Türk Telekom, Avea ve TTNET entegrasyonu tamam mı?
Organizasyonumuzu tamamladık, atamalarımızı yaptık, ekibi kurduk, şu anda süreçleri çalışıyoruz. Bu entegre yapının değerlerini, kültürünü, iş yapma biçimini çalışıyoruz. 2016 sonuna kadar yeni kültür ve değerler oturmuş olacak. Fakat organizasyonu tamamlamak ve yöneticileri atama işin en büyük kısmı zaten. Artık biz entegre olduk. Bundan sonraki süreçte de insan boyutu çok önemli hale geldi.
Ne gibi yatırımlar yapacaksınız insana?
Bu yeni yapı ile en önemli önceliğimiz çalışana yatırım yapmak. Çünkü bizi burada farklı kılacak, geleceğe hazırlayacak, rekabette farklılaştıracak şey insan. Bizde bunun farkındayız, o yüzden insanla ilgili konuları şirketin ana stratejisi olarak çalışıyoruz şu anda. Türkiye’nin en büyük entegre kurumsal üniversitesini (Türk Telekom Akademi) kurduk. 1.700 kişi için liderlik okulumuz var. MIT ve Harvard ile çalışıyoruz.
Ara kademe bulmakta zorlanıyor musunuz?
Türkiye’de ara kademe yetiştirmede çok sıkıntı var, biz 12 üniversite belirledik, bu üniversitelerdeki meslek yüksek okullarına telekomünikasyon teknolojileri diye bir ders koyduk. Kontenjan 25 kişi, o dersi başarı olurlarsa onlara istihdam garantili, kurulum elemanı olarak alıyoruz.
Powerpoint değil excel pazarlaması yapıyoruz
Gençlerin telekomünikasyona ilgisi büyük ama siz en iyileri çekmek için ne yapıyorsunuz?
1.000 kişiyi işe almışız geçen yıl, yüzde 85’i Y kuşağı. Yüzde 50’si teknoloji tarafına diğerleri ticari birimlere. Telekomünikasyon gençlerin en çok çalışmak istedikleri ilk 3 alandan biri. Sebebi de basit, hareket var, dinamizm var, bu alandaki işlerin yüzde 20’si değişiyor, yeni unvanlar geliyor, gençler için de o işlerde ilk olma şansı var.
Ciddi bir kariyer imkanı sunuyor, çok başvuru geliyor ama gençlerde de o bölümü mü seçsem, bu bölümü mü seçsem kararsızlığı var. Endüstri mühendisliği, işletme gibi alanlarda alternatif çok. Hatta makine mühendisliğini bitiriyor pazarlamada çalışıyor. Geçen sene pazarlama ekibi bir çok mühendis aldı. Bizim pazarlama yapma biçimimiz analitik ya, o yüzden mühendislik formasyonu işe yarıyor, çünkü biz powerpoint pazarlaması yapmıyoruz biz excel pazarlaması yapıyoruz.
Kaç CV geliyor yılda?
Yılda 600 bin CV geliyor. Yılda ortalama 1.000 kişi alıyoruz. İK’cılar artık tepkisel değil proaktif, biz artık reaktif işe alım yapmıyoruz. Başvursun bekleyelim demiyoruz, iyi adamın ayağına biz gidiyoruz, LinkedIn’den biz gidiyoruz adamın ayağına. İşe alımlarımızın yaklaşık yüzde 45’i LinkedIn üzerinden oluyor. LinkedIn’den aldığımız bu kişilerin şirkette kalma oranı 1.5 yılda yüzde 98. Doğru şekilde alıyoruz.
CV’de neye bakarsınız?
Gelişimine bakarım, kişinin nerede olduğu değil nereden nereye getirdiği önemli. Bize büyütebilen, geliştiren insanlar lazım, motivasyonu olan, gayreti olan, ne istediğini bilen, kişisel başarı hikayesi olan, cepten yiyen değil, geliştiren insanlar arıyoruz. CV’deki gelişime bakıyoruz.
Startt staj programınıza kaç başvuru aldınız?
Geçen sene 20 bin başvuru aldık üniversitelerden. Belirli aşamalardan geçenleri staja alıyoruz, part-time iş imkanı sunuyoruz, rotasyon yapıp farklı bölümleri görüyorlar. Geçen yıl 50 kişiyi işe aldık.
İK şapkalı yöneticiler
Büyük veriyi nasıl kullanıyorsunuz?
Tıpkı CRM (müşteri ilişkileri yönetimi) gibi ERM (çalışan ilişkileri yönetimi) yapılması gerekiyor. Mesela siz bir çalışanınızın en sevdiği sanatçıyı bilip doğum gününde ona konser bileti göndereceksiniz.
Siz bunları yapıyor musunuz?
Yapmaya başladık. ERM ve İK analitiği konusunda ciddi çalışmalarımız var.
Yetenek havuzunuzda kaç kişi var?
Yaklaşık 700 kişi. Entegrasyondan sonra yenileyeceğiz rakamları. Yetenek yönetimi sadece İK’nın işi değil. İnsan kaynakları sadece İK’ya bırakılmayacak kadar önemli.
Yöneticilere anlatıyor musunuz bunu?
İK şapkalı yönetici programımız var, tüm yöneticilere İK’yı anlatıyoruz. ‘Ana sorumlu sensin, biz senin destekçiniz’ diyoruz. Asıl mesele yöneticilerin İK süreçlerini iyi algılaması. Çünkü onun bıraktığı boşluğu ben her zaman dolduramam, çalışanları motive etmiyor, ben mi motive edeceğim çalışanları? Edemem ki, bir kere iki kere görüşürüm, süreklilik sağlayamam.Dünyada yöneticinin İK rolü artıyor. O yüzden her yönetici bir İK’cı gibi hareket etmeli.
Geçen yıl 1.000 kişiyi işe aldık
Aydın, “Telekomünikasyon gençlerin en çok çalışmak istedikleri ilk 3 alandan biri. Çünkü dinamik bir sektör. Bu alandaki işlerin yüzde 20’si değişiyor, yeni unvanlar geliyor, gençler için de o işlerde ilk olma şansı var. Biz geçen yıl 1.000 kişiyi işe almışız, yüzde 85’i Y kuşağı” diyor.