Güncelleme Tarihi:
İZMİR (AA) - ALİ RIZA KARASU - Tüketici Hukuku Enstitüsü Genel Başkanı avukat Hakan Tokbaş, tüketicilerin, cep telefonlarına veya e-posta adreslerine "Çektiğiniz kredilerde dosya masraflarını geri alıyoruz" ve "Kredi kartı aidatınızı hemen alıyoruz" mesajı gönderenlere itibar edilmemesi uyarısında bulundu.
AA muhabirine açıklamalarda bulunan Tokbaş, kredi çekerken bankaların "dosya masrafı", "komisyon" ve "istihbarat ücreti" adı altında yapılan kesintileri geri almada yaşanan yoğun başvurunun bazı dolandırıcıları da harekete geçirdiğini söyledi.
Kredi kullanımında haklı, makul ve zorunlu olmayan her türlü kesintilerin iadesinin Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve Yargıtay kararlarında işlerlik kazandığını hatırlatan Tokbaş, internet ortamında çok rahat temin edilebilen "iade" dilekçelerinin art niyetli bazı kişiler tarafından tüketicilere 150-200 liraya satıldığını ifade etti.
Hakan Tokbaş, kanunun tüketicilere verdiği hakkı suistimal edenlerin sayısında ciddi artış yaşandığını kaydetti. Art niyetli bu kişilerin vatandaşların cep telefonlarına veya e-posta adreslerine "Çektiğiniz kredilerde dosya masraflarını geri alıyoruz" ve "Kredi kartı aidatınızı hemen alıyoruz" gibi mesaj göndermenin yanı sıra telefonla da aramaya başladığına dikkati çeken Tokbaş, "Kredi kartı aidatları, dosya masrafı, komisyon, istihbarat adı altında yapılan kesintilerin iade taleplerinde yaşanan patlama dolandırıcılığı da artırdı. Kendisini avukat, tüketici danışma veya tüketici bilgilendirme şirketi gibi gösteren kişiler, 'paranızı geri alıyoruz' diyerek vatandaşları dolandırıyor" dedi.
İnternet ortamında site kuranların dahi bulunduğunu vurgulayan Tokbaş, şunları söyledi:
"Tüketicilere 'Başvuruda süre doluyor, şu tarihe kadar başvurmazsanız paranızı geri alamazsınız. Bize 100-150 lira gönderirseniz hukukçumuz sizinle irtibata geçer' diyerek tüketicilerden para alıyorlar. İçinde avukatların da olduğu bu kişilerin sayısı her geçen gün artıyor. Avukat da olsa vatandaşı arayarak 'dosya masraflarınızı geri alıyoruz' diyemez. Kendilerini tüketici bilgilendirme şirketi olarak tanıtıyorlar. Bunlar şirket değil, modern arzuhalcilerdir. İnsanları yanlış bilgilendirerek dolandırıyorlar. Güzel giden bir tüketici bilinçlendirmesini baltalayan bu kişilere kimse dur da demiyor, herkes görmezlikten geliyor. Verdikleri hizmet de tüketici derneklerinin internet sitelerinden ücretsiz temin edilebilen bir dilekçeden ibarettir. Tüketici, bankadan masraf dökümünü aldıktan sonra tüketici hakem heyetlerine yapacağı başvuruyla parasını geri alabiliyor."
- "Tüketiciler kesintilerin yasal faizini de talep etsin"
Tokbaş, tüketicilerin dosya masraflarıyla birlikte kesintinin yapıldığı tarihten itibaren yasal faizini de talep etmesi gerektiğini söyledi.
Tüketicilerin iade taleplerinde, bin 999 liraya kadar olan miktar için kaymakamlıklar bünyesindeki Tüketici Hakem Heyetine, 2 ile 3 bin lira arasındaki iade taleplerinde Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Ticaret İl Müdürlüklerine, 3 bin liranın üzerindeki kesintiler için ise Tüketici Mahkemeleri'ne başvurması gerektiğini hatırlatan Tokbaş, "Tüketici kanununa göre bankalar geriye dönük 10 yılda haklı, makul ve zorunlu olmayan her türlü kesintileri talep halinde tüketicilere ödemek zorundadırlar. Tüketiciler kendilerinden yapılan kesintileri yasal faiziyle birlikte alabilir. İadelerde yasal faiz ticari faizdir. Ticari faiz yüzde 11 civarındadır" dedi.
- "Bankalar yasal faizi ödemezse mahkemeye başvurun"
Tüketicinin kesintinin yasal faizini de alması için başvuru dilekçesinde "Benden haksız yere kesilen paranın yasal faiziyle birlikte talep ediyorum" demesi gerektiğine işaret eden Tokbaş, "Hakem heyetleri kesintinin yasal faiziyle birlikte iade edilmesine hükmetmelidir. Unutulması durumunda tüketici 15 gün içinde Tüketici Mahkemesi'ne itiraz başvurusunda bulunarak geriye dönük 10 yıllık kesintinin faizini de talep edebilir. İadede yasal faiz ticari faizdir" diye konuştu.