IHA
Oluşturulma Tarihi: Aralık 12, 2015 13:59
MTSO PROJELER MÜDÜRLÜĞÜ TARAFINDAN YÜRÜTÜLMEKTE OLAN AVRUPA İŞLETMELER AĞI PROJESİ KAPSAMINDA DÜZENLENEN ‘MERSİN LOJİSTİK SEKTÖRÜ ARAMA KONFERANSI’NDA, LOJİSTİK SEKTÖRÜNÜN SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ MASAYA YATIRILDI.
Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) Projeler Müdürlüğü tarafından yürütülmekte olan Avrupa İşletmeler Ağı Projesi kapsamında düzenlenen ‘Mersin Lojistik Sektörü Arama Konferansı’nda, lojistik sektörünün sorunları ve çözüm önerileri masaya yatırıldı.
‘Mersin Lojistik Sektörü Arama Konferansı’na, kamu, sivil toplum kuruluşları, üniversite ve özel sektör temsilcileri olmak üzere lojistik sektörünün paydaşları katıldı. Arama konferansında, Mersin taşımacılık ve lojistik sektörünün mevcut sorunları ele alınıp çözüm önerileri tartışıldı. Makro sorunlar değil, kısa vadede çözüm getirecek mikro sorunların masaya yatırıldığı konferans sonunda sektörün gelecek vizyonunu belirleyecek olan eylem planları ortaya kondu.
Konferansın açılış konuşmasını yapan MTSO Yönetim Kurulu Üyesi Ufuk Maya, sektörün sorunlarının belirlenmesi, çözüm önerilerinin sunulması ve kararlaştırılan eylem planının bir yol haritasına dönüştürülmesi adına etkinliğin büyük önem taşıdığına dikkat çekti. Sonuç odaklı çalışmak istediklerini vurgulayan Maya, gerek kamu gerekse özel sektör tüm paydaşların sektörde yaşanan sorunun da çözümün de parçası olduğunu kaydetti. Konferansta suçlu aramak değil, var olan sorunlara tüm dinamiklerle bir arada çözüm üretmek istediklerini belirten Maya, ülke ve kent ekonomisi için artık birlikte hareket etme zamanının geldiğini vurguladı.
Hızla değişen dünya ekonomisinde yeni vizyonun ve gelecek stratejilerinin oluşmasında da konferansın etkili olacağına inandığını anlatan Maya, “Okyanusları geçerken derede boğulan sektörümüzün mikro sorunlarına eğilmek konferansımızın temel noktası olacak. Kısa sürede çözme imkanı olmayan, kısa sürede ekonomiye katkı sağlamayacak makro projeler yerine kısa vadede ekonomimize yarar sağlayacak, işlerimize fayda getirecek, lojistiğin iyi işlemesini sağlayacak mikro projelere odaklanmanın daha gerçekçi ve gerekli olduğunu düşünüyoruz” dedi.
“LOJİSTİKTE ENTEGRASYONU SAĞLAMAK ZORUNDAYIZ”
Lojistik Derneği (LODER) Başkan Yardımcısı ve Maltepe Üniversitesi Uluslararası Ticaret ve Lojistik Yönetimi Bölüm Başkanı Prof. Dr. Mehmet Tanyaş ise lojistik sektörünün gelecek vizyonu hakkında bilgi vererek, firmalara almaları gereken önlemleri anlattı. Türkiye’de firmaların büyük bölümünün kara taşıması yaptığını kaydeden Tanyaş, yalnızca kara taşıması yapan firmaya nakliyeci denebileceğini, lojistik kavramı kullanılmasının doğru olmayacağını söyledi. Artık farklı nakliye yöntemlerini kullanan firmaların işbirliğine gitmesi gerektiğini vurgulayan Tanyaş, “Dünyada olduğu gibi biz de entegrasyonu sağlamak zorundayız. Bu sayede lojistik maliyetleri düşürüp hızı artıracak çözümler üretebiliriz” Diye konuştu.
Multimodel, intermodel ve kombine taşımacılığın bir arada kullanıldığı karma taşımacılık yönteminin benimsenmeye başlaması gerektiğinin altını çizen Tanyaş, taşıma yapılırken emisyon gazı salınımı, maliyetler, süre bazlı yol seçeneklerinin göz önünde bulundurulması gerektiğini de dile getirdi. Tanyaş, “Örneğin Şekerpınarı-İstanbul arası taşıma gerçekleştirmenin 54 farklı yolu var. Emisyon bazlı, maliyet bazlı ve süre bazlı yollar seçebilirsiniz. Lojistik firması müşterisine amacı doğrultusunda seçenek sunabilmeli” ifadelerini kullandı.
“SEKTÖRDE GELECEK E-TİCARETTE”
Lojistiğin bir diğer kolunun depolama olduğunu ifade eden Prof. Dr. Tanyaş, depolama olmadan lojistik olmayacağına dikkat çekti. Aktarma merkezi mi kurulmalı, toplama merkezi ya da dağıtım merkezi mi, bunların iyi tespit edilmesi gerektiğini söyleyen Tanyaş, “Ayrıca sektörde gelecek e-ticarette. Bundan kaçamazsınız. Şimdiden kendinizi buna hazırlayın” tavsiyesinde bulundu.
Tedarik zinciri kavramına da değinen Tanyaş, üretimden ürün nihai tüketiciye ulaşana kadarki tüm lojistik aşamaların tek elden kontrolünün sağlanması olarak tanımladığı bu kavramın önemine dikkat çekti. Artık şirketlerin değil tedarik zincirlerin rekabet ettiğini kaydeden Tanyaş, “Zincirin tümünü görmezsek toplam maliyeti göremeyiz. Dünya bu şekilde çalışıyor. Tüm zinciri kurabilmeliyiz” şeklinde konuştu.
Türkiye’de lojistik sektörünün sıkıntılarına da değinen Tanyaş, şunları söyledi: “Lojistikte en kötü olduğumuz yönümüz, rekabetçi maliyet sistemi oluşturamamış olmamız. Maliyeti hizmet alan belirlemiyor, hizmet veren belirliyor. Rekabetçi bir düzen oluşturup buna hazır olmalıyız. İkinci en kötü yanımız gümrüklerimiz. Başbakan açıkladı, tek pencere sistemi Aralık 2016’da bitiyor. Gümrüklerle ilgili başka sorunlar da var ama gelişiyor. Hükümet 2018’e kadar lojistik performans endeksine göre ilk 15 ülke arasına girmeyi hedeflemiştir. Bu yönde çalışmalar sürüyor.”
Firmalara web tabanlı tedarik zinciri oluşturmaları, teknoloji kullanımını artırmaları tavsiyesinde de bulunan Tanyaş, müşterilerin er ya da geç bu talepte bulunacağını, tüm tedariklerin internet üzerinden yapılır hale geleceğini dile getirdi. Bunun dünyada başladığını ve hızla yayıldığını belirten Tanyaş, “Ayrıca bugün aynı depoya, aynı araca girmeyen iki rakip firma önümüzdeki süreçte aynı depoyu kullanıp aynı araca binmeye de başlayacak” dedi.
Ortak taşımayı kabul edip maliyetlerin düşürülmesi yolunun tercih edileceğini vurgulayan Tanyaş, geleceğin lojistik trendleri arasında firmaların kendi lojistiklerini kendilerinin yönetmesi yerine bir lojistik firması ile çalışmayı tercih etmeye başlamasını da gösterdi. Türkiye açısından lojistiğin önemine vurgu yapan Tanyaş, şu bilgileri verdi: “Lojistik ağ açısından artık Avrupa’ya kuzeyden gitmek önemini kaybedecek ve güneyden girme yolları açılacak, çünkü kuzeyden gitmek hem uzak hem maliyetli. Çin başbakanının bahsettiği demir İpek Yolu’na önem vermek gerek. İpek Yolu’nu ülkemizden geçirirsek büyük başarı elde ederiz. Biz Türkiye üretim ya da sanayi yerine lojistikten para kazanabiliriz, istihdam yaratabiliriz. Biz, kervanlardan gelen bir milletiz. Çıkışımız da sadece lojistik. Önümüzdeki süreçte Güney İpek Yolu, Bakü-Tiflis-Kars ve 3. köprü çok önemli hale gelecek ve buradaki dağıtım ve toplamalar bizde kalacak. Artık sadece İstanbul’dan dağıtım ortadan kalkacak. Ağırlık merkezi doğuya kayacak. Böylece yeni lojistik alanlar oluşacak.”
Açılış konuşmalarının ardından konferans öncesinde 5. MTSO-LODER Lojistik Proje Yarışması Ödül Töreni gerçekleştirildi. 18 projenin başvurduğu yarışma sonrasında kurumsal kategoride birincilik ödülünü Kastamonu Entegre Ağaç Sanayi Tic. A.Ş kazandı. Kastamonu Entegre Tedarik Zinciri Direktörü Halim Sırçancı, ödülünü Ufuk Maya ve Prof. Dr. Mehmet Tanyaş’ın elinden aldı.