Güncelleme Tarihi:
KONYA (AA) - AYŞE ŞENSOY - Sağlık Enstitüsü Derneği Başkanı Prof. Dr. Elif Dağlı, "Türkiye'nin daha önce verdiği 2 yıldır tekrarladığı sözü tutarak kara paket uygulamasına geçmesi lazım. Sigara firmalarının artık isimleri ve renklerinin paketlerin üzerinde bulunmaması gerekiyor" dedi.
Dağlı, AA muhabirine yaptığı açıklamada, sigara içenlerin yarısı sigaraya bağlı bir hastalıktan ortalama hayatlarından 15 yıl kaybettiğini söyledi.
Dünyada sigara tüketiminden ölen kişi sayısının bu yıl 6 buçuk milyon kişi olacağını belirten Dağlı, eğer bugün çok acil bir etkinlik yapılmazsa 2025 yılında bu sayının 8 milyona çıkacağını ifade etti.
Sigaranın bir anda değil süründürerek öldürdüğünü vurgulayan Dağlı, "Kalp, kol-bacak hastalıkları, beyin felçlerine neden oluyor. Türkiye içinde oluk oluk para akıtıyoruz. Sigara almak için 20 milyar dolar para harcıyoruz, 30 milyar dolar da sağlık tedavileri için harcıyoruz. Nereden bakarsak bakalım her yönüyle Türkiye'ye zarar" diye konuştu.
Sigaranın bırakılmasının Türkiye için çok önemli olduğunu ifade eden Dağlı, bunun kişisel öğütler veya televizyonda yapılan programlarla tam olarak başarılamadığını dile getirdi.
Dağlı, sigaranın bırakılması için kanunlar çıkarılması, ayrıca kanunun uygulanıp uygulanmadığının düzenli bir şekilde kontrol edilmesi gerektiğini belirterek şunları kaydetti:
"Kapalı alan sigara yasakları, vergilerin yükseltilmesi, televizyonda kamu spotu filmlerinin olması Türkiye'de 1 yıl içerisinde yüzde 13 tüketim azalmasına neden olmuştur. Aynı kararlılıkla devam edilmesi gerekiyor. Türkiye'deki kanunların uygulanmasını iyileştirmemiz lazım. Çünkü kapalı alan yasağına uyum maalesef hele büyükşehirlerde yüzde yüz değil. Yapılan birçok çalışma yüzde 30 oranında ihlal olduğunu gösteriyor. Dolayısıyla kanun var uygulansa az insanımız ölecek. İşletmelere uygulamalarını rica ediyoruz. Halkımızdan da kendi sağlıklarına sahip çıkmalarını istiyoruz."
- "Yüzde 91 oranında ihlal var"
Paketler üzerindeki uyarı resimlerinin çok daha çarpıcı olması gerektiğine işaret eden Dağlı, çünkü anlaşılmayan, çarpıcı olmayan uyarı resimlerinin çok etkili olmadığına işaret etti.
Uyarı resimlerinin sürekli değişmesi gerektiğini vurgulayan Dağlı, şöyle devam etti:
"Bu resimler alışkanlık yapıyor, insanlar bir süre onu görmemeye başlıyor. Türkiye'nin daha önce verdiği 2 yıldır tekrarladığı sözü tutarak kara paket uygulamasına geçmesi lazım. Sigara firmalarının artık isimleri ve renklerinin paketlerin üzerinde bulunmaması gerekiyor. En önemli reklam nedenlerinden biri de bu. Ayrıca sigara satış noktalarındaki reklamların durdurulması kanunu hiç uygulanmıyor, yüzde 91 oranında ihlal var. İşletmelerin dışından sigara paketlerinin görülmemesi gerekiyor ama Türkiye'de buna uyan yüzde 9 işletme var. Politika yapıcılarından, var olan kanunları iyi uygulayıp daha iyi kanunlar çıkarmalarını istiyoruz. Asla ve asla sigara karına tamah etmeyelim."