Türkiye’de Tarım Eğitiminin Başlamasının 170. Yılı Kutlandı

Güncelleme Tarihi:

Türkiye’de Tarım Eğitiminin Başlamasının 170. Yılı Kutlandı
Oluşturulma Tarihi: Ocak 17, 2016 15:42

BATTALGAZİ MESLEK YÜKSEKOKULU İLE ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI MALATYA ŞUBESİ TARAFINDAN ORTAKLAŞA DÜZENLENEN PROGRAMLA TÜRKİYE'DE TARIMSAL EĞİTİMİN BAŞLAMASININ 170. YILI KUTLANDI.

Battalgazi Meslek Yüksek Okulu ile Ziraat Mühendisleri Odası Malatya Şubesi tarafından ortaklaşa düzenlenen bir programla Türkiye’de tarımsal eğitimin başlamasının 170. yıl dönümü kutlandı.
Kale ilçesinde bulunan İnönü Üniversitesi’ne ait Kale Göl Otel’de düzenlenen Türkiye’de Tarımsal Eğitimin Başlamasının 170. yıl dönümü kutlama programının açış konuşmasını yapan Battalgazi MYO Müdürü Doç. Dr. Hüseyin Karlıdağ, Türkiye’de tarımsal eğitimin güçlü bir gelenek ve birikime sahip olduğunu ifade etti. Tarımsal eğitimin ilk olarak İstanbul Yeşilköy’deki Ayamama Çiftliği’nde kurulan Ayamama Ziraat Mektebi’nin 10 Ocak 1846 yılında eğitime başladığını belirten Doç. Dr. Karlıdağ, “Cumhuriyet ile birlikte çok daha nitelikli zirai eğitim veren kurumlar kurulmuş, süreç içinde nitelik, sistem, müfredat açısından birçok değişiklikten sonra bugüne ulaşılmıştır” diye konuştu.
Tarım ve tarımsal faaliyetlerin, dünyada sadece tarım sektöründe değil aynı zamanda gıda ve güvenliği, sağlıklı ve yeterli gıdaya erişim güvencesi, sağlıklı gıdaya erişim hakkı gibi insan eksenli politikaların en güçlü öznesi olarak değerlendirilmesi gerektiğine dikkat çeken Karlıdağ, “Hatta bunun bir adım daha ötesinde, tarımsal üretim ve tarımsal faaliyetlerin içeriği, artık ülkelerin ulusal güvenlik politikalarının önemli bir parçası olarak, ülkelerin yönetsel faaliyetlerinde belirleyici rol oynamaya başlamıştır. Dolayısıyla tarımsal faaliyetlerin sürekliliği, üretimin kesintisizliği ve kalitesi stratejik bir önem taşımaktadır” şeklinde konuştu. Karlıdağ, tarım topraklarının tarımsal amaçlar dışında kullanılması ve tarımsal alanların kentsel arsalara dönüştürülmesi gibi nedenlerle son yıllarda yaklaşık 2.7 milyon hektarlık tarımsal alanın bir bölümünün vasfını kaybettiğini söyleyerek tarımsal bilincin sürdürülebilir ve yerleşik karakter kazanması için nitelikli tarımsal eğitimin zorunluluğuna dikkat çekti.
Programda konuşan Ziraat Mühendisleri Odası Malatya Şube Başkanı Doç. Dr. Orhan Gündüz ise Türkiye’deki tarımsal eğitim ve eğitim kurumlarına yönelik eleştirilerde bulundu. Gündüz, ziraat eğitiminin ve ziraat mühendisliği mesleğinin geçmişte son derece itibarlı bir konuma sahip olduğunu ifade ederek, “1950’li yıllarda zirai öğretim bu toplumun Erkan-ı Harbiyesiydi ama şimdi maalesef bizim kıymet-i harbiyemiz kalmadı. Bunun temel sebebini sadece toplumda aramayacağız önce ziraatçiler olarak kendimizi sorgulayacağız” ifadelerine yer verdi. Türkiye’de yaklaşık 40’a ziraat fakültesi bulunduğunu söyleyen Gündüz, herhangi bilimsel, akademik ve kaynak planlaması yapılmadan fakülte kurulduğunu bu durumun da eğitimde kalite sorunu oluşturduğunu dile getirdi.
“FORMASYON, DAHA SAĞLIKLI HALE GETİRİLMELİ”
Ziraat eğitiminde formasyonun daha sağlıklı hale getirilmesi gerektiğini de belirten Doç. Dr. Orhan Gündüz, ziraat fakültelerindeki sayısal artışın niteliksel kaliteyi sağlamadığını aktardı. Üniversiteler bünyesinde gecekondu fakülteler oluşmaya başladığını ileri süren Gündüz, “Bu fakülteler çeşitli adlarla anılıyor. Ama temelinde ziraat olan fakülteler. Sayısal artışın, nicelik artışının kalite artışına neden olup olmadığını sorgulamamız gerekiyor. Bu niceliksel artış aynı zamanda beraberinde niteliksel artışa da neden oluyor mu? Diye sorulursa, benim vereceğim cevap maalesef hayır. Nitelikli eğitim verebilmek için, nitelikli ve alt yapısını tamamlamış kurumlar üretmemiz gerekiyor. Öğrenci eğitiminde de bir sorun oluşturuyor. Artık, üniversiteler bünyesinde gece kondu fakülteler oluşmaya başladı. Akşam yatıyorsunuz, sabah kalkıyorsunuz ki, fakülte kurulmuş. Ama bu fakülteye ihtiyaç var mı? Ülkenin buna ihtiyacı var mı? Planlı mı yaptık? Sağlıklı bir sonuç mu? Bunu sorgulamamız gerekiyor. Burada mezun olan öğrencilerimiz de maalesef sahaya indiğinde sorunlarla karşılaşıyor. Burada tek sorun öğrenci de değil, öncelikle biz akademisyenlere düşüyor. Çünkü onların fabrika ayarlarında sorun var demektir. Ya fabrika ayarlarına döndüreceğiz ya da formasyonumuzu daha sağlıklı hale getirmemiz gerekiyor. Bu kadar çok fakülte açılınca tabi, fakültelerin dışında meslek yüksekokulları, ziraat meslek liseleri veya ziraat adı altındaki diğer okulları veya meslek liseleri, meslek yüksekokulları, bu kadar çok sayı çoğalınca, kadrosu olmayan, kontenjanı olmayan, bilimsel ve fiziksel alt yapısı yetersiz kurumlar üretmekten başka bir işe yaramadı” ifadelerini kullandı.
Programın açılış konuşmalarından sonra konferans sunumlarına geçildi. İnönü Üniversitesi Ziraat Fakültesi Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Alper Durak, “Türkiye’de Tarımsal Eğitimin Dünü - Bugünü ve Geleceği”, Prof. Dr. Nihat Tursun ise, “Küresel İklim Değişikliği ve Tarım” başlıklı birer sunum yaptı. Programın sonunda meslekte 35. yılını tamamlayanlara, Ziraat Mühendisleri Odası Eski Başkanı Fevzi Çiçek’e ve eski oda yöneticilerine plaket sunuldu. “Türkiye’de Tarımsal Eğitimin Başlamasının 170. yıl dönümü” kutlamaları akşam yemeği ile sona erdi.
Programa, Vali Yardımcısı Bülent Güven, İnönü Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. İsmail Özdemir, Kale Kaymakamı Emin Bağlı, Battalgazi Belediye Başkan Yardımcısı Abdülvahap Şerefhanlı, Battalgazi MYO Müdürü Doç. Dr. Hüseyin Karlıdağ, Tarım İl Müdür Yardımcısı Ahmet Turan Karaca, Malatya Büyükşehir Belediyesi Tarımsal Projeler ve Muhtarlıklar Dairesi Başkanı Hilmi Öksüztepe, Kayısı Araştırma Enstitüsü Müdürü Abdullah Erdoğan, TARSİM Malatya Bölge Müdür Yardımcısı Meriç Özdemir, Ziraat Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ergün Doğan, Ziraat Mühendisleri Malatya Şube Başkanı ve Battalgazi MYO Öğretim Üyesi Doç. Dr. Orhan Gündüz, ZMO Malatya Şubesi Eski Başkanı Fevzi Çiçek ile çok sayıda öğretim üyesi, akademisyen ve meslek mensubu mühendisler katıldı.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!