Güncelleme Tarihi:
KOCAELİ (AA) - ŞAHİN OKTAY - Yeni pazar arayışına giren Türk makarna sanayicileri, gözünü dünyanın en kalabalık ülkeleri Çin ve Hindistan'a dikti.
İhracatının yüzde 58’sini Afrika ülkelerine yapan sektör, Türk makarnasını üretimi düşük, tüketim potansiyeli ise yüksek olan Çin ve Hindistan pazarına sokarak, hem portföyünü genişletmek hem de "2023 yılında 1 milyar dolar ihracat hedefi"ne daha da erken ulaşmak için çalışmalarına hız verdi.
Türkiye Makarna Sanayicileri Derneği (TMSD) Başkanı Abdülkadir Külahçıoğlu, AA muhabirine yaptığı açıklamada, 30 bin kişiye istihdam sağlayan Türk makarna sektörünün, son teknolojilere sahip bilgisayar destekli entegre tesislerde üretim yaptığını söyledi.
Türk makarnasının kalitesi ve tadıyla başta Ortadoğu ve Afrika ülkeleri olmak üzere 144 ülkenin raflarında yer aldığını vurgulayan Külahçıoğlu, kaliteyi fiyat rekabetiyle birleştirerek yeni pazarlar açma yönünde çalıştıklarını dile getirdi.
Külahçıoğlu, Çin ve Hindistan gibi nüfusu yüksek, geleneksel yemek kültürünün ağırlıkta olduğu ülkelere ihracatın her geçen yıl arttığına dikkat çekerek, "Çin ve Hindistan gibi büyük nüfusa sahip ülkeleri, hedef ülkeler kapsamına aldık. Üretimde düşük paya sahip olan bu ülkeler, tüketimde yüksek bir potansiyeli barındırmakta. Bu yüzden de ihracat açısından gelecek vadeden pazarlar olarak değerlendirilmektedir" diye konuştu.
- "AB'nin uyguladığı kota, en büyük engel"
Makarna, Bakliyat, Bulgur, Bitkisel Yağ Tanıtım Grubu'nun sektörle işbirliği içerisinde çeşitli çalışmalar yürüterek pazar geliştirme konusunda kendilerine destek verdiğini anlatan Külahçıoğlu, şöyle devam etti:
"Sonuç olarak Rusya ile yaşanan sıkıntılardan dolayı ihracatta hedef ülkeler Çin ve Hindistan olarak revize edilmiştir. Bu pazarlara girebilmemiz halinde sektörümüzün, 2023 yılında ortaya koyduğu 1 milyar dolar ihracat hedefini de rahatlıkla aşabiliriz. Uzun vadeli hedefler arasında AB ve ABD pazarı bulunmaktadır. AB üyesi 28 ülkenin toplam ithalatı 3 milyar 700 milyon dolardır. Ülkemize konulan 20 bin ton kota sınırlaması nedeniyle ihracatımız 17 milyon dolar ile sınırlı kalmaktadır ve bu oran buraya yapılan ihracatın yüzde biri bile değildir. AB’nin uyguladığı kota uygulaması sektörümüzün ihracatı önünde uzun yıllardır aşmaya çalıştığı en büyük engellerdendir."
Külahçıoğlu, TMSD Yönetim Kurulu olarak "Makarna Haftası" dolayısıyla geçen yıl İtalya'nın Milano kentinde Uluslararası Makarna Organizasyonu (IPO) tarafından düzenlenen çalışmalara katıldıklarına dikkat çekerek, bu çalışmalar sırasında dünyada ve Türkiye’deki sektörel gelişmeler hakkında paylaşımlar yapıldığını ve Türk makarna sektörünün daha iyi yerlere gelmesi doğrultusunda yol haritası çizildiğini belirtti.
- Kişi başı tüketimde 10 kilogram hedefi
Dünya makarna üretiminde üçüncü, ihracatında ikinci sırada yer alan Türkiye'nin tüketimde ise 19. sırada olduğuna dikkati çeken Külahçıoğlu, sektörün yıllık makarna ihracatının 735 bin, iç pazar satışının da 550 bin ton olduğunu ifade etti.
Külahçıoğlu, makarnanın yüksek besin değeri, fiyatı, kolay bulunabilmesi , saklanabilmesi, ilave soslarla besin değerinin ve lezzetinin artırılabilmesi, kolay hazırlanmasıyla tüketimi Türkiye'de tüketimi her geçen gün artan bir gıda ürünü olduğunu vurgulayarak, "Son 10 yılda iç tüketim yüzde 50 artmıştır ancak yıllar itibarıyla istikrarlı bir şekilde artan iç talebe karşın, kişi başına tüketim, sektörde söz sahibi ülkelerin gerisinde kalmaktadır. Dünyada yıllık kişi başı tüketim ortalaması yaklaşık 15 kilogramı bulurken, bu oran ülkemizde 7 kilogram civarındadır. Sektör olarak hedefimiz, yakın gelecekte kişi başı tüketimi 10 kilograma çıkarmaktır" değerlendirmesinde bulundu.
- "Yoğun bilgilendirme çalışması yapılacak"
Dernek olarak makarna hakkında bilinen yanlışları düzeltmek, sağlığa ve ülke ekonomisine katkılarını anlatmak, tüketimini artırmaya yönelik tüm kitle iletişim araçlarını kullanarak yoğun bilgilendirme çalışması yapacaklarını anlatan Külahçıoğlu, şunları kaydetti:
"Geleneksel gıda tüketim alışkanlıkları makarna tüketim miktarını da etkilemektedir. Dünyada özellikle Avrupa ve Kuzey Amerika gibi bazı bölgeler, makarnayı temel gıda maddesi olarak kullanmaktadır. Bu yüzden bu bölgelerde makarna çeşitleri ve şekilleri de daha geniş bir yelpazeye sahiptir. Dünyada 600 den fazla değişik makarna şekli bulunmaktadır. Türkiye’de makarna, bulgur ve pirinç pilavı gibi ikame yemeklerle aynı şekilde tamamlayıcı yemek olarak sofralarda yer almaktadır. Makarna en ekonomik ve sağlıklı yiyeceklerden biri olup bir paket makarnayla dört kişilik bir aile doyabilmektedir. Evinizde bulunan malzemeleri kullanarak makarnanın sosunu bütçenize ve damak tadınıza göre hazırlayabilirsiniz. Makarna, tüm dünyada bilinen ve her yaş, her gelir grubu tarafından tüketilen ender ürünlerden biridir."