Güncelleme Tarihi:
WRI (Dünya Kaynakları Enstitüsü) tarafından "Tasarımla daha güvenli kentler" projesi için Meksika'nın Guadalajara, Brezilya'nın Sao Paulo kentiyle birlikte pilot uygulama için seçilen üç kentten biri olan İzmir'de bu amaçla çalışmalar başladı. Türk ve yabancı uzmanların katıldığı toplantıyla öncelikle İzmir'de Kemeraltı'nın ulaşım altyapısı, erişim sorunlarına alternatifler ve trafik kazalarını tasarımla azaltmak hedeflendi.
WRI, Türkiye Sürdürülebilir Şehirler, FİA Foundation ve İzmir Büyükşehir Belediyesi katrılarıyla düzenlenen "Tasarımla daha güvenli kentler" çalıştayı Tarihi Havagazı Fabrikası'nda başladı. WRI uzmanlarının hazırladığı 2015 yılında kentlerin erişebilirliğini ve güvenliğini iyileştirmek için tasarım ve planlama ilkelerinin yeraldığı "Tasarımla güvenli kentler" kılavuzuyla tüm dünyada yerel yönetim temsilcileri ve şehir plancılarına yol gösterici kaynak oluşturmayı hedefledi. Kılavuzda İzmir, dünyada bu proje için seçilen üç kentten bir oldu.
Bu kapsamda, WRI Türkiye Sürdürülebilir Şehirler İzmir Büyükşehir Beledyiesi evsahipliğinde bugün başlayan Çalıştay'da yabancı ve Türk uzmanlar, ilçe belediye başkanları biraraya geldi. Proje ile ölümlü ve yaramalı trafik kazalarını doğru tasarım yaklaşımlarıyla azaltarak izmir'i daha yaşanılabilir hale getirmek amaçlandı. İzmir'in tarihi kent merkezlerinde sürdürülebilir ulaşım altyapısının özeldirilerek bu bölgede karşılaşılan erişim sorunların alternatif geliştirmek üzere Kemeraltı bölgesi pilot bölge seçildi. Çalıştay kapsamında uzmanlar Kemeraltı'na yaptıkları saha gezisiyle de konuyla ilgili önerilerini iletecekler.Kemeraltı'nın ulaşılabilirliği projesi Ocak 2017'de tamamlanacak.
Çalıştay'da konuşma yapan İzmir Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Buğra Gökçe, kentsel yaşam kalitesini arttıracak uygulamalar yaptıklarını, kentsel tasarımla daha güvenli kent yaratmaya çalıştıklarını belirtti. Ulaşım ana planı revizyon çalışmasının sürdüğünü belirten Gökçe,"Deniz ve rayli sistemle ulaşımı arttırmak için çalışmalar yapıyoruz.
İzmir Büyükşehir Belediyesi diğer kentlerden farklı olarak raylı sistem yatırımlarını özkaynaklarla yapıyoruz. Bu yıl içinde Narlıdere metro hattı ihalesine yine özkaynaklarımızla çıkacağız. Buca hattı için uygulama projerinin yapılması için hazırlık yapıyoruz. Gelecek yıl inşaat ihalesi de özkaynaklarla yapılacak. ESBAŞ istasyonu Fuar İzmir arası monoray ihalesine de aynı şekilde çıkacağız" dedi. Yaya ve bisiklet ulaşımı konusunda da aşama kaydettiklerini dile getiren Gökçe, "Mavişehir-Üçkuyular hattı iç körfez çevresindeki kesintisiz bisiklet güzergahı için iki darboğazı geçmek için çalışma yapıyoruz. En uzun bisiklet yolunu kullanılır hale getirmek istiyoruz. Bisiklet yollarını kent içine sokacak damarlar için de adımlar attık" dedi.
Kemeraltı'nda çöküntü bölgelerine müdahil olmak için planlama ve kamulaştırma çalışmalarını sürdürdüklerine dikkat çeken Gökçe,"Kemeraltı'nda büyük bir altyapı sorunu var. Bu sorunları giderecek projeleri hazırladık. İçişleri Bakanlığı'nın konuyla ilgili yönetmeliği onaylamasının ardından tüm altyapı yenilelenecek. Altyapı, üst örtünün yapımı da dahil ihaleye çıkacağız. Daha güvenli ticari ve sosyal yaşımın iç içe olduğu güvenli bir ortam olmasını istiyoruz. Kemeraltı'na araç girişine düzenleyeceğiz. Mal sevkiyatlar var. Ulaşım Dairesi akıllı trafik kapsamında giriş çıkışları kontrol eden bir yönetim çalışması yapacak. Yeni önerileri de bekliyoruz" dedi.
İZMİR (DHA)
foto