IHA
Oluşturulma Tarihi: Ekim 21, 2015 11:29
KONYA TİCARET ODASI BAŞKANI SELÇUK ÖZTÜRK, KONYA EKONOMİ RAPORU HAKKINDA BİLGİ VERDİ
Konya Ticaret Odası (KTO) Konya Ekonomi Raporu’nu yayınladı. Yıllık olarak yayınlanan raporda Konya, Türkiye ve Dünya ekonomisinde yaşanan gelişmeler ve gelecek beklentileri ile Konya’nın sosyo-ekonomik verileri yer alıyor.
Konya Ticaret Odası (KTO) “Konya Ekonomi Raporu 2014”ü yayınladı. İlki 2013 yılında yayınlanan ve otoriteler tarafından takdirle karşılanan çalışmanın ikincisinde Konya’nın sosyo-ekonomik durumu; Demografik Yapı ve Sosyal Kalkınma, Makroekonomik Göstergeler Ulaşım ve Haberleşme Altyapısı, Konya’nın Projeleri, Konya’nın Swot Analizi başlıkları altında inceleniyor. Konya Ekonomi Raporu, yüzlerce kurum ve kuruluştan; nüfus, eğitim, kültür-sanat, turizm, hayvancılık, tarım, enerji, dış ticaret, iletişim, ulaşım, istihdam, sağlık, yatırımlar ve ekonomi alanlarında alınan verilerin Türkiye karşılaştırmaları yapılarak hazırlandı.
Konya Ticaret Odası Başkanı, TOBB Yönetim Kurulu Üyesi Selçuk Öztürk, “Konya Ticaret Odası şehrimiz ve ülkemizin bilim ve kültür hayatına hizmet etme misyonunu eksiksiz olarak yerine getirmektedir. Bu çalışmalar kapsamında, ülkemizin en önemli sanayi ve ticarette merkez şehri olan Konya’nın sosyo-ekonomik hayatına ışık tutacak ‘Konya Ekonomi Raporu 2014’ adlı çalışmayı kamuoyu ile paylaşmaktan mutluluk duyuyoruz. Bu çalışma ile büyük hedefleri olan Konya’nın sosyo-ekonomik fotoğrafını çekerek, şehrimizin ve ülkemizin ileriye dönük stratejilerine temel oluşturacağını düşünüyoruz. Bir önceki yılın dünya, Türkiye ve Konya ekonomilerinin değerlendirilmesi ve gelecek beklentilerinin ne olacağına dair öngörülerimizin yer aldığı bu çalışmamız da kaynak eser niteliği taşıyacak ve gelecek yıllarda Konya ekonomisinin gelişim sürecini yansıtacak bir arşiv olacaktır. Çalışmamıza katkı sağlayan tüm kişi ve kurumlara teşekkür ediyor, çalışmanın hayırlara vesile olmasını diliyorum” dedi.
RAPORDA ÖNE ÇIKAN BAŞLIKLAR
Nüfus bakımından Türkiye’nin 7. büyük ili olan Konya’nın nüfusu, 31.12.2014 tarihinde açıklanan son resmi veriler itibarıyla, 2 milyon 108 bin 808’dir. Konya, 102.372 üniversite öğrencisi sayısı ile Türkiye’de dördüncü sırada yer almaktadır. Türkiye’de 2014 yılında en çok ziyaret edilen müze 3.57 milyon ile İstanbul Ayasofya Müzesi’dir. Ayasofya Müzesinin ardından ikinci sırada 3.55 milyon ile İstanbul Topkapı Sarayı Müzesi ve üçüncü sırada 2.04 milyon ziyaretçi ile Konya Mevlana Müzesi gelmektedir. Organik tarım bakımından Türkiye’nin en iyilerinden olan Konya, birçok üründe ilk sırada yer almaktadır. Acı bakla ve termiye ürünlerinde Türkiye üretiminin yüzde 100’ünü gerçekleştiren Konya, havuç, vişne, çilek ve pancarda birinci sıradadır. Türkiye tahıl üretiminin yüzde 10’unu Konya karşılamaktadır. Bununla birlikte Konya’da çikolata ve şekerleme sektörü oldukça ilerlemiş durumdadır. 2014 yılında Konya, toplam 10.934.035 adet yumurta tavuğu ile Türkiye’nin yumurta tavuğunun yüzde 11,7’sini karşılayarak ikinci olmuştur. Konya sahip olduğu 9 adet organize sanayi bölgesi, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı destekli 18 küçük sanayi sitesi, il merkezinde yer alan 18 küçük sanayi sitesi, Konya iline bağlı ilçelerde yer alan 13 küçük sanayi sitesi ve 14 özel sanayi sitesi ile Türkiye ekonomisinin istihdam ve sanayi yükünü sırtlayan illerden bir tanesidir. Sanayi odaklı üretim misyonuyla ülkemizin yükselen ekonomilerinden birisi olan Konya’da, 2014 yılı verilerine göre I. Organize Sanayi Bölgesi’nde 156, Konya Organize Sanayi Bölgesi’nde 490, Beyşehir Organize Sanayi Bölgesi’nde 12, Ereğli Organize Sanayi Bölgesi’nde 57, Akşehir Organize Sanayi Bölgesi’nde 13, Seydişehir Organize Sanayi Bölgesi’nde 2 ve Karapınar Organize Sanayi Bölgesi’nde 5 adet olmak üzere; organize sanayi bölgelerinde toplam 735 firma üretim faaliyetleri gerçekleştirmektedir. Ayrıca Konya’da bulunan özel sanayi sitelerinden birisi olan BÜSAN Özel Organize Sanayi’nde 840 işyeri bulunmakta olup 680 firma üretim faaliyetlerini sürdürmektedir. Konya, metal işleme alanında Türkiye pazarının % 45’ine sahiptir. Traktörlerde kullanılan parçaların % 90’nı ve tarım makinalarında kullanılan parçaların % 100’ünü üretebilmekte ve bu alanda Türkiye pazarının % 65’ini elinde bulundurmaktadır. Otomotiv Yan Sanayi sektöründe, birçok marka modelin %70’den fazla parça ve ekipmanı Konya’da üretilmektedir. Konya’da metal döküm sanayi sektöründe 450 firma yılda 250.000 ton kapasiteyle üretim yapmaktadır. Bu da Türkiye’deki metal döküm üretiminin % 18’ine tekabül etmektedir. Yılda yaklaşık 15 milyon çift ayakkabı üretimi ile Konya, Türkiye pazarının % 15’ini tek başına karşılamaktadır.
2009’da 975 olan Konya ihracatçı firma sayısı, 2014 yılsonu itibariyle % 58 artış ile 1.543’e çıkmıştır. Aynı yıl 736 milyon dolar olan ihracat rakamı ise yaklaşık % 106 artış ile 1.5 milyar dolara çıkmıştır. 2014’te Konya’nın Türkiye ihracatındaki payı %1 olarak gerçekleşmiştir. Konya bu oranla, Türkiye genelinde 14. sırada bulunmaktadır.
2014 Hane Halkı İşgücü İstatistiklerine göre Türkiye’deki en az işsizlik Konya-Karaman (TR-52) bölgesindedir. %5,6’lık işsizlikle bölgedeki diğer şehirlere göre istihdam açısından önde olan Konya, yeni yatırımlar için bu anlamda büyük güven vermektedir.
ULUSAL KAMUOYUNA YERLEŞEN “MERKEZ ŞEHİR” ALGISI
Konya, geçtiğimiz birkaç yıl içerisinde yaşanan gelişmelerle rekabet içinde olduğu iller arasında beşeri sermayesiyle çok daha fazla öne çıkmaktadır. Ulaşımdaki Merkez şehir rolü ve coğrafi olarak stratejik konumu; Avrupa’nın en büyük Lojistik Merkezi’ni, Türkiye’nin Veri Merkezi projelerini Konya’ya kaydırmıştır. Bu projeler henüz taslak aşamasında olsa da bu projeler için kamuoyunun Konya’ya yoğunlaşmasının nedeni; Konya’nın beşeri, siyasi ve ekonomik olarak göstermiş ve hissettirmiş olduğu güçtür.
İHRACAT KAPASİTESİ
Konya son birkaç yıldır yakaladığı çıkış trendini dış politikada yaşanan olumsuzluklara rağmen devam ettirmektedir. 150’den fazla ülkeye 135 sektörde ihracatta bulunan Konya, ürün çeşitliliği bakımından İstanbul, Ankara ve İzmir’den sonra 4. sırada yer almaktadır. Ekonomi Bakanlığı verilerine göre de nitelikli sıçrama kabiliyeti olan iller sıralamasında da 4. sıradadır. Yeni pazarların da açıldığını da düşündüğümüzde, yeni merkezleriyle Konya Türkiye ihracatının en güçlü şehirlerinden olarak tanımlanabilmektedir.
LOJİSTİK POTANSİYEL
Türkiye’nin en büyük lojistik merkezlerinden biri olacak olan Konya Lojistik Merkezi, Konya kent merkezine yaklaşık 25 km mesafede kurulacaktır. TCDD’nin de büyük önem verdiği lojistik merkezler içerisinde Konya’nın önemi doğuyla batıyı bütün dinamikleriyle bağlamasından kaynaklanmaktadır. Konya’ya yapılacak yeni çevre yoluyla birlikte ulaşım adına alternatiflerin artacak olması, YHT ile birlikte yük taşımacılığı için TCDD’nin çalışma başlatması ve planlar içinde yer alan Hava Kargo Terminali ile birlikte, Konya Lojistik Merkezi Konya ekonomisi için büyük bir artı değer olacaktır.
YÜKSEK ENERJİ POTANSİYELİNE SAHİP ENERJİ KAYNAKLARI
Konya rüzgâr ve güneş enerjisi bakımından Türkiye’nin en potansiyelli şehridir. Güneş enerjisi bakımından dünyada güneş tarlaları yatırımının en yoğun olduğu Almanya - Bavyera bölgesine göre %60 daha büyük kapasiteye sahip olan Konya, Karapınar’a yapılacak “Güneş Enerjisi Santrali” ile de Türkiye’nin enerji merkezi adayı olacaktır. Konya’nın günlük ortalama güneşlenme saati 7,5’tir. 3.000 MW kapasiteli Karapınar Güneş Enerjisi Santrali hem yakın bölgeyi hem de şehir olarak Konya’yı odak haline getirecektir. Çağın en büyük maliyetlerinden biri olan enerji için Konya’ya böyle bir yatırımın yapılması, ekonomik yatırımlar açısından büyük bir kazançtır. Yine Karapınar’a yapılacak Termik Santral, Türkiye’nin en büyük linyit rezervine sahip Konya için büyük bir fırsattır.