2016 ücret zammı yüzde 8-9

1dk okuma

İnsan kaynakları danışmanlık firması Mercer, Türkiye genelinde 2016 ücret zammını yüzde 8 olarak açıklarken, yönetim danışmanlık şirketi Hay Group ücret zammını yüzde 9 olarak açıkladı. En yüksek zammı yazılım, metal ve oto sanayi, en düşük zammı yatırım sektörü çalışanları alacak.

Haberin Devamı

HAY GROUP: YÜZDE 9
Global yönetim danışmanlık şirketi Hay Group tarafından Ağustos-Kasım ayları arasında Türkiye’deki 1.387 şirketteki 714.832 çalışana ilişkin toplanan veriler baz alınarak yapılan araştırma sonuçlarına göre, Türkiye’de özel sektörde 2016 yılında ücret artış oranı ortalama yüzde 9 olacak. Bu rakam geçtiğimiz yıl da yüzde 9 olarak açıklandı.

Hay Group’un yaptığı araştırmada 51 farklı sektör incelenirken, bu sektörler içinde en yüksek zammı yüzde 10’luk oranla yazılım, metal ve oto yan sanayi sektörleri yapacak. En yüksek zam alacak bazı sektörler şöyle: Enerji (yüzde 9.8), ambalaj (yüzde 9.7), enerji dağıtım (yüzde 9.7), e-ticaret (yüzde 9.5), araç kiralama (yüzde 9.3), lastik, perakende, kimya, dayanıklı tüketim ve savunma sanayi (yüzde 9). En düşük zammı ise yüzde 7.3’lük oranla yatırım sektörü çalışanları alacak.

Araştırmaya katılan şirketlerin yüzde 74’ü, 2015 yılında insan kaynakları bölümleri için ayıracakları bütçelerinin artacağını bildirdi. Şirketlerin önümüzdeki dönemde en fazla kaynak ayıracağı alanlar arasında da ‘çalışan motivasyonu’, ‘performans yönetimi’, ‘yetenek yönetimi’ ve ‘liderlik gelişim programları’ bulunuyor.

Türkiye ücret artışında Avrupa’da 2. sırada
Hay Group’un diğer ülkelerde yaptığı ücret artışı araştırmalarına bakıldığında Türkiye’nin 10’uncu sırada olduğu görülüyor. 2016 yılında gelişmiş ülkelerden ABD’de yüzde 3, İngiltere’de yüzde 2.5, Almanya’da yüzde 2.9, Japonya’da yüzde 2.1, Hollanda’da ise yüzde 2.5 oranında ücret artışı olacak.

Gelişmekte olan ülkelerden ise Brezilya’nın yüzde 7.1, Çin’in yüzde 8 oranında ücret zammı yapacağı öngörülürken, Türkiye Avrupa’da 2’nci sırada bulunuyor.

MERCER: YÜZDE 8
İnsan kaynakları danışmanlık firması Mercer’ın ücret araştırmasına göre Türkiye’de ücret artış oranı yüzde 8. Araştırma sonuçlarına göre Türk şirketlerin yüzde 94’ü yılda bir kez ücret artışı yapıyor, zam dönemi olarak ise ağırlıklı olarak sırasıyla nisan, ocak ya da mart ayını tercih ediyorlar.

2015 Mercer Ücret Araştırması’nın Türkiye ile ilgili sonuçlarına göre, şirketler tarafından daha önceden yaygın bir şekilde kullanılan kıdeme dayalı ücret farklılaştırılması yöntemi, artık giderek ücret yönetimi içindeki konumunu kaybediyor.

2015 yılında şirketlerin ücret artış kararını etkileyecek faktörlerin başında sırasıyla bireysel performans, çalışanın ücret çizelgesindeki yeri ve enflasyon gelirken, bunları şirketin performansı izliyor. Kıdem unsuru etkin bir faktör olarak sıralamada yer almıyor.

Baz ücret önemini koruyor
Araştırma sonuçlarına göre baz ücretin şirketlerin ücretlendirme politikalarında hâlâ çok önemli olduğu gözüküyor. Yönetici pozisyonlarında dahi toplam ücret paketinin yüzde 60’ından fazlasını ödenmesi garanti edilen baz ücret oluşturuyor ve Türkiye’de şirketlerin yüzde 81’i baz ücrette medyanı hedeflediklerini belirttiyorlar. Şirketlerin yüzde 78’i ücretlendirmede bölgesel ayrım gözetmiyor. İşe alımlardaki kritik pozisyonların başlıcalarını ise mühendislik, pazarlama ve satış pozisyonları oluşturmakla birlikte, finans ve sektör spesifik pozisyonları çekme ve elde tutmada zorlukların yaşanabildiği görülüyor. Sektörel bazda incelendiğinde enerji sektöründe ücret artışları daha yüksek oranlarda gerçekleşirken genel olarak tüketim malları ve teknoloji sektörleri pazar koşullarında bir artış var.

Haberle ilgili daha fazlası: