IHA
Oluşturulma Tarihi: Şubat 17, 2016 12:20
PANKOBİRLİK GENEL BAŞKANI RECEP KONUK, PANCAR ÜRETİCİLERİ İLE GÖRÜŞEREK SORUNLARINI DİNLİYOR
Konya Şeker A.Ş. 2015-2016 kampanya döneminde 610 milyon lira pancar bedeli ödemesi yaptı.
Türkiye genelinde yaşanan olumsuz iklim şartları yüzünden pancardaki polar ve verim düşüklüğü geçen yıl olduğu gibi bu kampanya döneminde de yaşandı. Pancarın ülke genelindeki polar ortalaması 15.17’yi bulurken, Konya Şeker’de ise bu oran 16.21 olarak gerçekleşti. Konya Şeker’in geçen yıl polar ortalaması 15.95’de kalmıştı. Bu yıl verim düştü ama Konya Şeker’in polar ortalaması geçen yıla oranla 0.26 puan üstünde gerçekleşti.
Buna göre, Konya Şeker 2015-2016 yılı kampanya döneminde pancar üreticisine destek için yaklaşık 315 milyon liralık avans ödemesi yaparken, 18 Şubat Perşembe günü yaptığı 295 milyon liralık ödeme ile de kampanya dönemi pancar bedeli ödemelerini tamamlamış oldu. Konya Şeker 2015-2016 kampanya döneminde sözleşmeli ekim yapan 17.808 pancar üreticisine alımını gerçekleştirdiği 3 milyon 19 bin 451 Ton pancar karşılığı toplamda 610 milyon lira pancar bedeli ödedi.
Tarım sektörünün risklere en açık sektör olduğunu vurgulayan ve çiftçi için bazen iklim şartlarının istendiği gibi gitmediğini hatırlatan AK Parti Karaman Milletvekili, Meclis Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu ve Pankobirlik Yönetim Kurulu Başkanı Recep Konuk, 2015 yılının da o yıllardan biri olduğunu belirterek, “İklim şartlarının üreticiyi zorladığı yıllarda üreticinin güçlü kurumları olacak ki, zor kolay edilebilsin, üreticinin yüzünden tebessüm eksik olmasın” dedi.
Türkiye’de pancar üreticisinin bu kampanya döneminde de zor bir yıl geçirdiğini söyleyen Konuk, “Bu zor şartlara rağmen Konya çiftçisi pancara gözü gibi bakarak pancarını o şartlarda olabilecek standartların üstünde üretti” şeklinde konuştu.
Konuk açıklamasına şöyle devam etti; “Türkiye genelinde olumsuz iklim koşulları sebebiyle geçtiğimiz yıl pancar ziraatında yaşanan problemden üretici ortaklarımızın etkilenmemesi için Konya Şeker olarak hem zirai üretim sürecine müdahil olduk hem de ürün fiyatlamasında üreticinin mağdur olmaması için tedbir geliştirdik. Pancar üreticisini bu sene en çok zorlayan husus polar ve verim düşüklüğü yüzünden yaşandı. Pancar hasadının başladığı dönemde pancar üreticisinin yüzünü bizzat Başbakanımız Sayın Davutoğlu güldürdü. Sayın Başbakanımız Konya mitinginde yaptığımız istişare neticesinde pancar taban fiyatlarını bir önceki yıla göre %20’den fazla arttırarak tan başına 190 TL olarak açıkladı. Sayın Başbakanımızın açıkladığı fiyat sektörün beklentisinin çok üzerinde, yüz güldüren bir fiyattı. Allah’a şükür bu yıl bizim pancarımızda polar ortalaması her zaman olduğu gibi yine Türkiye ortalamasının üzerinde oldu. Geçen yıla oranla Konya üreticisinin toplam pancarının polar ortalaması bir önceki yılın 0.26 puan üzerinde 16.21 olarak gerçekleşti. Bu ortalama üzerinden üreticimizin eline verdiğimiz temiz pancar, nakliye, geç söküm gibi desteklerle ortalama olarak ton başına 213 TL geçti. Hatta yüksek polarlı üretim gerçekleştiren bazı üreticilerimizin eline geçen para ton başına 290 TL’yi buldu.”
“BİZİM ANAYASAMIZ; DAR GÜNDE VAR OLMAK”
“Bizim bir tane amacımız var, daha çok üretim, daha çok ürün, daha nitelikli üretim ve ürüne en iyi fiyat” diyen Recep Konuk, değerlendirmesini şu sözlerle tamamladı; “Bunlar değişmez amacımız ancak bizim bir de anayasamız var, dar günde var olmak. Yani üreticinin dar gününde yanında olmak, onu desteksiz bırakmamak. Bu nasıl olur? Kurumunuz güçlüyse olur. Yapılan her yatırım bu amacı laf olmaktan çıkarıp, uygulamaya taşımak içindir. Pancarı son gramına kadar işleyebileceksiniz ki, pancar şekerini katma değerli ürünlerde değerlendirebileceksiniz ki toplam gelirinizi arttırıp pancara iyi fiyat verebilesiniz, şartlar üreticiyi zorladığında ona destek olabilesiniz. Nitekim biz şeker fabrikalarımızı, küspe kurutma, biyoetanol, organik gübre, sıvı karbondioksit gibi üretim alanları ile tahkim ettiğimiz ve bu tesislerle pancarı son gramına kadar işleyebiliyoruz. Şekeri şeker olarak satmak yerine bizim şekerimizi çikolatada, lokumda, bisküvide, gofrette, helvada daha kıymetli hale getirdiğimiz için üreticimizi hem zirai üretim sürecinde avanslarla hem ürün fiyatlamasında en iyi fiyatı vererek, hem de zirai üretim için şartlar elverişli olmadığında onun uğradığı zararın en azından bir kısmını telafi ederek üreticimizi destekleyebiliyoruz. Dünya’da ürünü teslim almadan ürün bedelinin yarısından fazlasını avans olarak ödeyen başkaca bir işletme sanmıyorum ki olsun. Varsa da onlar da bizim gibi güçlü kooperatif şirketleridir.”