ORTA SINIFIN TANIMI DEĞİŞECEK
Fütüristler Derneği Başkanı Eray Yüksek, tarihte bir dönem baharata hâkim olan, başka bir dönem denizlere hâkim olan ülkelerin öne çıktığını, bugün ise teknolojiyi yaratanların lider konumda olduklarını belirtiyor. Yüksek’e göre orta sınıfın tanımı da bu teknolojilere sahip olanlarla olmayanlar arasında değişiklik gösterecek. Bu değişiklikte gelirden çok sahip olunan teknoloji ve yetkinlikler belirleyici olacak. Bir senaryoya göre otomasyon nedeniyle 2 miyar kişinin işsiz kalacağını belirten Yüksek, el yeteneklerini kullanarak çalışan tamircilerin, mekanize edilemeyecek ya da mekanize edilmesinin çok maliyetli olacağı mesleklerde çalışan işçilerin otomasyona uğramayacağını söylüyor. Bunlara örnek berber, tesisatçı, badanacı olabilir. Yapay zekâ hemşire ya da avukatların işlerini yapabilecek ancak, karar verme, ikilemleri çözme, yaratma, hayal etme, strateji, pazarlık gibi işleri yine insanlar yapacak. Bununla birlikte, Yüksek’e göre önceki sanayi devrimlerindeki gibi yeni işler de ortaya çıkacak. Bu noktada devlet, sivil toplum kuruluşları, işverenler ve sendikalara çok iş düştüğünü vurgulayan Yüksek, “Örneğin, sürücüsüz araçlar yaygınlaşınca şoförler işsiz kalacaklar. Bir insanın şoför olabilmek için yolları bilme, transfer gibi yetkinliklere sahip olabilmesi gerekiyor. Yapay zekâ nedeniyle işini kaybetse de bu kişinin yetkinliklerinden yararlanılması ve lojistik sektöründen devam etmesi gerekiyor. Bunun için de lojistik dünyasında bu kişilerin kullanılabileceği yeni modeller yaratılması şart” diyor.
Bunun yanında, insanların ömrünün uzamasının da kritik bir konu olduğunu vurgulayan Yüksek, 100 yaşını aşkın kişilerle karşılaşmanın normal olduğu günlere geleceğimizi, bugün yapılan rutin işlerin 3’te 1’inin robotlar yapay zekâ tarafından yapılacağını ve insanların da iş anlamında buna göre plan yapmaları gerektiğini savunuyor.
YAPAY ZEKANIN TESLİM ALACAĞI ORTA SINIF MESLEKLER
- Sigortacılık
- Emlak komisyoncuları
- Kredi analistleri
- Posta hizmeti çalışanları
- Laboratuvar teknisyenleri
- Muhasebeciler
- Denetçiler
- Ofis personeli
- Çağrı merkezi çalışanları
- Sosyal medya uzmanları
2020’DE ARANACAK YETKİNLİKLER
Dünya Ekonomik Forumu’nun İşlerin Geleceği raporunda 2020 itibariyle çalışanlarda aranılacak özellikler ve bu özelliklerin 2015’te neler olduğu karşılaştırmalı olarak şu şekilde veriliyor:
2015
1. Kompleks problem çözme
2. Diğerleriyle koordine olabilme
3. Personel yönetimi
4. Eleştirel düşünce
5. Müzakere yeteneği
6. Kalite kontrol
7. Hizmet odaklı olma
8. Yargılama ve karar verme
9. Aktif dinleyici olma
10. Yaratıcılık
2020
1. Kompleks problem çözme
2. Eleştirel düşünce
3. Yaratıcılık
4. Personel yönetimi
5. Diğerleriyle koordine olabilme
6. Duygusal zekâ
7. Yargılama ve karar verme
8. Hizmet odaklı olma
9. Müzakere yeteneği
10. Kavramsal esneklik
AKILDA KALMASI GEREKEN 2 PRENSİP
Gelecekte yok olacak meslekleri tahmin etmek, ortaya çıkacak yeni meslekleri öngörmekten daha kolay. Ancak, Dünya Ekonomik Forumu’ın internet sitesinde yayınlanan bir yazıda denildiği gibi yapay zekayı gelecekten haber veren bir araç gibi görebilirsek, teknolojinin iş dünyasındaki etkilerini tahmin etmek daha kolay olur. Aynı yazıda yer alan ve iş dünyasının geleceğini tahmin edebilmek için aklımızda tutmamızda fayda olan en önemli 2 prensip şöyle sıralanıyor:
KARMAŞAYA HAZIR OLUN
Teknoloji bir yandan insanların sorumluluklarını üzerine alıp onları işsiz bırakırken bir yandan da yeni iş fırsatları çıkarıyor. Tabii, işsiz kalan kişilerin bu yeni mesleklere geçiş yapması kolay olmuyor. Bu da karmaşa yaratıyor. Gelecekte mesleklerini yapay zekaya bırakma ihtimali yüksek olan kişilerin hem kendi alanlarında hem de genel olarak yeni teknolojiyi takip etmeleri, yeni yetkinlikler kazanıp mevcut olanları güncellemeleri bu nedenle çok önemli.
RUTİN İŞLER YAPAY ZEKAYA
Yapılan son çalışmalara göre pek çok meslekte yapay zeka yapılan tüm işi insanların elinden almayacak. Robotlar daha çok her gün sürekli kendini tekrar eden rutin işleri üstlenecek. İnsanlar ise yaratıcılık gerektiren, çözüm yaratacakları veya kompleks iletişim gerektiren işlerin sorumluluğunu alacaklar. Bu nedenle yapay zekadan korkmak yerine onu kullanmayı öğrenmek çalışanların verimliliğini arttırabilir.