Tüketici ürünlerinden endüstriyel ürünlere pek çok alanda faaliyet gösteren 3M, 2018’de Great Place to Work’ten ödül aldı. Çalışanların en çok beğendiği uygulamalarının esnek çalışma olduğunu söyleyen İK Müdürü Ceyla Beller Özgün, diğer şirketlerden farklı olarak tek bir gün belirlemediklerini, çalışanların kendi ihtiyaçlarına göre istedikleri zaman esnek çalışabildiklerini söylüyor. Çeşitliliğin de önem verdikleri diğer bir konu olduğunu söyleyen Beller, “Kendine benzeyeni değil, farklı olanı şirkete almalı” diyor.
Haberin Devamı
En çok Post-it, Scotch-Brite gibi markalarıyla bilinen tüketici ürünlerinden sağlık ürünlerine, endüstriyel iş kolundan elektrik-elektronik ürün grubuna pek çok alanda hizmet veren 3M, Türkiye’de 500 kişiye istihdam sağlıyor. Bu yıl Great Place to Work’te (GPWT) de 500-2000 çalışan kategorisinde birinci seçilen şirket, çalışanlara sağladığı esnek çalışma imkanları, yöneticilerle yapılan kahve arası toplantıları ve çeşitlilik-dahil etme uygulamalarıyla dikkat çekiyor.
2014’ten bu yana esnek çalışma uyguladıklarını söyleyen Ceyla Beller Özgün, diğer şirketlerden farklı olarak, esnek çalışmanın belirli bir gün ile sınırlı olmadığını çalışanın ihtiyacına göre şekillendiğini söylüyor: “Biz esnek çalışan bir organizasyonuz. Şirket olarak genel uygulamalar var, mesela esnek çalışma saatleri uygulanıyor, yazın pazartesi ve perşembe 1 saat fazla çalışarak cuma öğleden sonra paydos veriyoruz. Ama esas olarak çalışana şunu söylüyoruz, ‘senin ihtiyacın neyse bunu en iyi sen biliyorsun dolayısıyla git yöneticinle konuş ve çalışma saatlerini ve ihtiyaçlarını kendin belirle ve düzenle.’ Ofiste odaklanamayan birisi çıkıp başka bir yerden çalışabiliyor, isterse haftanın bir gününü home office olarak sabitliyor, isterse ihtiyacı olduğunda kullanıyor. Bunu destekleyen en önemli kültür unsuru inisiyatif unsuru. Çünkü 3M olarak biz şunu söylüyoruz, birincisi ben sana çalışan olarak güveniyorum, performans odaklı bir ölçüm yapıyorum, senin hangi saatte gelip çıktığından çok yaptığın iş ve onu nasıl yaptığın benim için değerli. Dolayısıyla öyle polisçilik, kontrolcülük gibi bir yaklaşımımız hiç olmadı. İstersen akşam çalış, istersen çocuğunu servisle gönder ondan sonra gel, esnek dediğimiz şey gerçekten çok esnek ve kişilerin ihtiyacına yönelik.”
Ceyla Beller Özgün’e kullanım sıklığını sorduğumuzda “Kullanmayan yoktur herhalde. GPWT’de 100 madde varsa 95’ine esnek çalışmayı söylemiştir çalışanlar. Şirketlerle en iyi uygulamalarımızı paylaştığımızda ‘nasıl kontrol ediyorsunuz’ diye soruyorlar. Kontrol etmiyorum, çalışanımıza güveniyorum, yılın sonunda zaten performans hedefleri var. Böyle bir ortam olunca davranışlar da rahatlıyor” diyor.
KENDİNE BENZEYENİ DEĞİL EKSİK OLAN PARÇANI AL 3M’de yönetim kurulunda yer alan 11 kişinin 4’ü kadın. Üst düzey yöneticilerin yüzde 45’i kadın, bütününde yüzde 38 kadın, mavi yakanın yüzde 33’ü kadın. Yedekleme planlarında mutlaka kadın aday olmasına dikkat ediliyor. Şirkette iki yabancı üst düzey çalışan var. Ceyla Beller Özgün , çeşitliliğe birkaç kategoride baktıklarını söylüyor: “Cinsiyet, din dil, ırk, LGBTİ’nin yanı sıra jenerasyona da bakıyoruz. Kişilik de çok farklılık getiriyor. Bizim uyguladığımız bir kişilik envanterimiz var, mesela şirketimizde kırmızı renk dediğimiz daha çok sonuç odaklı kişiler. Bunu fark edince daha böyle ekipleri birleştirici yeşil renklere ihtiyacımız olduğunu gördük. Mesela ben yeşil rengim, genel müdürümüz benimle yaptığı mülakatta, ‘senin tamamlayıcı enerjinize ihtiyacımız var’ dedi.
Bence bu çok güzel bir bakış açısı. İnsanlar bu bakış açısına sahip olmayınca hep kendilerine benzeyenleri alıyorlar sonra da organizasyonda hep tek tip insan oluyor. Seçim yapan yöneticilere de şunu söylüyoruz, kendisine benzeyen değil, organizasyonda eksik olan parçan neyse onu al.”
KAHVE MOLASI 3M iç iletişimi arttırmak, çalışanları dinlemek için kahve molaları düzenliyor. Kahve molalarında bir yönetim kurulu üyesi ve 3 çalışan bir kafede, resmi olmayan bir ortamda buluşuyor, çalışanlar söylemek istediklerini söylüyorlar. Sonra yönetim kurulu üyesi, o sohbetin datalarını her ay yapılan yönetim kurulu toplantılarında paylaşıyor ve aksiyon alınıyor. Ayrıca çalışanlar her toplantı öncesinde ‘Yönetim kuruluna sor’ linkine girip, sormak istedikleri soruları yazıyorlar. Toplantıda o sorulara cevapları veriliyor.