Güncelleme Tarihi:
ORDU (AA) - Fatsa Vergi Dairesi Müdürü Cihan Sarı, vatandaşlara tapu işlemlerinde gayrimenkullerinin gerçek değerini bildirmeleri gerektiğini söyledi.
Sarı, müteahhitlerin daha düşük bedel gösterirse vatandaşın ihbar etmesini isteyerek, eksik bildirim tespit edildiğinde cezası olduğunu hatırlattı.
Vatandaşların risk almamasını öneren Sarı, şu uyarılarda bulundu:
"Tapu harçlarının emlak vergi değerinden az olmamak üzere gayrimenkullerin gerçek değeri üzerinden ödenmesi gerekiyor. Gayrimenkulünüzü nakit veya banka kredisiyle almış - satmış olsanız dahi, tapu işlemlerinizde gerçek alım satım bedelini beyan ediniz. Müteahhitlerden, inşaat şirketlerinden ve işleminize aracılık eden komisyonculardan ödediğiniz bedel karşılığında fatura almayı unutmayınız. Doğru ve tam olarak ödenmeyen tapu harçlarının Maliye Bakanlığı tarafından alıcı ve satıcıdan cezalı olarak tahsil edileceğini unutmayınız. Gayrimenkulünüze ilişkin tüm bilgilerin Maliye Bakanlığı ile paylaşıldığını unutmayın. Tapu işlemlerinizi gerçek alım - satım bedelleri üzerinden yapınız."
Müteahhitten alınan konutta ödenecek bedelden daha düşük bedelli fatura düzenlemişse bile tapu harcının gerçek satış bedeli üzerinden ödenmesi gerektiğini vurgulayan Sarı, “Müteahhitler tarafından eksik fatura düzenlenmesi halinde bu durum, en yakın vergi dairesine, 444 0 189 nolu telefondan bildirilmelidir. Gayrimenkulünüzü banka kredisiyle de alsanız, tapu harcınızı yine gerçek devir bedeli üzerinden ödemeniz gerekir. Devir bedelinin bir kısmının banka kredisiyle bir kısmının ise nakit ya da banka havalesi ile ödenmesi halinde, bu şekilde ödenen tüm miktarların toplanması ve bu toplam üzerinden harç ödenmesi gerekir" dedi.
Tapuda emlak vergisi değerinden daha düşük beyanda bulunulması halinde ya da devir bedelinin gerçek değeri göstermemesi halinde aradaki farkın hem gayrimenkulü devreden hem de devir alandan tahsil edildiğini belirten Sarı, şöyle devam etti:
"Ayrıca devreden ve devralana ayrı ayrı harcın yüzde 25’i oranında vergi ziyaı cezası kesiliyor. Tapu harcı bir konutun binde 20’si oranında alınıyor. Diyelim ki, bir konut 100 bin liraya satılmış olsun bu durumda hem devredenin hem de alıcının ayrı ayrı ödemesi gereken harç 2 bin lira. Eğer aynı konut 50 bin lira gösterilmişse tapu harcı bin liraya düşüyor. Konut alınırken aracı olan emlakçı ile bazı tapu müdürlüklerinde tapu işlemlerinde aracılık yapanlara gerçekleştirilen ödeme için de fatura alınması gerekiyor. Tapu müdürlüklerinde danışma ve başvuru birimlerinde gerekli bilgilendirmeleri yapıyoruz. Tapu müdürlüklerinde yetkisiz kişiler aracılığıyla yapılan işlemler nedeniyle mağduriyet yaşanabiliyor. Vatandaşlarımız kafalarına takılan her türlü soru için bize danışabilirler."