Güncelleme Tarihi:
KAYSERİ (AA) - ORHAN CANBULATEL - Vergi gelirlerini artırmaya yönelik çalışmalarını hızlandıran Maliye Bakanlığı, tapu devrinde gayrimenkulün satış bedeli düşük gösterilerek eksik ödenen harçların takibini yapıyor.
AA muhabirinin derlediği bilgilere göre, taşınmazlarla ilgili her türlü tapu ve tescil işlemi Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü tarafından yürütülüyor ancak bu işlemlerden doğan devlet alacakları Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından takip ve tahsil ediliyor.
Tapu harçları ise emlak vergisi değerinden az olmamak koşuluyla, satın alan ve satan için ayrı ayrı olmak üzere, beyan edilen satış bedeli üzerinden binde 20 oranında hesaplanıyor.
Satış bedelinin eksik beyan edilmesi halinde ise devlet tapu harcı alacaklarından işlem başına binlerce lira zarara uğruyor.
Tapudaki son 5 yıllık işlemleri incelemeye alan vergi müfettişleri, eksik beyan dolayısıyla yıllardır süren vergi kaçağını tespit etti.
Eksik harç ödedikleri tespit edilen kişiler vergi dairelerine davet edilerek, gayrimenkulün gerçek satış bedeli üzerinden yeniden hesaplanan harçlar, 5 yıllık gecikme cezasıyla birlikte tahsil edilmeye başlandı.
- 5 yıllık gecikme cezaları uygulanıyor
Bu kapsamda, 2010 yılında 65 bin liraya satın aldığı evin, satış bedelini 2 bin lira beyan eden bir kişi, bin 39 lira harç ile 895 lira 5 yıllık gecikme cezası ödedi. Bu kişiye verilen 200 liranın üzerindeki "vergi ziyaı cezası" ise yürürlükteki kanun ve mevzuatlar kapsamında affedildi.
Maliye, bu evi satan ve alan kişilere de aynı oranda harç ve ceza yansıttı.
Kayseri Vergi Dairesi Başkanı Niyazi Özkök de gayrimenkul alım-satım işlemlerinin vergi müfettişlerince incelendiğini ve eksik beyan tespit edildiğinde bunun gecikme cezasıyla tahsil edildiğini söyledi.
Geçen haftalarda tapu müdürleri ile toplantı yaptıklarını ve işlemler sırasında vatandaşların gayrimenkulün gerçek satış bedelini beyan etmesi için uyarılmalarını istediklerini ifade eden Özkök, bu konuda hazırlanan bilgi broşürleriyle afişlerin dağıtımına da başladıklarını anlattı.
Gelir İdaresi Başkanlığı ile Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü tarafından "Risk Almayın" başlığıyla hazırlanan broşürlerde, gayrimenkullere ilişkin tüm bilgilerin Maliye Bakanlığıyla paylaşıldığı anımsatılıyor.
Broşürlerde, "tapu harcının nasıl hesaplandığı, kimlerin ödemesi gerektiği, harcın eksik ödenmesi halinde ne gibi bir cezayla karşılaşılacağına" ilişkin ayrıntılı bilgiler verilerek, vatandaşlar uyarılıyor.
Ayrıca, müteahhitlerden alınan konutlar için mutlaka fatura talep edilmesi, faturanın gayrimenkulün gerçek değerinden daha düşük bir bedel üzerinden düzenlenmesi halinde ise en yakın vergi dairesine, 444 0 189 numaralı Vergi İletişim Merkezine ya da "www.gib.gov.tr" adresi üzerinden Gelir İdaresi Başkanlığına bildirilmesi isteniyor.