Güncelleme Tarihi:
KOCAELİ (AA) - ŞAHİN OKTAY - YUNUS EMRE GÜNAYDIN -Türkiye'nin geçen yılki tüketici elektroniği ihracatı, önceki yıla göre yüzde 10 artarak 3,6 milyar dolara yükseldi.
2014'ün uluslararası spor organizasyonları açısından bereketli geçmesi, Dünya Kupası'nın Güney Amerika kıtasındaki Brezilya'da düzenlenmesi, özellikle kupanın favorisi Avrupa ülkelerindeki televizyon satışlarını arttırdı. Başta televizyon olmak üzere, küçük ev aletleri ve tıbbi cihaz satışlarındaki artış, sektörün yüzünü güldürdü.
Elektrik Elektronik ve Hizmet İhracatçıları Birliğinden alınan bilgiye göre, 2013'te 3 milyar 273 milyon 253 bin dolar olan sektördeki ihracat, geçen yıl yüzde 10 artarak 3 milyar 596 milyon 616 bin dolara ulaştı.
Sektörün lokomotifi televizyon ihracatında yüzde 7,6 artış kaydedildi. Televizyon ürün grubu, 1 milyar 810 milyon 610 bin dolarla elektronik ihracatının yüzde 50,3'ünü oluşturdu. Brezilya'da düzenlenen 2014 Dünya Kupası'nın favori ülkelerinden Almanya'ya televizyon satışında yüzde 20'lik artış yaşanırken, İngiltere pazarında yüzde 16,5, Fransa pazarında da yüzde 12,8'lik büyüme görüldü.
Ölçü cihazları ihracatı, yatay seyir görülse de 282 milyon 245 bin dolarla ikinci sıradaki yerini korudu.
Üçüncü sırada bulunan elektrikli süpürge, ütü, su ısıtıcı, fritöz, meyve sıkacağı ve saç kurutma makinesi gibi ürünleri kapsayan küçük ev aletleri grubundaki ihraç geliri de 256 milyon 768 bin dolar olarak kayıtlara geçti.
Tıbbi alet ve cihazlarda 201 milyon 726 bin, telefon cihaz ve santrallerinde 124 milyon 739 bin, bilgisayar ve bağlı birimlerde 132 milyon 730 bin, elektrikli ısıtıcılarda 96 milyon 355 bin, ses ve video cihazlarında 29 milyon 518 bin, yazı, hesap ve büro gereçlerinde 9 milyon 224 bin, LCD panelde 1 milyon 428 bin, diğer ürün gruplarında ise 651 milyon 273 bin dolarlık dış satım gerçekleştirildi.
- Lider ihraç pazarı Almanya
Tüketici elektroniğinde en büyük pazar konumundaki Almanya'ya geçen yıl gerçekleştirilen dış satım, 2013'e kıyasla yüzde 22,6 artarak 634 milyon 358 bin dolara yükseldi.
İngiltere, 473 milyon 943 bin dolarla ikinci sırada yer alırken, bunu 252 milyon 602 bin dolarla Fransa, 133 milyon 843 bin dolarla Polonya ve 107 milyon 81 bin dolarla İtalya izledi.
Ürün grupları bazında en fazla dış satım yapılan ülkelere bakıldığında, LCD panelde Rusya, yazı, hesap ve büro gereçlerinde KKTC, televizyon, elektrikli ısıtıcılar, ölçü cihaz ve aletleri ile küçük ev aletlerinde Almanya, bilgisayar ve bunlara ait birimler ile telefon cihaz ve santrallerinde Hollanda, ses ve video cihazlarında Türkmenistan, tıbbi alet ve cihazlarda da Irak ilk sırayı aldı.
Ürün gruplarına göre 2013-2014 dönemi elektronik ihracatı ve değişim oranları şöyle:
Ürün | 2013 (Bin $) | 2014 (Bin $) | Değişim (%) |
Televizyon | 1.682.304 | 1.810.610 | 7,6 |
Ölçü cihazları | 281.124 | 282.245 | 0,4 |
Küçük ev aletleri | 227.706 | 256.768 | 12,8 |
Tıbbi cihazlar | 181.803 | 201.726 | 10,9 |
Bilgisayar ve birimleri | 124.621 | 132.730 | 6,5 |
Telefon ve santralleri | 107.276 | 124.739 | 16,3 |
Elektrikli ısıtıcılar | 86.339 | 96.355 | 11,6 |
Ses ve video cihazları | 36.395 | 29.518 | - 18,9 |
Yazı, hesap ve büro gereçleri | 9.484 | 9.224 | - 2,7 |
LCD Panel | 1.678 | 1.428 | - 14,9 |
Diğer | 534.523 | 651.273 | 21,8 |
TOPLAM | 3.273.253 | 3.596.616 | 10,0 |