ETS-Öger ortaklığının havayolu AtlasJet, Avrupalı Ortak Havacılık Otoritesi JAA ve Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği IATA’nın denetimlerini başarıyla geçti.
Bu denetimin aynı zamanda Türk Sivil Havacılığı’nın da kontrolü olduğunu belirten Genel Müdür Tuncay Doğaner, «Türkiye’yi temsil ettiğimiz bu sınavlardan alnımızın akıyla çıktık. Artık tüm Avrupa’da geçerli JAA onaylı pilot eğitimi verebiliyoruz. IATA’nın ilk denetimini de Türkiye’de üye olan ilk özel havayolu olarak uçuş emniyetinden elektronik bilete denetimi başarıyla tamamladık« dedi.
Son bir yıldır AtlasJet, uçuş eğitimi konusunda ciddi yatırım yapıyor. Kendi pilotlarının yanı sıra AtlasJet, yerli ve yabancı havayolları pilotları için özel eğitim paketleri satıyor. ‘Tip eğitimi’ olarak adlandırılan bu paket içinde pilotun görev yapacağı uçakla ilgili yer dersleri, birebir kokpit modeli mock-up’ta uygulama, «line« olarak adlandırılan gerçek uçakta uçuş ile boş uçak eğitimini kapsıyor. Öğrenciler sadece simülatör eğitimleri için yurtdışına gidiyor. AtlasJet, uzun vadede yabancı ortakla simülatör alımını da planlıyor. Bölgede uçuş eğitim merkezi olma yolunda ilerleyen AtlasJet, ucuz fiyat ve kaliteli eğitimle bu pazardan pay almayı hedefliyor.
Türk Hava Yolları’ndan sonra IATA üyesi ilk özel havayolu olan AtlasJet, kuruluşun ilk denetlemesini «mükemmel« notu alarak tamamladı. Havayolu IATA üyeliği sayesinde biletlerini tüm dünyada satıp diğer havayolları ile ortak uçuş anlaşmaları imzalayabiliyor.
IATA DENETLEMESİ
Yapılan denetlemede IATA, kalite, biletleme, bakım, finansal yapının yanı sıra uçuş emniyeti konularının üzerinde yoğunlaştı. Delta ve KLM Havayolları’ndan kaptan pilotlar AtlasJet’in uçuşlarına katıldı. Şirketin kısa zamanda elektronik bilet (e-ticket) sistemine geçmesi IATA yetkilileri tarafından övgüye değer bulundu. IATA’nın geçen yıl aldığı karara göre tüm havayollarının 2006 sonuna kadar kağıt bilet yerine e-ticket uygulamasına geçmesi gerekiyor.
FİLO BÜYÜYOR
Filosunu geliştirmek üzere çalışmalar yapan AtlasJet, yaz sezonuna 14 uçakla girecek. Şirket filosunda Boeing 757 sayısını 4’ten 7’ye, 6 adet olan Airbus A320 sayısını da 7’ye yükseltecek. Yeni uçaklar nisan-mayıs ayından itibaren teslim edilmeye başlanacak. Bölgesel uçak konusunda çalışmalarını sürdüren havayolu, iç hatlarda gelecek ay günde 7 seferle Ankara uçuşlarına başlayacak. Tarifeli yurtdışına sefer yapmak isteyen AtlasJet’in ilk hedefi ise İstanbul’dan Berlin ve Stuttgart’a tarifeli uçabilmek. Bu hatlar, Berlin’de yapılacak ITB Turizm Fuarı’nda ilan edilecek. Tolga ÖZBEK
Paraşütlü uçak Türkiye’de
Amerikan Cirrus şirketinin tasarımı olan ve satış rekoru kıran tek motolu SR20 ve SR22 uçaklarının Türkiye satış ve bakım temsilcisi Top Service oldu. Genel havacılıkta yeni tasarımı, tamamen kompozit gövdesi ve yüksek hızıyla kısa zamanda kendini kabul ettiren uçağın iki ayrı modeli bulunuyor. Temel dört kişilik model, 200 beygir gücünde motoru ile 189 bin 900 dolardan satışa sunuluyor. Daha gelişmiş 310 beygirlik motoru, glass kokpit ve özel donanımlı modelin fiyatı ise 444 bin dolara kadar yükseliyor. Dört kişilik uçak, saatte 340 kilometre hıza çıkabiliyor ve menzili de bin 600 kilometre.
Tüm Cirrus serilerinde özel paraşüt sistemi bulunuyor. CAPS olarak adlandırılan ve gövdeden çıkan paraşüt sistemi, motor durması, anormal duruma giriş gibi acil durumlarda hayat kurtarıyor. İçerden açılan paraşüt, uçağın süzülerek yere emniyetle inmesini sağlıyor. Bu sistem tüm Cirrus uçaklarında standart ekipman olarak yer alıyor. Türkiye’de satışı yapılan ilk uçağın teslimatının 15 Nisan’da gerçekleşmesi planlanıyor. (topair.com.tr)
İç hatlara Business Class
AtlasJet’in iç hatlarda İzmir, Kıbrıs, Antalya ve Adana’da başlattığı business hizmeti ‘Club Class’ kısa zamanda büyük ilgi gördü. Club Class hizmeti terminalde check-in kontuarına başlıyor. Yolcu işlemlerini kırmızı serili özel kontuarda gerçekleşirken bagajlara özel kırmızı etiket takılıyor. Club Class yolcusu uçağa önce alınıyor. Kabinde iki sıra koltuk bu yolcular için perdeyle ayrılıyor. Yolcuları Club Class’ta üç koltukta ara koltuklar boş bırakılarak uçuyor. Sefer öncesi yolcuya hoş geldiniz içeceği veriliyor. Bunu uçuş sırasında salata ile soğuk snack sunuluyor. Yanında sıcak veya soğuk içecek servisi de yapılıyor. Uygulamadan normal bilet fiyatının üzerine 30 YTL ödeyerek yararlanmak mümkün.
Jet-lag tarih oldu
Kıtalararası yapılan uzun uçuşlarda farklı zaman dilimleri ve iklimler nedeniyle vücudun biyoritmi şaşar.
Uyku, yemek düzeni bozulur. Jet-lag olarak adlandırılan bu durumun etkileri, geliştirilen özel ilaçla ortadan kaldırılıyor.
Global Source şirketi tarafından geliştirilen ‘No Jet-Lag’ isimli ilaç, vücudun ritmini ayarlayarak gidilen noktada veya dönüşte yolcunun rahat etmesini sağlıyor. Havalimanlarındaki eczanelerde satılan ilacın her kutusunda 32 tablet bulunuyor.
Yan etkisi bulunmayan No Jet-Lag, diğer ilaçlarla da birlikte kullanılabiliyor.
İlaç, kalkıştan önce, uçuş sırasında her iki saatte bir ve indikten sonra birer adet alınıyor.
Eğer yolcu uçuşta uyuyacaksa, ilaçların alım aralığını 4 saate kadar çıkartabiliyor. Avrupa’da ilacın satış fiyatı 50 YTL.
Ve kartal yuvaya döndü
Steve Fosset tek başına dünyanın etrafında hiç yakıt ikmali yapmadan tek motorlu Global Flyer uçağıyla uçarak yeni bir rekora imza attı. ABD’nin Kansas eyaletindeki Salina Havalimanı’ndan kalkan 60 yaşındaki Virgin Atlantic Havayolları Kaptan Pilotu Fosset, tam 67 saat 1 dakika havada kaldı. Yengeç Dönencesi boyunca 36 bin 787 kilometre 559 metre yol kat eden Fosset, bu zorlu uçuşta hiç uyumadı ve sadece 9 «milkshake« içti. Geçtiğimiz yıllarda dünyanın etrafını balonla dolaşan Fosset’in uçuşunun sponsorluğunu aynı zamanda Virgin Grubu’nun sahibi çılgın işadamı Sir Richard Branson yaptı. Dáhi tasarımcı Burt Rutan«ın eseri olan Global Flyer, ilk özel uzay turunu yapan mekiği taşımak amacıyla geliştirildi. Çok uzun kanatlara sahip, tamamen kompozit uçağın üstünde Williams yapımı jet motor bulunuyor. Yine Rutan«ın tasarımı olan Voyager uçağı ise 1986«da iki pilotuyla hiç durmadan dünya turunu gerçekleştirmişti.
JAA yolcuları şişmanlattı
Avrupalı Ortak Havacılık Otoritesi JAA, yolcu standartlarında ortalama kilo ağırlıklarını artırdı. Buna göre erkek yolcunun ağırlığı 88, kadın yolcunun da 70 kg. oldu. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından da yayınlanan uygulama Türkiye’de yürürlüğe girdi.
Yeni kuralın maksimum yolcu taşıma kapasitesine sahip charter yani düzensiz sefer havayollarını etkileyeceğini belirten uzmanlar, havayollarının orta menzil ve kapasitede 737, A320 serisi gibi uçaklarda daha az yolcu ve bagajla uçmak zorunda kalacağına dikkat çekiyor. Kapasitenin altında uçulmasının yolculuk maliyetlerini yükselteceği belirtilirken yeni uygulamanın bilet fiyatlarını yukarı çekmesi bekleniyor. Karara Avrupa’daki charter ile düşük maliyetli havayollarının itiraz ettiği, önümüzdeki günlerde mahkemede dava açacağı öğrenildi.
Mart fırsatları
Emirates Havayolları, Şeysel Adalarına ekonomi sınıfı uçak bileti, 3 gece oda-kahvaltı konaklama, havalimanı-otel transfer dahil bilet vergileri hariç iki kişilik odada kişi başına 1027 dolardan başlayan fiyatlarla konaklama imkanı sunuyor. 31 Mayıs«a kadar geçerli Şeyseller’e bilet promosyonu ise ekonomi sınıfı, vergiler hariç, gidiş dönüş 599 dolardan başlıyor.
Alitalia Havayolları, Avrupa hatlarında vergiler hariç, gidiş-dönüş ekonomi 149, business 676 dolardan başlayan fiyatlarla uçuyor.