Güncelleme Tarihi:
KOCAELİ (AA) - ŞAHİN OKTAY / YUNUS EMRE GÜNAYDIN - Türkiye'nin 2014 yılındaki kuru meyve ve mamulleri ihracatı önceki yıla göre yüzde 1,6'lık artışla 1 milyar 460 milyon 876 bin dolar olarak gerçekleşti.
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerinden derlenen bilgiye göre, sektör 2013'te 1 milyar 438 milyon 254 bin dolar olan ihracatını, geçen yılın sonunda yüzde 1,6'lık artışla 1 milyar 460 milyon 876 bin dolara yükseltti.
Sektör ihracatına en büyük katkıyı sırasıyla İzmir, Manisa, Malatya, İstanbul ve Aydın verdi. Bu 5 il, toplam sektör ihracatının yüzde 88'ini karşıladı.
Kuru meyve sektörünün kalbi olarak bilinen İzmir 509 milyon 870 bin dolarlık ihracata imza attı. 2014'te söz konusu kentten yapılan kuru meyve ihracatı 2013'e göre yüzde 7,3 artış gösterdi.
İkinci sıradaki Manisa'dan 258 milyon 529 bin dolarlık ihracat yapılırken, onu 199 milyon 587 bin dolarla Malatya, 193 milyon 337 bin dolarla İstanbul, 130 milyon 646 bin dolarla Aydın izledi.
- İhraç şampiyonu çekirdeksiz üzüm
Ürün çeşitleri bazında bakıldığında, geçen yıl yurt dışına 435 bin 620 ton kuru meyve satan sektörde en çok ihraç edilen ürünler çekirdeksiz üzüm, kayısı ve incir oldu.
Kuru meyvede en çok ihraç edilen ürün olan çekirdeksiz üzüm, sektör ihracatının yüzde 33'ünü oluşturdu. Bu üründen 478 milyon 737 bin dolarlık döviz girdisi elde edildi.
İkinci sıradaki kayısı ihracatı 348 milyon 185 bin, üçüncü sıradaki incir ihracatı ise 238 milyon 827 bin dolar olarak kayıtlara geçti.
Ayrıca, bademde 73 milyon 506 bin, cevizde 62 milyon 632 bin, Antep fıstığında 42 milyon 560 bin, çamfıstığında 22 milyon 372 bin, leblebide 20 milyon 811 bin, kayısı ve zerdali çekirdeğinde 16 milyon 390 bin, incir ezmesinde 14 milyon 242 bin, elma kurusunda 5 milyon 297 bin, erik kurusunda 2 milyon 490 bin, diğer kurutulmuş ve kavrulmuş meyvelerde 134 milyon 827 bin dolarlık ihracat gerçekleştirildi.
- Almanya'ya ihracat yüzde 1 geriledi
Sektörün en büyük pazarı olan Almanya'ya yapılan kuru meyve ihracatı 2014'te yüzde 1 oranında azalarak 216 milyon 653 bin dolara geriledi.
İkinci İngiltere'ye 172 milyon 590 bin, üçüncü Fransa'ya 109 milyon 855 bin, dördüncü ABD'ye 98 milyon 911 bin, beşinci Hollanda'ya 83 milyon 494 bin dolarlık dış satım gerçekleşti.
Geçen yıl en büyük 10 pazarın 5'inde ihraç kayıpları yaşanırken, en yüksek düşüş yüzde 25,5 ile Rusya pazarında gerçekleşti. Bu ülkeye yapılan ihracat 2013'te 52 milyon dolar seviyesindeyken, 2014 sonu itibariyle 38 milyon 731 bin dolara geriledi.
Sektörün 2014'te en fazla ihracat yaptığı ilk 10 ülke şöyle:
Ülke | 2013 (Bin $) | 2014 (Bin $) | Değişim (%) |
Almanya | 218.719 | 216.653 | - 1 |
İngiltere | 176.978 | 172.590 | -2,5 |
Fransa | 98.316 | 109.855 | 11,7 |
ABD | 78.147 | 98.911 | 26,6 |
Hollanda | 78.060 | 83.494 | 7 |
İtalya | 89.936 | 83.194 | - 7,5 |
Avustralya | 43.988 | 49.205 | 11,9 |
Irak | 49.404 | 48.519 | - 1,8 |
İspanya | 33.810 | 38.809 | 14,8 |
Rusya | 52.003 | 38.731 | - 25,5 |