TARIM ve gıda sektöründe AR-GE ve inovasyon (yenilikçilik) kavramları iyice ön plana çıkmaya başladı. Çünkü şu gerçeği çok iyi biliyoruz: Tarım ve gıdada “ihracatçı” olmaya mecburuz! Başka seçenek yok... İşte ancak söz konusu kavram ve uygulamalar sayesinde bunu başaracağız. “İhracat Odaklı Tarım ve Gıda Stratejileri” çerçevesinde yoluna hızla devam eden firmalarımızın sayısı da giderek artıyor. K.F.C. Gıda da bu alanda güzel bir örnek. Yönetim Kurulu Başkanı Birol Celep, firmanın küresel vizyonunu şöyle anlatıyor:
#1ULUSLARARASI Kuru ve Kabuklu Meyveler Kongresi (International Nut and Dried Fruit Council-INC), dünya genelinde kuru meyve ve kabuklu meyvelerin en üst istişare platformu olarak kabul ediliyor. Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği’ni temsilen; INC Mütevelli Heyeti Üyesi Osman Öz, INC Türkiye Büyükelçisi Ahmet Bilge Göksan, Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık, Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Üyeleri Birol Celep ve Gürcan Şen ile birlikte Ege İhracatçı Birlikleri (EİB) Tarım Sektörleri Müdürü Ece Tırkaz’ın katıldığı kongre, bu yıl 39’uncu defa 11-13 Mayıs tarihlerinde Dubai’de düzenlendi. 60 ülkeden bin 500’ün üstünde sektörün önde gelen temsilcisinin bir araya geldiği Kongre’yi Ahmet Bilge Göksan ile konuştuk.
#1HAYVANCILIK sektöründe gerek yaptığı TV programları, gerekse yazı ve yorumlarıyla geniş bir izleyici kitlesi edinen ATAFEN’in kurucu ortağı ve veteriner hekim Tahir Yavuz’la ‘koruyucu hekimlik’ ve ‘sürü yönetimi’ sorunlarını konuştuk. Önce ATAFEN, EGEVET ve SÜRÜ YÖNETİMİ’nden oluşan grup hakkında kısa bilgi vereyim. Merkezi İzmir Kemalpaşa’da bulunan ve 3 bin 850 metrekare kapalı alanda faaliyet gösteren grubun toplam çalışan sayısı 128. Ayrıca Ankara, İstanbul, Bursa, Samsun, Antakya, Malatya ve Antalya’da büroları bulunuyor.
#1Türkiye’den Amerika Birleşik Devletleri'ne (ABD) yapılan gıda ihracatı, 2022 yılının ocak ayında yüzde 76’lık artışla 68 milyon dolardan, 120 milyon dolara çıkarken, dünyanın Türkiye’den gıda talebi 2021 yılında yüzde 35’lik artışla 810 milyon dolardan, 1 milyar 94 milyon dolara yükseldi. ABD’ye gıda ihracatı ilk kez 1 milyar doları aştı.
#ABDTürkiye 2021 yılında 23 milyar dolarlık tarım ürünleri ihraç ederken, Ege İhracatçı Birlikleri (EİB) 5 milyar 100 milyon dolarlık ihracatla Türkiye’nin tarım ürünleri ihracatının yüzde 22’sini tek başına gerçekleştirerek tarım ürünlerinde Türkiye ihracat şampiyonu oldu.
#Ege BölgesiTürkiye'ye 2021 yılının ocak-kasım döneminde 1 milyar 403 milyon dolar döviz kazandıran, 2021 yılı sonunda 1,5 milyar doları aşacak Türk kuru meyve sektörü, en büyük ihraç pazarı Almanya'nın kuru meyve ithalatçıları ile online platformda bir araya gelecek.
#Kuru Meyve SektörüULUSLARARASI Kuru ve Kabuklu Meyveler Kongresi (International Nut and Dried Fruit Council-INC), tarafından 25-27 Mayıs’ta gerçekleşen 2021 INC 3D Çevrimiçi Konferansı tamamlandı. Konferans, dünyanın 70’ten fazla ülkesinden kuru ve kabuklu meyve endüstrisindeki bin 300’den fazla sektör profesyonelini bir araya getirdi.
#Kuru MeyveEge Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Birol Celep, Türkiye'nin önde gelen tarımsal ihracat ürünlerinden çekirdeksiz kuru üzüm, kuru kayısı ve kuru incirde sezon başından bu yana ihracatın 798 milyon dolar olarak gerçekleştiğini kaydetti.
#Ege Kuru Meyve Ve Mamulleri İhracatçıları BirliğiEge İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi, “Paramız var ithal ederiz” söyleminin pandemiyle rafa kalktığını, pandemi sonrasında, “Yerli ve milli üretimi destekliyoruz” yaklaşımının öne çıktığını söyledi. Eskinazi, “Pandemiyle birlikte sağlıklı gıdaya talep arttı. Bu süreçten Türk çiftçisi güçlenerek çıktı” dedi.
#TarımÇEVRE dostu yöntemlerle ürünler üreten Ege organik sektörü, 30 yılı aşkın süredir dünyayı organik üretimle besliyor. Türkiye’nin organik sektöründe 250’den fazla ürün çeşitliliğine ulaştığı bilgisini veren Ege İhracatçı Birlikleri Organik Ürünler Kurulu Başkanı Mehmet Ali Işık, bu çeşitliliği hem iç piyasada, hem dünya genelinde ithalatçılarla buluşturmayı hedeflediklerini kaydetti.
#İzmirYAKLAŞIK 30 yıldır çevre dostu yöntemlerle ürünler üreten Türk organik sektörü, üç büyük proje için güçbirliğine gitti. Türk organik sektörü, kendi potansiyelini dünyaya tanıtacağı bir portal kurmak için harekete geçti. Avrupa Birliği Yeşil Mutabakatı (EU Green Deal) ve İklim Değişikliği konu başlıklarında projelere başvuruda bulundu
#İzmirTürkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) tarafından düzenlenen İnovaTİM İnovasyon Yarışması’nın ana sponsorluğunu Makine İhracatçıları Birliği üstlendi. Koronavirüs salgını ile mücadeleye destek olması hedeflenen yarışmanın teması İnovasyon > Pandemi (İnovasyon Büyüktür Pandemi) olarak belirlendi. Üniversite öğrencilerine yönelik yarışmada pandemi öncesi, sırası ve sonrasında oluşan ihtiyaçlara çözüm sunacak inovatif projeler aranıyor.
#TeknolojiEge Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Birol Celep, Çin'e kuru kayısı ihracatının, 2019 Ağustos-2020 Mart döneminde yüzde 125 artarak 2 milyon dolardan 4,5 milyon dolara yükseldiğini ifade etti.
#Ege Kuru Meyve Ve Mamulleri İhracatçıları BirliğiEge İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi, birlik olarak 2020 yılını ihracatta "Sürdürülebilirlik Yılı" olarak belirlediklerini, ihracatta karbon ayak izini azaltmak üzere çalışma yapacaklarını ifade etti.
#Ege İhracatçı Birlikleri