Güncelleme Tarihi:
TÜRK turizminde kum-deniz-güneş üçlemesiyle yıldızı parlayan Alaçatı, gastronomide de öncü oldu. Mübadil ve Kıyı Ege mutfağının senteziyle ortaya çıkan 'kadim' mutfağı yaza damgasını vurdu. Turizmciler ise artık deniz kum ve güneşin yeterli olmadığını, sektörün çıkışının gastronomi olduğunu söyledi. İzmir Gurme Guide'ın yazarı da olan ve kentin 'lezzet avcısı' olarak bilinen kadim mutfağının yaratıcısı Ahmet Güzelyağdöken, "Son 11 yılda Türkiye, turistlerin sadece yeme içmesinden 6.5 milyar dolar kazandı. Bu da gösteriyorki turizmin kurtuluşu gastronomide" dedi. Alaçatı'da geçen yıl mübadele mutfağıyla dikkat çeken Langaza Restoran, bu yıl konseptini bir adım öteye taşıyarak bunu Kıyı Ege mutfağıyla harmanlayıp ortaya 'kadim' mutfağını çıkardı. Mutfağın başındaki isim ünlü gürme Ahmet Güzelyağdöken ile birlikte İzmir Ekonomi Üniversitesi Mutfak Sanatları ve Yönetimi'nden Fulya Sivritaş ve Merve Öztürk ile Özyeğin Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları'ndan Ege Apak'ın sunduğu lezzetler, kısa sürüde büyük ilgiyle karşılaştı. Kıyı Ege'nin farklı kültürler ancak benzer ruhları barındırdığını söyleyen Güzelyağdöken "Bir çok yerde Girit mutfağından bahsedilir. Oysa bunu doğrusu Kıyı Ege'dir. Çünkü bu coğrafyanın verdikleri o kıyıda bu kıyıda aynı. Aynı rüzgar, aynı güneş, otu çöpü herşeyi aynı. Elbette bir Girit büyük bir ada ve onun da kendine ait mutfağı var ancak komşuluk yapmış, birbirine yakın yaşamış insanların ortak bir lezzeti de var. Birbirinden kopuk değil birbirine bağlı bir lezzet. Burada 'Kadim' bir kültürden bahsediyoruz daha önce bu topraklarda yaşamış milyarlarca insan ve onlardan kalanlardan bahsediyoruz. En temel unsurlar olan zeytinyağ, deniz ve yeşilin etrafında toplanmış bir kültür. Bunun mutfağı da elbette lezzet dolu. İnsanların da bu lezzet büyük ilgisini çekti" dedi.
6.5 MİLYAR DOLAR YEME İÇMEYE GİTTİ
Türkiye Seyahat Acentaları Birliği'nin son gastronomi raporuna göre Türkiye'ye gelen turistlerin kişi başına 157 doları yeme-içmeye harcadığına dikkat çeken Güzelyağdöken, "2014 yılında Türkiye'ye gelen 41 milyon 415 bin turist, 34.3 milyar dolar döviz bıraktı. Bunun 6.5 milyar doları yeme içmeye gitti. Bu da Yani turistin cebinden çıkan paranın beşte biri yemeğe gitti. Şu an ise sektörde bir kriz var. Krizi aşmanın yolu ise gastronomide. En lezzetlisini sunmakta" diye konuştu. Çeşme'de kum, deniz ve güneş üçlemesinin bulunduğunu ancak bu üçlünün dünyadaki diğer turizm merkezlerinde de olduğunu söyleyen Güzelyağdöken, "Fransa, İtalya, İspanya'da bu üçlüye destekleyen çok ciddi bir unsur var. O da gastronomi. Yani mutfakları. Bizde ise yarısı füzyon dediğimiz yabancı mutfakları ifade eden ve yarısı da balıkçı konseptinden çıkamamış, taklitten öteye de gidemeyen bir durum var. Bu coğrafyanın, hem evsel hem yöresel lezzetini yansıtacak mutfakların sayısı çok ama çok az. Sadece döner, kebap ve göbek dansıyla bunu başarmamız mümkün değil. Eğer krizden çıkmak ve bir daha da etkilenmemek istiyorsak, gastronomi turizmine yönelmeliyiz. Bunun için de öncelikle bir gastronomi ve ürün haritası gerekiyor" dedi. Güzelyağdöken, Kadim mutfağını aynı zamanda caz ile de birleştirdiklerini belirterek Alaçatı'nın eğlence kültürünü de katkı sağlayacaklarını anlattı.
Kadim mutfağın menüsünde Kabak sıyırma, ada favası, kaya koru, deniz fasulyesi, nar ekşili ahtapot, sübye yumurtası, deniz börülcesi, kırmızı erik soslu dana incik, elmalı, erikli beğendi soslu ördek, bademli kerevizli kokereç, fırında levrek, lakerda, çiroz, mumlu kefal havyarı yer alıyor.
İZMİR, (DHA)
FOTOĞRAF