Güncelleme Tarihi:
İzmir Kültür Sanat ve Eğitim Vakfı’nın (İKSEV) müzik kültürünün gelecek kuşaklara en iyi örneklerle aktarılması, daha çok tanınması ve sevilmesinin sağlanmak amacıyla kurduğu MÜZİKSEV, unutulmuş tarihi çalgıları tanıtacak.
“Orta Asya’dan Anadolu’ya İki Tellinin Yolculuğu" etkinliğinin basın toplantısı MÜZİKSEV’de gerçekleştirildi. Toplantıya İKSEV Yönetim Kurulu Başkanı Filiz Eczacıbaşı Sarper, Salih Urhan, Hayati Çiftçi, Özgür Gürbüz, Ozan Özdemir, Güner Özkan katıldı. İgil, Kıl Kopuz ve Iklığ, Güner Özkan’ın çizdiği modellere göre Ozan Özdemir tarafından tamamıyla geleneksel malzemeler ve yöntemler kullanılarak yapıldı. Projenin mimarı MÜZİKSEV Danışmanı Güner Özkan, şunları söyledi:
“İlkel gibi görünen bu üç çalgı günümüz yaylı çalgılarının atası kabul edilebilir. Projenin ilk adımı olarak seçilmelerinin nedeni de hem yapım hem çalınma teknikleri olarak günümüz çalgılarının öncüsü olmasıdır. Sibirya’da kapalı bir coğrafyada yaşayan Tıva Türklerinin Batılıların at kemanı da dediği İgil, at kılından iki teli, yine at kılından yayı ve burguluğundaki at başı oyması ile karakteristiktir. Son derece özel bir sese sahiptir ve Tıva Türkleri bu çalgıyı özel bir vokal tekniği olan hömey ile söyledikleri türkülere eşlik olarak kullanır. Efsaneye göre Dede Korkut’un rüyasında görerek yaptığı kıl kopuz, at kılından iki teli ve at kılı yayı ile Altay steplerinin çalgısıdır. Dede Korkut, boy boylarken sos soylarken bu çalgıyı çalar. Türk kültüründe kutsallık atfedilen iki tellilerin bir diğeri de Toros Türkmenlerinin su kabağından yaptığı Iklığ’dır. Iklığ kendine özel şekli ve yapım tekniği ile Anadolu halkının çalgı yapımındaki dehasının da en güzel örneğidir."
Mustafa OĞUZ / İZMİR, (DHA)
FOTOĞRAF