Çinli Chery için ilk somut davet Kınık’tan

GEÇEN hafta yazmıştım.

Haberin Devamı

Çin’in dördüncü büyük otomotiv şirketi Chery, Türkiye’de üretim yapmak için yer arıyor.
Chery’nin önünde birkaç alternatif var.
Bunlardan biri Mersin, diğeri Sakarya; alternatifler arasında İzmir de var.
İzmir ve çevresinin diğer yerlerden avantajı oldukça fazla...
Türk otomotiv yan sanayinin büyük bölümü birkaç bölgeye dağılmış durumda.
Böylesine büyük bir yatırım, eğer İstanbul ve çevresine yapılmıyorsa en uygun yer Ege olarak gözüküyor.
Bunun için İzmir Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Ekrem Demirtaş, bir adım atarak Chery’nin Başkanı ve Genel Müdürü Yin Tongyao’ya ve Türkiye’deki ortağı Mermerler Grubu’nun Başkan Yardımcısı Murat Mermer’e bir mektup yollayıp çağrıda bulunmuştu.
Demirtaş özetle, “İzmir’in Chery Automobile Co. Ltd. firması tarafından planlanan yatırım için en iyi seçenek olduğuna inanıyoruz. Odamız, konuyla ilgili olarak ihtiyaç duyabileceğiniz her türlü yardım ve desteği sağlayacaktır” demişti.
Elbette Demirtaş’ınki iyi niyetli bir öneri ve davet...
Ama bunun arkasında durmak, takip etmek gerekir.
¡
Kınık Organize Sanayi Bölgesi Yönetim Kurulu Başkanı Ufuk Akgün aradı.
Ve dedi ki:
“Çinli Chery’nin yetkilileriyle temasa geçeceğiz. Gerekli fizibiliteleri yaptık, dersimize çalıştık. Böylesine büyük bir yatırım gelecekse bunun adresi Kınık olmalı.”
Akgün’e “Neden?” diye sorduk.
Anlatmaya devam etti:
“Gerçek bir otomotiv yatırımı için en az 300 bin metrekareye ihtiyaç bulunuyor. Peugeot’nun Türkiye planlarını hazırlayan ve yatırımın gerçekleşmesi halinde istenenlere tek tek baktık. Bu yatırımlar için olmazsa olmazlar var. Bu şartların çoğu Kınık’ta mevcut. Anlaşmalara bağlı olarak bir kısmı bedelsiz ya da cüzi bedel karşılığı arsa üretmemiz mümkün. Bu koşulları Türkiye’nin başka bir yerinde yaratmak çok zor. Kınıklılar böylesine bir yatırım için çok hevesli. Biz de organize sanayi bölgesinin yöneticileri olarak her türlü desteği vereceğiz.”
Bir hatırlatma yapayım.
2008’de Kınık Organize Sanayi Bölgesi’nin tapu töreni sonrasında Kaymakam Resul Kır ve OSB Başkanı Ufuk Akgün, Peugeot’yla ilgili girişimde de bulunmuştu. İzmir Valiliği’nin o dönem yer arayışı içinde olması birçok OSB’yi harekete geçirmiş, yapılan incelemelerden sonra da uygun yer olarak Kınık’ın olabileceği görüşü ağırlık kazanmıştı.
¡
Bir diğer önemli ayrıntı da geçmişte cezaevi olarak ayrılan bölgenin bugün boşa çıkmış olması.
Biliyorsunuz; İzmir Buca Cezaevi’nin taşınması gündemde ve büyük bir ihtimalle Şakran’a gidecek.
Gerçi Şakranlılar buna karşı çıkıyor, ama bütün planlar bunu gösteriyor.
Son sözü Adalet Bakanlığı söyleyecek, ama gerçek olan Kınık’ın devreden çıktığı...
Ufuk Akgün’ün önerisi de öncelikle bu alan...
Akgün, şöyle konuşuyor:
“Kınık’taki resmi makamların cezaevi yapılması için ayırdığı 350 dönüme yakın yer boş olarak beklemektedir. Olmadığı taktirde OSB’mizde 108 bin metrekarelik boş alanımız bulunuyor. Fiyatları en ucuz OSB özelliğini taşımaktadır. Metrekaresi 5 euroya bir başka yer yok. Kınık halkı da büyük bir istekle yatırım bekliyor. 15 bin merkezde ve 15 bini köylerde olmak üzere 30 bin nüfus var. Her türlü lojistik avantaj Kınık’ta mevcut. Biz de en kısa sürede Chery ve diğer Çinli firmaları davet etmek için girişimlerde bulunacağız.”
Geçen yıl İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu ile Çin’e gittiğimde; İzmir’in kardeş şehri Tianjin’de temaslarda bulunmuştuk.
Tianjin Çin’in serbest şehri konumunda ve pek çok yatırımcı Avrupa’ya açılmanın yolunun Türkiye’ye yatırım yapmaktan geçtiğine inanıyor.
Nitekim, birçok heyet incelemelerde bulunmak için bölgeye geldiler ve araştırmalar yaptılar.
22 organize sanayi ve örnek bir serbest bölgesi olan İzmir, ilgi gösterilirse birçok yatırımı kendisine çekebilir.
Çinli Chery için ilk somut öneri Kınık’tan geldi.
Gelişmeleri takip edelim.

Yazarın Tüm Yazıları