Güncelleme Tarihi:
1.5 SALON ANCA DOLDU
İşte geçtiğimiz hafta düzenlenen Paris Otomobil Fuarı hem bu tartışmaların hem de enerji, enflasyon, tedarik kriziyle birlikte Avrupa’da yükselen resesyon seslerinin gölgesinde kapılarını açtı. Cenevre Fuarı’nın ertelenmesinin ardından Avrupa’nın bu yılki ilk ve tek otomobil fuarı olacak organizasyona çok az markanın katılması dikkatimi çeken ilk şey oldu. Adeta stant stant gezerek marka aradım. Ancak, ev sahipleri Renault, Dacia, Peugeot, DS gibi Fransız markalar ile Avrupa pazarında iddialı olmak isteyen Çinli BYD ve Great Wall ile Vietnamlı Vinfest dışında neredeyse büyük üretici yok gibiydi. Katılım o kadar azdı ki geçmişte 10 büyük salonu dolduran şov neredeyse 1.5 salona sığmıştı. Yine 2018’de 1 milyonu bulan ziyaretçi sayısının da 400 bine ancak ulaşağı tahmin ediliyordu.
3 TEMEL NEDENİ VAR
Fuarın Genel Müdürü Serge Gachot, düşük katılımın 3 temel sebebini şu sözlerle açıkladı:
1- Otomobil fuarlarının modasının geçtiğini düşünen markalar var. Fuara katılmıyorlar ama çoğu da basın gününe gelmek istiyor!
2- Çip ve tedarik krizi nedeniyle siparişleri yetiştirememekten çekinen üreticiler bu yılki fuarı pas geçmek istedi.
3- Rusya-Ukrayna savaşının doğurduğu sonuçlardan etkilenen üreticiler oldu. Bu markalar fuara katılmak üzereyken savaşın ardından kararından vazgeçti.
Opel, Peugeot, Citroen, Fiat gibi markaları temsil eden Stellantis’in CEO’su Carlos Tavarez de, “Üreticiler şovlardan elde edilen yatırımın geri dönüşü konusunda artık çok daha seçiçi. Ayrıca, elektrifikasyonun artan maliyetleri nedeniyle markalar çeşitli şekillerde tasarruf etmeye çalışıyor” sözleriyle olaya farklı bir bakış açısı getirdi. Gachot ve Tavarez’in dediği gibi bu yıl şovun sönük geçmesinde birçok etken var ancak her şey normale döndüğünde bile Cenevre, Paris ve Frankfurt otomobil fuarları muhtemelen ‘uluslararası’ olmak yerine daha ‘bölgesel’ fuarlar olarak yoluna devam edecek.
DIŞARIDA BENZİN KUYRUĞU İÇERİDE HİDROJEN GÖSTERİSİ
Az sayıda katılımcıya ve kapıda tedarik krizinden ötürü uzayıp giden akaryakıt kuyruklarına rağmen Paris Otomobil Fuarı, heyecan verici gelişmelere de sahne oldu. Bunlardan ilki, hidrojen yakıt hücresiyle çalışan otomobiller, diğeri ise mikro araçlar diye tabir edilen şehiriçinde ihtiyaca yönelik küçük araçlardı. Hopium, Renault, Namx ve Hydromotors hidrojenle çalışan konsept otomobilleriyle fuara damga vurdu. Özellikle Namx’ın değiştirilebilir hidrojen kartuşları büyük ilgi çekti. 3-4 dakikada dolabilen bu kartuşlarla otomobil 1000 km menzile sahip olabiliyordu. Tabii ki, hidrojen yakıt hücresinin henüz üzerine çalışılan maliyetli bir teknoloji olduğunu hatırlatmakta fayda var.
‘İNSANLAR ARTIK OTOMOBİLE FAZLA ÖDEMEK İSTEMİYOR’
Bu sözler Paris Otomobil Fuarı’nın 17 Ekim’deki basın gününde bir araya geldiğimiz Dacia CEO’su Denis Le Vot’a ait. Geçtiğimiz haftalarda yeni logosu ve MANIFESTO isimli konsept otomobilini tanıtan marka “sade ama havalı, dayanıklı, uygun fiyatlı ve çevreci” bir otomobil üreticisi vizyonuyla hareket edeceğini paylaşmıştı. Denis Le Vot, görüşmemizde markanın bu dönüşümüne sık sık vurgu yaptı. Elektrifikasyon, artan hammadde fiyatları ve enerji krizi gibi sebeplerden, araçların gelecekte daha pahalı olacağını ancak insanların da artık otomobile gereğinden fazla para ödemek istemediğini söyleyen Vot, “Tam burada Dacia onlara hitap ediyor” diyerek sözlerini şöyle sürdürdü:
“Üzerinde çalıştığımız şey basit ve daha güvenilir araçlar üretmek. Bu noktada, Dacia olarak farklı markalardan da müşteri çekmeye başladık. Artık Dacia’lar yüksek donanımlarla tercih ediliyor. Yani üst segmentlerde müşteriler geliyor ve yüksek donanımlı araçlara Dacia’nın sunduğu mantıklı fiyatlara ulaşabiliyorlar.”
Markanın uygun fiyatlı elektrikli otomobili Spring’in 2023 yılının ikinci çeyreğinde Türkiye’de satışa sunulacağını belirten Denis Le Vot, modelin aylık 5 bin adetlik satış rakamını geride bıraktığını da söyledi. Türkiye’de kasım itibarıyla satışa çıkacak 7 kişilik Jogger’ın da gerek fiyatı gerekse sunduğu özelliklerle başarılı satış rakamlarına ulaşacağını ifade eden Vot, “Normal bir 7 koltuklu otomobil 25 bin Euro iken Jogger yalnızca 16 bin Euro” dedi. Vot ayrıca, Jogger’ın yakında hibrit motorlu ve otomatik vites seçeneğiyle tüketicilerin karşısına çıkacağını da bildirdi.