Ernst & Young Kurumsal Finansman Bölümü tarafından global olarak 6 ayda bir yapılan ve üst düzey yöneticilerin birleşme ve satınalma işlem öngörülerini konu alan Capital Confidence Barometer (Sermaye Özgüven Barometresi) Raporu yeni dönem sonuçları açıklandı.
51 ülkede üst düzey 1.000 yönetici ile yapılan, Türkiye’den de 33 şirketin katıldığı araştırma sonuçlarına göre, olumlu öngörülerde bulunanların oranının gelişmekte olan ülkelerde daha fazla olduğu görülüyor.
Küresel ekonominin mevcut durumu koruyacağını ya da daha iyiye gideceğini düşünenlerin oranı global araştırmada yüzde 62 iken, Türkiye’de bu oran yüzde 70. Yöneticilerin kendi yerel ekonomilerine duydukları güvene gelince, global araştırmada stabil ya da olumlu beklentileri olanlar yüzde 71 iken, Türkiye’de bu oran yüzde 91’e çıkıyor.
Ekonomideki dalgalanmalara ve küresel pazar çalkantılarına rağmen, önümüzdeki 12 ay için, önde gelen uluslararası firmaların yüzde 44’ü mevcut durumu muhafaza etmeye odaklanmışken, yüzde 49’unun gözünü büyümeye diktiğini ve sadece yüzde 6’sının ayakta kalmaya çabaladığını ortaya çıkaran araştırmanın bu sonuçları, 6 ay öncesine göre daha olumlu bir beklentiyi ortaya koyuyor.
Krize rağmen olumluyuz
Ağırlıklı olarak tüketim ürünleri, inşaat ve perakende gibi tüketicinin nabzını tutan sektörlerden şirketlerle yapılan araştırmaya katılan Türk yöneticiler ana odaklarının yüzde 49 ile organik büyüme olduğunu ortaya koysa da, yüzde 61’i gelecek 12 ayda şirket satın alabileceğini belirtiyor. Satınalmada ana amaçlar ise karlılığı artırmak, maliyetleri düşürmek ve yeni markalar edinmek. Şirketlerin yüzde 41’inin yeni satın almalar öngördüğü global araştırmada ise, satın almaların temel amacı yüzde 35 ile yeni pazarlar edinmek olarak ortaya çıkıyor.
Araştırma sonuçlarını yorumlayan Ernst & Young Türkiye Kurumsal Finansman Bölümü Başkanı Müşfik Cantekinler ve Birleşme ve Satın Alma İşlemlerinden Sorumlu Direktör Senem Başyurt, “Türk şirketlerinin yeni marka edinme hedeflerinin ağırlıkta olduğu. Yeni pazarlara gözünü diken Türkiye piyasası Avrupalı ve Asyalı markaların peşinden gitmeye niyetli. Dolayısıyla, satınalma işlemlerinin bu alana kayacağının sinyalleri açıkça görülüyor” diyor.
Hedef Asya
Araştırma sırasında, yatırım yapılması hedeflenen öncelikli ülkeler sorulduğunda Türk yöneticilerin yaklaşık yüzde 74’ü Asya ülkelerini işaret ediyor. Bunları sırasıyla yüzde 47 ile Batı Avrupa ülkeleri ve yüzde 16’lık oranla Doğu Avrupa ülkeleri izliyor. Türk şirketlerini, başka ülke pazarlarında şirket alımına iten en önemli neden yüzde 29 ile, maliyeti düşürmek ve karlılığı artırmak.