Güncelleme Tarihi:
SON dönemde tüketicinin alışveriş tercihinin olmaz olmazlarından e-ticaret, pandemiyle birlikte büyük bir büyüme trendine girdi. Milyarlarca liralık bir ekonomik büyüklüğe ulaşan e-ticaret, koronavirüs süreciyle birlikte altın yıllarını yaşıyor. Pandemi öncesi Türkiye’de 50 bin civarında olan e-ticaret yapan işletme sayısı pandemiden sonra ise 320 binlere ulaştı. Satıcılar tarafında ise 6 kata varan büyümeler dikkat çekiyor. Dijitaldeki ışığı 2005’te görerek bu alana yatırım yapan spor perakendeciliğinin güçlü aktörlerinden İzmirli Barçın Spor da pandemi nedeniyle tüm mağazalarının kapandığı dönemde e-ticaretle büyüdü.
DİJİTALE İLK ADIM 2005’TE
Bugün hem perakende hem de e-ticaret alanında faaliyetlerini sürdüren Barçın Spor’un Yönetim Kurulu Başkanı Deniz Barçın ile dijitaldeki dönüşümden gelecek planlarına kadar birçok konuyu konuştuk. Barçın Spor’un hikayesinin 1958’de baba Ali Barçın’ın 35 metrekarelik bir dükkanda başladığını hatırlatan Deniz Barçın, çocuk yaşta ticareti öğrendiğini ve 80’li yıllarda şubeleşmenin fitilini ateşlediğini, bugün 22’si Nike, 3’ü Barçın, 3’ü de outlet olmak üzere 28 noktaya ulaştıklarını aktardı. Perakendenin yanı sıra e-ticarette de oldukça güçlü olduklarını ifade eden Deniz Barçın, dijitalleşe yolculuğunun 2005’te başladığını söyleyerek, o süreci şöyle anlattı:
SANA DÜKKAN KAPATIRACAĞIM
“O dönem oğlum Ali Barçın’ın önerisiyle e-ticarete yatırım yaptık. Tabii ben ilk etapta buna çok da inanmamıştım. Ama 3’üncü kuşağın önünü açmak, doğruyu ve yanlışı test ederek yaşamaları için bu konuda direnmedim. O dönem önüme bir takım rakamlar koymuştu. Yüzde 200-300’e varan büyümeler vardı. Bu o an için bizim hayalimizin bile uzağında olan işlerdi. Zaman onları haklı çıkardı. Hatta o zaman oğlum Ali Barçın, ‘Sana dükkan kapattıracağım’ da demişti. ‘Bana nasıl dükkan kapattırırsın’ diye gülmüştüm. Ama süreç içinde 6-7 tane outletimizi kapattık. Bunun nedeni ise e-ticaret. Artık en büyük outlet mağazamız e-ticaret. Ali’nin dediği oldu. Ben de onu tebrik ettim.”
EYVAH NE YAPACAĞIZ DERKEN
“E-ticarete ilk ve öncü olmanın faydasını pandemi döneminde de gördük” diyen Deniz Barçın, “Tüm dünyanın evlere kapandığı dönemde bizler de benzer süreci yaşadık. Mağazalarımızı kapattık ve ‘eyvah ne yapacağız’ derken, devreye e-ticaret platformumuz girdi. E-ticaret satışlarımız yüzde 200 arttı. Bu kritik dönemde, e-ticaretten elde ettiğimiz gelir kurtarıcımız oldu. O süreci de çok iyi yönettik. Tabii bu süreçte, gelecekle ilgili planlar da yaptık. Dövizdeki yükselişle birlikte bizim ürünlerimizin de fiyatları arttı. Müşterinin satın alma gücünü zorlayan tablolar oluşunca da küçük kentlerdeki mağazaları kapatma kararı aldık. Hem pandemi hem de e-ticarete bağlı 2017’den bu yana kapattığımız mağaza sayımız 14.”
CİRONUN YÜZDE 20'Sİ
DENİZ Barçın, e-ticaretin artık tüketicinin önemli bir alışkanlığı haline geldiğini söyledi, barcin.com özelinde şu bilgileri paylaştı: “Barcin.com toplam üye sayısı 820 bin. Geçtiğimiz yıla göre yüzde 20’lik bir artış var. 2020’ye göre de bir müşterinin tekrar satın alım oranı yüzde 17 yükseldi. Ciromuzun yüzde 20’si e-ticaretten geliyor. Yani en çok satış yaptığımız 2’nci mağaza konumunda. Satışların 3’te 2’si erkek ürünlerinden geliyor. Gelecekte hedefimiz cironun yüzde 30’nun e-ticareten gelmesi yönünde.”
İZMİR AVM’YE DOYDU
BİR dönem markaların AVM’de yer alma yarışına girdiğini dile getiren Deniz Barçın, bu tablonun tersine döndüğünü aktardı. Barçın, “AVM’lerde kontrolsüz bir büyüme oldu. Yan yana AVM oluştu. Bunun da birçok kesime zararı dokundu. Gelecekte bazı AVM’ler dönüşecek. İzmir özelinde de artık AVM sayısının yeterli olduğunu düşünüyorum. Kent AVM kotasını doldurdu. Şehirlerarası olabilir ama kent içinde potansiyel tamam” dedi.
NİKE’IN İKİ ORTAĞINDAN BİRİYİZ
NİKE’ın Türkiye’deki önemli bir iş ortağı olduklarını dile getiren Deniz Barçın, “Nike, 2022 Haziran’dan itibaren Türkiye’deki iş ortağı sayısını ikiye indirmeye karar verdi. Bu doğrultuda İstanbul, İzmir, Bursa ve Türkiye’nin batısındaki tüm mağazaları Barçın işletecek. Buna paralel 2022’den 2025’e kadar her yıl İstanbul’da 3 yeni mağaza açarak, 2025 yıl sonunda toplam 34 Nike mağazasına ulaşmayı planlıyoruz. Yani e-ticaretin yanı sıra perakende de büyümeye devam edeceğiz” diyerek, 2022’de yüzde 100 büyüme hedeflerinin olduğunu aktardı.
ÜÇ MAĞAZADAN İKİSİ TÜRKİYE’DE
NİKE’ın 2021 Ekim’de tüm dünyada ‘Live’ konseptli mağaza uygulamasını başlattığını dile getiren Deniz Barçın, bu konseptte Avrupa’da üç mağaza olduğunu, ikisinin Türkiye’de bulunduğunu ifade etti. Barçın, şöyle devam etti: “Bu konsepte ilk Nike mağazamızı, İstanbul Maltepe Piazza AVM’de açtık. İkinci mağaza ise İstinyePark İzmir’de. Bu konseptte amaç, mahallenin mağazası bakış açısı altında Nike müşterilerine daha sıcak ve samimi bir alışveriş ortamı yaratmak. Bu amaçla hem iç tasarım buna uygun getirildi hem de satış danışmanının alışveriş esnasında müşteriyle iletişiminin kopmaması için ayakkabı deposu yeni bir teknolojik tasarımla mağazanın içine taşındı.”