Üsküdar’da bir bahçe düşü: Ayazma
Bilhassa sosyal medyada karşımıza çıkan bir uygulama var: before-after, yani bir yerin önceki ve sonraki manzaralarını imleyen bir sanal fenomen. Milyonluk şehir İstanbul’da böylesi bir hâl hem nostaljik hem de trajik bir tablo. Çok değil, elli sene öncesinin Boğaziçi’si hâlâ şiirken; bugün şark kurnazı müteahhitlerin yalı arkalarına kendi köylerindeki ev formunu inşa etmelerinden ötürü mavi rüya serinliğine beton damlıyor. Üsküdar da taşralı kafasının (kasabalısının) hoyrat, hırpalayıcı ve kaba muamelesini yaşamış bir şehir. Ama yazının başındaki önce-sonra gözlüğü kentin muhtelif köşeciklerinde karşımıza çıkan ve Üsküdar’ın neden hâlâ doğal film platosu olduğunu gösteren bir detay.
Yazı: Samet Altıntaş | Fotoğraflar: Sevim ŞentürkYazar Hakkında
12 Ocak 1986 tarihinde Almanya’da doğdu. İlkokulu Yalova, ortaokul ve liseyi Bursa’da okudu. 2009’da Marmara Üniversitesi Tarih Bölümü’nden mezun oldu. Çeşitli gazete ve dergiler için şehir tarihi, seyahat ve rock müzik yazıları kaleme aldı. 2012’de Bursa Osmangazi Belediyesi’nin düzenlediği Ahmet Hamdi Tanpınar makale yarışmasında ödüle layık görüldü. 2016’da yayımlanan ilk kitabı; Bursa’nın Daveti-Bir Osmanlı Başkenti Güncesi, Washington Kongre, Princeton Üniversitesi, Harvard Üniversitesi, Chicago Üniversitesi, Stanford Üniversitesi, Oxford Üniversitesi kütüphanelerinde araştırmacılara kaynak kitap olarak sunuldu. İkinci kitabı; Boğaz’ın Dört Muhafızı, İstanbul şehir kitaplığında ilk olma özelliğini taşıyor. Avusturyalı şarkiyatçı Joseph von Hammer’in gezi notlarını buldu. 2020’de Türkçede ilk kez tam metin çeviri olarak okuyucuyla buluşan eseri, Hammer Seyahatnamesi adıyla yayına hazırladı. Kitap çalışmalarıyla alakalı rehberlik de yapan yazar, Netflix Türkiye’nin ilk dizisi Muhafız’ın ekibine Ayasofya Müzesi’ni gezdirdi. Samet Altıntaş, metin yazarlığı ve proje editörlüğü yapıyor, Üsküdar’da yaşıyor.