Güncelleme Tarihi:
KOCAELİ (AA) - YUNUS EMRE GÜNAYDIN - ŞAHİN OKTAY - Kocaeli Üniversitesi (KOÜ) Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Başkanı Prof. Dr. Münevver Tekcan, Osmanlıca sayesinde Türkiye'nin 60 milyonluk kitleye ulaşabileceğini belirterek, "Her şeyden önce bu derslerin konulmasıyla İran’daki Azeri Türkçesi'ni kullananlarla Doğu Türkistan’daki Uygurlarla ve Irak’taki Türkmenlerle iletişimimiz canlanacak“ dedi.
Tekcan, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Osmanlı Türkçesi'nin ortaöğretimde ders olarak okutulmasının fayda sağlayacağını söyledi.
Ülke dışında yaşayan, farklı lehçeler konuşan Türkler bulunduğuna dikkati çeken Tekcan, Doğu Türkistan’daki Uygur Türklerinin Arap alfabesini kullandıklarını anlattı.
"Irak, Suriye ve İran’da yaşayan Türkmenler ve Azeriler de Arap alfabesini kullanıyor" diyen Tekcan, "Her şeyden önce bu derslerin konulmasıyla İran’daki Azeri Türkçesi'ni kullananlarla, Doğu Türkistan’daki Uygurlarla ve Irak’taki Türkmenlerle iletişimimiz canlanacak. Osmanlı Türkçesi'nin alfabesinin öğrenilmesiyle o coğrafyaların edebiyatı ve gündemleri daha kolay anlaşılabilecek" ifadesini kullandı.
Doğu Türkistan'da 10-12 milyon Uygur Türkü yaşadığını aktaran Tekcan, "Irak ve Suriye’deki Türkmenlerin de yaklaşık 3 milyon sayısı var. İran’da geçen seneki nüfus sayımında 77 milyondu. Bunların yüzde 50’si Azeri ve Türkmen. Bu alfabeyle ulaşabileceğimiz kitle 60 milyona yaklaşıyor. Onların aldıklarıyla, çizdikleriyle internet ortamında ya da basılmış eserleriyle ilgilenenler daha kolay buluşabilecek ve karşılıklı kültür alışverişi sağlayabilecektir" diye konuştu.
- "Konuşma ağırlıklı değil, yazılı metinlere dayalı eğitim"
Tekcan, Osmanlıca dersleriyle gençlerin tarihteki edebi şahsiyetlere ve eserlere ilgi duyacaklarını dile getirerek, Türk Dili ve Edebiyatı ve tarih bölümlerinde öğrenim görmek ve arşivlerde çalışmak isteyenlere de hazırlık olacağını vurguladı.
Tekcan, sözlerini şöyle tamamladı:
"Yeni dil öğreniyorsunuz. Bu dille kazanımlarınız ne olacak? Eski kaynaklar, eski eserlere ulaşacak. Her şeyden önce kendi öz kaynaklarına ulaşacaklar. Bu, çok önemli. Onun dışında dil öğrenmenin metodu var. Konuşma dilinden ziyade gramer ağırlıklı olacaktır. Böyle düşünüyorum. Ondan sonra metin okumaları, metinleri anlamlandırma gibi çok güzel metotlar var. Bizim Osmanlı Türkçesi derslerinde tavsiye ettiğimiz kitaplar var. Özellikle PC programlarını kullanarak Osmanlı Türkçesi'nin gramerini hazırlamışlar. Orada sistematik tablolarla yazı türlerini, sözcükleri, grameri çok güzel anlatıyor.
Osmanlı Türkçesi öğretilirken İngilizce gibi konuşma ağırlıklı değil, yazılı metinlere dayalı dil bilgisi şeklinde olması gerektiğini düşünüyorum."