Sabancı Holding, 2013 yılında Fransız Carrefour’dan CarrefourSA hisselerinin yüzde 12’sini alarak şirketin yönetimini üstlendi. O günden bugüne hızla büyüyen CarrefourSA’da çok şey değişti. CarrefourSA, yeni dönemle birlikte 2014 yılında satışlarını yüzde 20 artırarak cirosunu 3.1 milyar TL’ye, net kârını da 100,5 milyon TL’ye ulaştırdı.
Sürekli mağaza açılışları yapan CarrefourSA, 2013’te 6.800 olan çalışan sayısını bugün 8.550’ye çıkardı. Sene başından bu yana 50 mağaza açan, 26 İsmar marketi bünyesine katan CarrefourSA’nın 3 ayda çalışan sayısını 1.000 kişi arttırdı. Hedefleri mağaza sayısını 2016 sonunda 368’den 750’ye, çalışan sayısını 12.000’e çıkarmak.
60 kişi TeknoSA’dan geldi
Şirket Sabancı Holding’e geçtikten sonra, 5’i icra kuruluna olmak üzere toplamda 60 kişi TeknoSA’dan CarrefourSA’ya geçti. TeknoSA Genel Müdürü Mehmet Nane CarrefourSA’nın Genel Müdürlüğü’ne, TeknoSA İK Direktörü Asena Yalınız da CarrefourSA’nın İK Direktörlüğü’ne getirildi. Yalınız ile yaşanan değişim ve dönüşümü konuştuk.
İlk olarak şirketin stratejisi gözden geçirmekle işe başladıklarını söyleyen Yalınız, “Şirket son 5 yılda hiç büyümemişti, 5 yıl boyunca cirosunun aynı olması zararda olduğunu gösterir. O nedenle bir büyüme stratejisi oluşturuldu. 3 yıllık bir hedef koyduk. 2.5 milyar TL olan ciroyu, 2016 sonunda 5 milyar TL’ye çıkarma kararı aldık. Operasyon kârlılığını da yüzde 5’e çıkarma hedefi koyduk ki o da yüzde 1-1.5 civarındaydı. 3 yılın sonunda bu hedeflere ulaşmak için de büyümek, organizasyonun yenilenmesi, bir takım altyapı yatırımları yapmak gerekiyordu” diyor. Bu altyapı yatırımlarından biri IT idi. IT tarafında eski sistemleri kullanılıyordu. Sistem yenilendi, 10 ayda SAP’e geçildi.
Baştan sona değişim
Diğer yatırım alanı ise insan kaynakları oldu. ‘Eğer müşteri memnuniyeti yaratmak istiyorsanız önce çalışanınızı mutlu etmelisiniz’ anlayışından yola çıkılarak, ilk iş akademi kuruldu. CarrefourSA Akademi, Sabancı Üniversitesi ile mağaza yöneticileri ve yönetici adaylarının eğitimine ilişkin programlara başladı.
Mesleki eğitimler için de Okan Üniversitesi ile işbirliği yapıldı. Piyasada yetişmiş kasap, pasta-ekmek ustaları vs bulmak zor olduğundan kendi elemanlarını kendileri yetiştiriyorlar.
Şirket içinde de organizasyon yenilendi. Bazı bölümler kaldırıldı, bazıları yeniden oluşturuldu. Örneğin iç denetim bölümü oluşturuldu, private label markalar bölümü ayrı bir bölüm haline getirildi, lojistiğin altyapısında değişiklikler yapıldı, İK’da ayrı yönetilen mağaza ve merkez bölümleri birleştirildi, organizasyonel gelişim bölümü oluşturdu, idari işler bölümü kuruldu. Terfilere değerlendirme merkezi uygulaması getirildi, yöneticilerden, yönetici adayları yani yedeklerini yetiştirmeleri istendi, şirket içi İK ilanları açılmaya başlandı.
1 yılda 100 market ziyareti
Tüm sistemleri olabildiğince basitleştirmeye çalıştıklarını söyleyen Asena Yalınız’a bu süreçte çalışan bağlılığının nasıl değiştiğini sorduğumuzda şu yanıtı veriyor: “2011’de yapılan ankette çalışan bağlılığı yüzde 35 imiş. 2013’de tam değişiklik öncesi yapılan ankette yüzde 48’e çıktı, bir değişiklik umuduyla. 2014’te ise bu oran yüzde 58’e çıktı.” Çalışanları dinlemek için 1 yılda 100 market gezmeyi hedefleyen Yalınız, çalışanların en çok yöneticiler ve ücret konularında sorun yaşadıklarını söylüyor.
İşe alımların yüzde 98’i mağazalar için yapılacak
2016’da toplam çalışan sayısını 12 bine çıkarmayı hedefleyen CarrefourSA, işe alımların yüzde 98’ini mağaza pozisyonlarına yapacak. Asena Yalınız, hızlı büyüdükleri için her türlü pozisyon arayışları olduğunu söylüyor. Taze gıda pozisyonlarında deneyim aranıyor, reyon elemanı alımlarında kişinin güler yüzlü olup olmamasına bakılıyor, kasiyerlere ise dikkat testi yapılıyor. Mağaza müdürleri için üniversite mezunları tercih ediliyor.