Güncelleme Tarihi:
TÜRK kuru meyve sektörü, Türkiye'nin üretim ve ihracatında dünya lideri olduğu çekirdeksiz kuru üzüm, kuru kayısı ve kuru incir ihracatında son yıllarda yaşadığı tıkanıklığı aşmak için Ticaret Bakanlığı'nın desteklediği Uluslararası Rekabetçiliği Geliştirme (URGE) Projesi'nde güçlerini birleştirdi.
Tarım ürünleri ihracatı içinde önemli paya sahip olan kuru meyve ürünlerinde katma değeri yüksek ürünlere geçiş ve yeni pazarlarda aktif tanıtım için Ticaret Bakanlığı desteğiyle sürdürülecek olan 'Turkish Dried Fruits' isimli Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesi (URGE) Projesi'nin tanıtım toplantısı Ege İhracatçı Birlikleri'nde Mete Uğuz Salonu'nda düzenlendi. Tanıtım toplantısında konuşan Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Birol Celep, çekirdeksiz kuru üzüm, kuru incir ve kuru kayısıda üretim ve ihracatta dünya lideri olduklarını, dünyada bu sektörde bir marka olduklarını ancak bundan yeteri kadar faydalanamadıklarını, Türk kuru meyvelerinin bir dünya markası olduğunu URGE Projesi ile dünyaya göstermek istediklerini dile getirdi.
150 ÜLKEYE KURU MEYVE İHRACATI
Türkiye'nin her yıl ortalama 150 ülkeye kuru meyve ihraç ettiğini anlatan Celep, "Son 5 yıldır, 450 bin ton ve 1.3 - 1.4 miyar dolar seviyesinde tıkanıp kaldık. Gerçek potansiyelimiz bunun çok ötesinde. Bu projeyle 21 ihracatçı firmamız omuz omuza vererek ürün kalitesini, katma değeri ve ihracat gelirini artırmaya odaklanacak" diye konuştu. İlk etapta firmaların derinlemesine analiz edileceğini, daha verimli ve düşük maliyetli bir yapıya dönüştüreceklerini, daha katma değerli üretime yöneleceklerini ve alternatif pazarlarda büyüyeceklerini bildiren Celep, şu bilgileri verdi:
"Bu noktada Uzakdoğu ülkelerine özel bir önem atfediyoruz. Zira Uzakdoğu ülkelerini geleceğin değil bugünün pazarları olarak görüyoruz. Bunda yüksek nüfus oranları, sürekli artan kişi başı gelirleri ve değişen tüketim alışkanlıklarının önemli bir payı var. Pazarlama ve tanıtım faaliyetlerimizde de yenilikçi bir yaklaşım geliştirerek hedef pazarlarımızda etkin tanıtım ve pazarlama faaliyetleri gerçekleştirerek kısa bir süre içerisinde ihracatta sıkışmış olduğumuz 1.3-1.4 milyar dolar bandını kıracağımıza inanıyoruz. 2023 için 3 milyar dolar ihracat hedefliyoruz."
"UCUZ MAL İSTEMİYORUZ"
Ürünün değerinin artmasıyla üreticinin de bu projeden kazançlı çıkacağını anlatan Celep, "Çiftçiden ucuz mal almak istemiyoruz ama istenen standartlara uygun üretim konusundaki onlara bilinç aktarma zorunluluğumuz da var. Bu ürünlerin gerçek değerleri neyse 21 takım arkadaşımızla el ele vererek mücadele edeceğiz. Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli ve Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan'ın Egeli olması, Cumhurbaşkanımızın bu dönemde tarım sektörü dinamiklerine verdiği değer de bize güç veriyor" dedi.
URGE projesinin 3 milyon dolar bütçesi bulunduğunu, bunun yüzde 75'inin devlet, kalanının 21 firma tarafından karşılandığını anlatan Celep, projenin bir başlangıç olduğunu, gelecek dönemde daha büyük bütçelerle yol alınabileceğini ifade etti.
IŞIK: "ŞEKER YERİNE KURU MEYVE"
Dünya genelinde şeker tüketimine karşı bir refleks geliştiğini dile getiren Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Mehmet Ali Işık ise, "Dünya Sağlık Örgütü, en doğru tüketim şeklini kuru meyve olarak açıklıyor. Bizim bu fırsatı iyi değerlendirmemiz lazım. Önce ürünümüzü sağlıklı üreteceğiz, pestisit, aflatoksin, kükürt kontrol altında olacak. İhracatçı firmalar olarak birlikte çalışacağız ve ürünümüzü dünyaya hak ettiği değerle pazarlayacağız" dedi.
Projeye danışmanlık hizmeti verecek olan firmadan Fırat Yılmaz ve Kadir Ayaz ise, süreç hakkında projeye katılan firma temsilcilerine bilgilendirme sunumu yaptı.
İZMİR, (DHA)
FOTOĞRAFLI