Startuplar, iş dünyasını her geçen gün değiştirmeye devam ediyor. Kendi sorunlarını çözmek için yeni servis ve çözümler geliştiren startuplar, artık yeni şirketler kurarak farklı bir alanda da büyümeye devam ediyor. Bu hafta girişimlerden doğan girişimleri araştırdık.
Haberin Devamı
İŞ dünyasında sıkça kullanılan bir kelime var. O kelime de ‘spinoff’. Yani bir şirketin nispeten küçük bir bölümünün ayrılmasıyla ortaya çıkan yeni şirketlerine spinoff deniliyor. Özellikle bölünerek büyümek isteyen pek çok dev şirket bu stratejiyi izliyor. Ancak bu kelime startup dünyasıyla bir araya gelince sahip olduğu anlamda farklı bir noktaya doğru gitti. Startuplar, maddi nedenlerle veya istedikleri gibi çözümleri mevcut seçenekler içinde bulamayınca çareyi kendileri geliştiriyor. Kendi sorunlarını çözüyorlar. Ancak bu çözüm piyasadaki birçok şirketin de sorunun çözünce yepyeni bir girişim ortaya çıkıyor. Hatta buradan başarı hikâyeleri yazılmış pek çok örnekten de bahsedebilmek mümkün. Başka bir deyişe girişim girişim doğuruyor. Dünya çapındaki startup ekosisteminde pek çok başarılı ‘spinoff’ örneği bulunuyor. Türkiye’de de sayıları çok az olsa da başarılı modellerden bahsetmek mümkün. Biz de bu hafta Türkiye’deki başarılı girişimlerin içinden çıkan yeni girişimlere göz attık.
KENDİ SU MARKASINI KURDU Mobil uygulama üzerinden verilen siparişleri 10 dakikada teslim eden Getir, ihtiyacı doğrultusunda içinden yeni bir girişim daha çıkardı. Getir, damacana ile su siparişi teslim eden şirketlerin yavaş teslimatı sorununu çözmek için kendi su markası ‘Kuzeyden’i oluşturdu. Önce damacana su ile başlayan daha sonra yarım litreden başlayan dört farklı boyuttaki pet şişe seçeneklerini de tüketicilere sunan Kuzeyden, Getir uygulaması üzerinden sipariş verilebiliyor ve en fazla 10 dakika içinde teslim ediliyor. Getir’in Kurucusu Nazım Salur, “Mevcut markalarla Getir üzerinden su satışı için konuştuk. Ancak kendi bayi ağları güçlü olduğu için bize yardımcı olamadılar. Biz de ‘Kuzeyden’ adında kendi markamızı kurduk. Gölcük-Bursa arasında bir kaynak kiraladık. Şimdi Kuzeyden markamızla devam ediyoruz. Tüketiciler Kuzeyden’i beğendi. Kuzeyden ürün gamında 0.5 litre, 1.5 litre, 5 litre ve 19 litrelik damacana olmak üzere 4 adet ürün var. Çok yakın zamandan 0.33 litrelik seçeceğimizi de tüketicilere sunacağız” dedi. Hatta Kuzeyden’in geçen hafta Basketbol Milli Takımlar resmi su sponsoru olduğunu paylaşalım.
YEMEKSEPETİ’NİN ÖRNEĞİ ÇOK Türkiye’nin en büyük internet şirketlerinden biri olan Yemeksepeti’nin kendi içinden çıkardığı girişimlerin sayısı oldukça fazla. Bu girişimler şu şekilde; Yemeksepeti’ne üye restoranlara yönelik indirimli ürünler ve hizmetler sunan özel bir alışveriş sitesi İrmik.com, yöresel lezzetleri yerel mağazalar aracılığıyla kullanıcılara ulaştıran bir e-ticaret sitesi Lokum.com, yeme içme mekanları ile ilgili bir veritabanı oluşturan Papyon.com, yemek üzerine odaklanan içerik platformu Yemek.com ve paket servisi olmayan restoranlardan da sipariş verilmesini sağlayan Vale. Yemeksepeti’nin bu girişimlerinin bazı yolunda devam ediyor. Ancak bazıları ise maalesef kapandı. Kapanan Yemeksepeti girişimleri İrmik.com, Lokum.com ve Papyon.com oldu. Şirketin şu anda açık olan girişimleri ise Yemek.com ve Vale.
İKİNCİ EL BEBEK GİYSİLERİ Yola ikinci el lüks giyim için pazar yeri için çıkan Modacruz, büyümesine hızla devam ediyor. Son paylaşılan bilgilere göre 2017 yılında 1.8 milyon kadının satış yapmasına aracılık eden ve 295 milyon TL’lik tasarruf ettiren Modacruz’un yeni odağında ise bebek dolapları var. Bebecruz adında yeni bir girişim kuran Modacruz, anne ve anne adayların bebek ürünlerini web ve mobilden alıp satmasını sağlıyor. Emzirme ürünleri, kitap, oyuncak, güvenlik, bebek odası, yolculuk ürünleri, beslenme, giyim ve yürüteç gibi pek çok Bebecruz’da yer alıyor. iOS uygulaması yayınlanan Bebecruz’un Android uygulaması da mevcut. Bebecruz’un Modacruz’dan önemli bir farkı ise kullanıcıların kendi aralarında iletişim, arkadaşlık kurabilmesi ve deneyimlerini paylaşabilmesi.
SESLE FATURA KESİYOR Türkiye’nin önde gelen yazılım şirketlerinden olan Logo Yazılım, özellikle küçük işletmeler için geliştirilen yeni bir ön muhasebe çözümü geliştirdi. Mobilde sesli komutla fatura kesme özelliğine sahip olan ‘Logo İşbaşı’ adındaki yeni çözüm, sistemde kayıtlı hazır fatura şablonları yardımıyla saniyeler içinde satış faturası düzenleme olanağı sunuyor. Küçük işletmeler için ücretsiz olarak sunulan Logo İşbaşı, web ya da mobil uygulamalar üzerinden anında fatura kesme, kaydetme, gönderme ve çıktı alabilmeyi gibi özellikler sunuyor. E-fatura, borç/alacak takibi, tahsilat, kasa ve banka takibi gibi ön muhasebe işlemlerinin yakın zamanda Logo İşbaşı platformuna eklenecek. Logo İşbaşı ile ilgili bilgi veren Logo Kobi Dijital Hizmetler AŞ Genel Müdürü Cahit Güvensoy, sundukları yeni uygulamayla birlikte esnaf ve küçük işletmelerin alışkanlıklarını değiştirerek mobil çağa geçme fırsatını sağladıklarını belirtti.