Güncelleme Tarihi:
İZMİR Orman Mühendisleri Odası, İzmir'deki tramvay güzergahının ilgili kurumların ve uzman meslek odalarının görüşü alınarak belirlenmesi gerekirken bunun yapılmadığını, belediyenin 'Tek ağaç kesilmeden hattın geçirilmesi' planının sağlıklı şekilde uygulanamadığını ileri sürdü. Oda, yaptığı teknik incelemenin ardından, hattın geçirilmesi sırasında yapılan kazı ve zeminin stabilleştirmesi çalışmalarında birçok çınar ağacının köklerinin zarar gördüğünü ve bu ağaçlardan yaklaşık 10 tanesinin fırtına veya şiddetli rüzgarda yıkılma tehlikesinin bulunduğunu açıkladı.
Orman Mühendisleri Odası İzmir Şubesi, Gazi Bulvarı'nda tramvay hattında kalan çınarların fiziki yapılarına dair teknik inceleme yaptı. Yapılan incelemenin ardından görüşlerini açıklayan Oda, çeşitli eleştirilerini paylaştı. Yönetim kurulu tarafından yapılan açıklamada, Büyükşehir Belediyesi'nin 'Tek ağaç kesilmeden hattın geçirilmesi' planının sağlıklı şekilde uygulanmadığı belirtildi. Tramvayın taşıt yolundan geçirilmesi alternatifi varken, orta refüjün güzergah olarak seçildiğini anımsatan Orman Mühendisleri Odası, bu tür güzergahlarda hattın geçirilmesi sırasında yapılan kazı ve zeminin stabilleştirmesi çalışmalarında birçok çınar ağacının köklerinin zarar gördüğünü ifade etti. Açıklamada, "Köklerinin bir bölümü kesilen ya da koparılan ağaçlardan, özellikle boylu ve yaşlı olanların, kök yapıları zayıflamasına koşut olarak tepe taçlarının aynı kalması nedeniyle statik dengelerini yitirmişlerdir" denildi.
'AĞAÇLARDAN 10'U DEVRİLEBİLİR'
Yapılan çalışmalar nedeniyle ağaçların kök sisteminin etkilendiği belirtilen açıklamada, çalışmalar sırasında bir kısmı kurumuş, bazıları bu uygulamalara direnmiş, günümüze kadar yaşamış olan ağaçların bulunduğu belirtildi. Oda, yaptığı açıklamada; halen yaşamını sürdüren yaşlı ağaçların çoğunluğunun sağlıksız olduğu, kuru dalları ve statik gücünü yitirmiş gövde üzerindeki tümörlü yumrular ve kovuk gövdeleri nedeniyle kentte taşıt ve yaya trafiği açısında sakıncalı olduklarına dikkat çekti. Sağlıksız ağaçlardan kaynaklanan kazaların, belediyelere ağır yasal yükümlülükler getirdiği de hatırlatılan açıklamada, daha önce devrilen iki ağacın olduğu kaydedilerek şu görüşler paylaşıldı:
"Tramvayın Gazi Bulvarı'ndan geçtiği bölümde toplam 54 çınar ağacı bulunmaktadır. Bunlardan 6'sı tramvay durağının içindedir. Canlı ağaçların tramvay durağı gibi stabil bir tesisin içinde bulunması fiziki olarak sakıncalı. Yaşlı ağaçların yaklaşık 18 - 20 adedinin kök ve gövde dengesinin bozuk olduğu tespit edilmiştir. Tramvay tesisi sırasında kökleri zarar gören bu ağaçlardan 8 - 10 tanesinin fırtına veya şiddetli rüzgarda yıkılma tehlikesi bulunmaktadır. Güzergahta zararsız olarak yaklaşık 8 - 10 adet çınar ağacı bulunmaktadır."
'TRAMVAY DURAĞI İPTAL EDİLMELİ'
Önerilerini de sıralayan Oda, açıklamasında Gazi Bulvarı'nda tramvay ile aynı güzergahı paylaşan çınarlardan 8 - 10 tanesinin çalışmalar esnasında köklerinin zarar gördüğünü, kök ve gövde dengelerinin bozuk, gövdelerinin eğilmiş olması nedeniyle fırtına veya şiddetli rüzgarda yıkılma tehlikesi olduğundan mal ve can emniyeti bakımından acilen tepe taçlarının küçültülmesi gerektiğine yer verdi. Yine kök- sak dengesi bozulmuş, tramvay durağının içinde ve durağa temas halindeki ağaçların güvenlik açısından durak içinden kaldırılması ya da durağın iptal edilmesi gerektiği kaydedilen açıklamada, şu görüşler paylaşıldı:
"Gazi Bulvarı'nın (tramvayın Alsancak yönüne dönüş yaptığı noktadan sonra) Basmane yönü istikametindeki çınar ağaçlarının durumlarının da hemen hemen aynı özellikte olduğu tespit edilmiştir. Cumhuriyet tarihi boyunca çınarları ile özdeşleşen bu bulvar bir bütün olarak değerlendirilip; estetik olarak cadde ve bulvarlar için daha elverişli olan batı çınarı (platanus occdentalis) tercih edilerek bulvarın ağaçlandırması bütünüyle revize edilmelidir."
İZMİR, (DHA)
FOTOĞRAFLI