Güncelleme Tarihi:
İZMİR'de, genç girişimciler Gökberk Özsakallı ile Engin Çavuş'un Yaşar Üniversitesi Kuluçka Merkezi Minerva'da hayata geçirdiği projeyle, toplam ürün maliyetinin yüzde 35'ine kadar çıkabilen taşıma maliyetlerinde, indirim sağlanacak. Türkiye'de 50 milyar TL'yi aşan hacme sahip karayolu taşımacılık sektörüne yönelik bir planlama yazılımı geliştiren Özsakallı ve Çavuş'un projesiyle, taşıma maliyetlerinde ve zamanda yüzde 20'ye varan tasarruf ön görülüyor.
Türkiye'de yurtiçi yük taşımacılığının yüzde 90'ına yakın bölümünün karayolu ağırlıklı gerçekleşiyor. 1.5 milyona yakın kamyon, çekici, kamyonet gibi yük taşıyan araç sayısı, yurtiçi taşımacılık yetki belgeli 275 bin, yurtdışı taşımacılık yetki belgeli de 5 bin taşıtıyla, Türkiye'de karayolu nakliyesinin ne kadar büyük bir sektör olduğunu gösteriyor. Türkiye lojistik endüstrisi ise günümüzdeki hacmiyle ülke GSYİH'sinde yüzde 12-13 pay sahibi. Bu rakam ise 100 milyar doları aşıyor. Yurtdışı taşımacılıkta ise karayolu taşımacılığının aldığı pay yaklaşık yüzde 35. OECD ülkelerinde, taşımacılık maliyetleri, bir ürünün maliyetinde yüzde 15 ile yüzde 35 arasında yer tutuyor.
MALÄ°YET VE ZAMANDAN TASARRUF
YaÅŸar Ãœniversitesi Endüstri MühendisliÄŸi Bölümü mezunu Gökberk Özsakallı ile yazılım ve bilgisayar mühendisi Engin ÇavuÅŸ, hayata geçirdikleri projeyle karayolu taşımacılık sektöründe 'Araç yükleme ve dağıtım optimizasyonu, rota planlaması, satış ve stok tahminleme' gibi konularda çözümler sunan, verimlilik, maliyet ve zaman tasarrufu saÄŸlayan bir yazılım geliÅŸtirdi. Özsakallı ve ÇavuÅŸ, YaÅŸar Ãœniversitesi Bilgi ve Teknoloji Transfer Ofisi'nin desteÄŸiyle Kuluçka Merkezi Minerva'da proje fikirlerini Radius isimli ÅŸirketlerini kurarak iÅŸe dönüştürdü. Yazılımlarını anlatan Gökberk Özsakallı, "Günümüzde taşımacılık alanında en çok tercih edilen kara yolu taşımacılığı. Bir ev taşınmasından, bir fabrikanın taşınmasına kadar her tip taşımacılık kara yolu taşımacılığıyla gerçekleÅŸiyor. Bu sektörde en büyük problem ise yüksek maliyetler ve verimlilik. SipariÅŸlerin alınmasından, teslimata kadar olan tüm süreci planlayan bir yazılım geliÅŸtirdik. Müşterinin teslimatı istediÄŸi zamana göre aracın kaçta gideceÄŸinden, hangi rotayı izleyeceÄŸine, yüklemenin nasıl yapılacağına, sevkiyat planına, aynı aracın rota üzerinde dönüş dahil nasıl verimli kullanılabileceÄŸine, insan kaynağının yönetimine kadar geniÅŸ bir planlama sürecini içeriyor. Amacımız, araç sayısını mümkün olduÄŸu kadar düşürerek kat edilen mesafeyi azaltarak hem maliyetten hem zamandan tasarruf etmek, müşteri memnuniyetini de artırmak" dedi.Â
EN AZ YAKITLA EN KISA SÃœREDE ULAÅžIM
Engin Çavuş, yazılımlarının ilerleyen süreçte; en az yakıtı kullanarak, en kısa sürede, en fazla mesafeyi almayı amaçlayarak internetten anlık çevrimiçi trafik yoğunluk haritalarını da kullanacak şekilde geliştirildiğini belirtti. Projeleriyle KOSGEB'in Ar-Ge ve inovasyon destek programına da başvurduklarını ifade eden Çavuş, "Bu sistemle, hem maliyetlerin yüzde 20'ye kadar düşmesini hem zamandan tasarrufu hem de insan kaynağının verimli kullanılmasını hedefliyoruz. Ayrıca, ulaştırma, enerjiden sonra ikinci en büyük sera gazı emisyonuna neden olan sektör. Karayolu ulaşımı tek başına AB'nin toplam karbondioksit emisyonlarının 5'te 1'ini oluşturuyor. AB'de yüklerin yüzde 44'ü karayolu ile taşınıyor. Karayolu taşımacılığının ulaştırmadan kaynaklanan karbondioksit emisyonlarının yüzde 84'ünden sorumlu olduğu belirtiliyor. Projemizin sağlayacağı faydalardan biri de daha az karbondioksit salınımı sayesinde çevreye yapacağı katkı" diye konuştu.
Ä°ZMÄ°R, (DHA)
FOTOÄžRAF
Â