Güncelleme Tarihi:
Yekta Saraç, Yükseköğretim Kurulu’nda (YÖK) ilk kez düzenlenen Engelsiz Erişim Çalıştayı'nın açılışının ardından açıklamalarda bulundu.
YÖK'ün engelli öğrencilere yönelik çalışmalar yapan üniversitelere yönelik uygulamaya koymayı planladığı çalışmayla ilgili bilgiler paylaşan Saraç, bu kapsamda, üniversitelere engelliler için erişilebilirlik noktasında ‘engelli dostu üniversite’ unvanı verecekleri bir planlama yaptıklarını söyledi.
Bu çalışma için üniversitelerin YÖK'e başvuru yapacaklarını belirten Saraç, "Bir üniversite diğerlerine göre, mekansal erişilebilirliği ön planda tuttu ve bu üniversite diğerlerinin önüne geçtiğinde biz de kamu adına bu kuruma 'Seni gördük' diyeceğiz" dedi.
Erişilebilir üniversiteleri ÖSYM'nin üniversite tercih kılavuzunda belirtmek için de planlama yaptıklarını açıklayan Saraç, "Engelli dostu üniversite bayrağı bu sene bu üniversiteye verilmiştir, diye kılavuzda belirteceğiz" diye konuştu.
Bu üniversitelerle ilgili kriterler konusunda ayrı bir komisyon oluşturacaklarını anlatan Saraç, uygulamanın en kısa sürede başlatılacağını duyurdu.
YÖK'ü artık sadece uygulama yapan değil, toplumsal projeler ortaya koyan ve politika üreten bir kurum haline getirmeye çalıştıklarını anlatan Saraç, engelli dostu üniversite payesi almak için üniversitelerin YÖK'e başvuru yapabileceğini söyledi.
Saraç, şöyle devam etti:
"Üniversiteler, yapacakları projelerle değil gerçekleştirdikleri engelli dostu üniversite projeleriyle YÖK'e başvuru yapacak. Bu başvurular ilk olarak YÖK'te değerlendirilecek. Bunlar incelendikten sonra üniversiteleri yerinde de inceleyeceğiz. Daha sonra 'Erişilebilirlik noktasında bu seneki birinciliğe şu üniversite layık görüldü.' diyeceğiz ve onu bir bayrak haline getireceğiz. O üniversiteye bu bayrağı koymuş olacağız. Bu bir farkındalık oluşturacak."
Engelli öğrencilerin üniversitelere ciddi bir talebi olduğunu belirten Saraç, bu öğrencilere yol göstermek gerektiğine dikkati çekti.
Bu çalışmayla engelli öğrencilerin de engelli dostu üniversiteleri bileceklerinin altını çizen Saraç, "Bir sonraki aşamada bu unvanlar üniversiteler arasında rekabeti doğuracak. Diğer üniversiteler de bu payeyi bir sonraki yıl almak isteyecek. Bir üniversiteyi zorlamalarla dizayn etmek her zaman başarılı olmuyor. Biz, kendiliğinden o yolu hazırlayacağız. Önemli olan yükseköğretim sisteminin bu duruma yer verebilmesi, YÖK'ün de bu farkındalığı oluşturması" dedi.
Üniversitelerin akreditasyon programlarını üniversite tercih kılavuzunda yer verdiklerini hatırlatan Saraç, burada da üniversiteleri zorlamadıklarını, sadece bir rekabet ortamı hazırladıklarını söyledi.
Engelli öğrencilere pozitif ayrımcılık
Engelli öğrencilere mümkün olduğunca üniversiteye girişte pozitif ayrımcılık yaptıklarına değinen Saraç, "Sürecin içerisinde de bir pozitif ayrımcılık yapalım istiyoruz. Bir de engelli öğrenci yaklaşım tarzlarının bütün üniversitelerde yaygınlık kazanmasını istiyoruz" diye konuştu.
Ortaöğretimden üniversiteye geçen engelli öğrenci sayısı oranının düşük olmasıyla ilgili değerlendirme yapman Saraç, şöyle konuştu:
"Üniversiteye girişin belli oranda düşük olması tabii ancak bu kadar aranın açık olması gayri tabii. Burada demek ki bize düşen bir şeyler var. Eksikliklerimizi görmeye çalışıyoruz. Bizi mutlu eden taraf şu, bu hususta atılan adımları görmeye duyarlı bir toplumumuz var. Karar alıcılar bir adım atsın, toplum koşarak geliyor. Biz bu süreci ateşlemek, tetiklemek istiyoruz sadece."
Türk İşaret Dili lisansüstü eğitim programlarıyla ilgili ilk programın da yakın bir zamanda açılacağını belirten Saraç, "Önce bir üniversitede açacağız, sonra 1-2 üniversitede daha yaygınlaştıracağız. Bu bağlamda özel eğitim programlarını da güçlendireceğiz" diye konuştu.
Bir süredir özel eğitimi YÖK olarak Türkiye'nin öncelikli alanları arasına aldıklarını dile getiren Saraç, "Bu konuya vurgumuz, bu sene daha ileri boyutta olacak" dedi.
YÖK, iyi uygulama örneklerini yayınlayacak
YÖK Yürütme Kurulu Üyesi Zeliha Koçak Tufan da engelli öğrencilerin üniversite sınavına erişebilirlikleriyle ilgili çok ciddi düzenlemeler olduğuna dikkati çekerek bu yeniliklerin yükseköğrenim gören engelli öğrencilerin sayısını artıracağını söyledi.
Özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden bölümlere engelli öğrenciler için kolaylıklar getirdiklerini hatırlatan Tufan, "Engelli öğrencilerimiz, özel yetenek sınavıyla öğrenci alan bölümlerimizde engelli olmayan öğrencilerle aynı kontenjan için yarışıyordu. Üniversitelerimizin bu bölümleri, engelli öğrenciler için ayrı sınav yapsın ve ayrı değerlendirsin istedik. Bu önemli gelişme oldu" diye konuştu.
Zihinsel engelli öğrencilerin de özel yetenekle öğrenci alan bölümlere girmesine olanak sağlamak için düzenleme yaptıklarını anlatan Tufan, iki yıllık sürede üniversitelerde engelsiz eğitim temalı çalışmalar yapacaklarını belirtti.
Tufan, engelli üniversite öğrencileri ve hakları için soru ve cevapların bulunduğu bir el kitabıyla çeşitli üniversitelerdeki engelli öğrencilerle ilgili iyi uygulama örneklerini web sitelerinde haber olarak yayınlayacaklarını da söyledi.