Güncelleme Tarihi:
İZMİT(Kocaeli), (DHA)- KOCAELİ'nin Derince İlçesi'nde bulunan Derince Limanı'nın işletmesini 543 milyon dolar bedelle 39 yıllığına kiralayan Safi Holding'in limana 400 bin metrekare dolgu ve dip taraması yapılması için hazırlanan proje ile ilgili Kocaeli 1. İdare Mahkemesi, Kocaeli Valiliği’nin 'Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir' kararını reddederek ÇED’in gerekli olduğuna karar verdi.
Derince Limanı'nı 39 yıllığına kiralayan Safi Holding limana 'Safi Port' adını vererek dolgu yapılması amacıyla proje hazırladı. Safi Port İlave Dolgu yapımı ve Dip Tarama Projesi'ni 2 Şubat tarihinde Kocaeli Valiliği'ne sundu. Projeye göre, limanda daha önce yapılan 87 bin 719 metrekare dolgu alanı bulunduğu belirtilerek, yeni yapılacak dolgu alanlarının 2 aşamadan oluşacağı, 2016 ve 2017 yıllarında 212 bin metrekarelik alanın, 2018 ve 2020 yıllarında ise 188 bin metrekarelik alan olmak üzere toplam 400 bin metrekarelik alanda dolgu yapılacağı bildirildi.
VALİLİK ÇED GEREKLİ DEĞİLDİR KARARI VERMİŞTİ
Kocaeli Valiliği Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü'de "Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir" kararı verdi.
Kocaeli Barosu ve Liman-İş Sendikası Kocaeli Şube Başkanı Bülent Aykurt, ÇED yapılması gerektiğini belirterek yargıya başvurdu. Kocaeli 1. İdare Mahkemesi, Kocaeli Barosu’nun taraf olamayacağını belirterek ‘husumet’ yönünden davayı reddetmesine rağmen Liman-İş Sendikası Kocaeli Şube Başkanı Bülent Aykurt’un şikayeti kabul edildi.
MAHKEME ÇED YAPILMASI KARARI VERDİ
Kocaeli 1. İdare Mahkemesi Mahkeme heyeti oy birliğiyle Kocaeli Valiliği’nin 'Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir' kararını reddederek ÇED’in gerekli olduğuna karar verdi.
Mahkemenin kararında şu ifadelere yer verildi:
“Proje tanıtım dosyasından da anlaşıldığı üzere, dava konu alanda yapılacak dolgu ve dip taramanın mevcut limanın kapasitesinin artırılmasına yönelik olduğu ve bu işlemler tamamlandığında söz konusu alanın liman olarak kullanılacağı açıktır. Buna göre bu alanda oluşturulması planlanan liman alanına yanaşacak deniz araçlarının ağırlıklarına göre ÇED Yönetmeliği’nin ek-1 listesinde yer alan projeler kapsamına girebileceği, bu durumda da uygulanması gereken ÇED sürecinin farklı olduğu tabi olup, ilave dolgu alanının liman yapımı için yapıldığı dikkate alındığında söz konusu limana ne kadar ağırlıktaki deniz araçlarının yanaşacağı hususuna yer verilmeyen proje tanıtım dosyası üzerine tesisi edilen dava konusu işlemde bu yönüyle de hukuka uyarlık bulunmamaktadır. Dava konusu işlemin uygulanması durumunda oluşabilecek çevre zararlarının telafisinin güç ve imkansız olacağı açıktır. Açıklanan nedenlerle hukuka aykırılığı açık olan dava konusu işlemin uygulanması halinde telafisi güç zararlar doğabileceğinden 2577 sayılı kanunun 27. Maddesi uyarınca teminat alınmaksızın yürütülmesinin durdurulmasına, 2577 sayılı kanunun 20/A maddesinin 2/e bendi uyarınca itiraz yolu kapalı olmak üzere 9 Mayıs 2016 tarihinde oy birliğiyle karar verildi."
FOTOGRAFLI