Güncelleme Tarihi:
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Meslek Yüksekokulu Öğretim Görevlisi Dr. Filiz Mergen tarafından gerçekleştirilen araştırmada, Türkçe ve İngilizceyi eş zamanlı olarak öğrenenlerin iki dildeki sözcükleri algılama hızı ve cevaplarının doğruluk oranları aynı şekilde gerçekleşiyor. Sadece Türkçe bilenlerin ise sözcükleri beyinin sol yarı küresinde daha hızlı algıladıkları ortaya çıktı.
Türkçe ve İngilizceyi eş zamanlı öğrenen 48, anadili Türkçe olan 53 kişi üzerinde yapılan çalışmada, duygu içerikli sözcükleri görsel olarak algılamanın beynin hangi yarı küresinde gerçekleştiği araştırıldı. Mergen, araştırma sırasında mutlu, saygın, yalan, vahşet gibi duygu sözcüklerinin bilgisayar ekranından katılımcılara gösterildiğini belirterek, “Türkçe ve İngilizceyi çocukluk döneminde ve eş zamanlı öğrenen bireylerin her iki dildeki duygu sözcüklerini algılama becerilerinde bir farklılık olmadığı ortaya çıktı. Katılımcılara anlamı olmayan sözcüklerin moyur, kines gibi harf dizilerinden ayırt etmeleri istendi. Yazılım programı aracılığıyla katılımcıların ne kadar sürede karar verip tuşa bastığı, verdikleri cevapların doğru olup olmadığı kaydedildi. Katılımcıların her iki dildeki sözcükleri algılama hızı ve cevaplarının doğruluk oranlarının bildikleri dillere göre bir fark olmadığını gösterdi. Bir başka deyişle, çocukluk döneminde ve eş zamanlı olarak edinilen dillerin bireyler üzerinde duygusal açıdan benzer şekilde etki uyandırdığını belirledik" dedi.
'FARKLI DİLLERİN BEYİNDEKİ ETKİSİ'
Türkçe ve İngilizce sözcükleri algılamalarında sağ ve sol yarı küre arasında bir fark olmadığını gözlediklerini aktaran Mergen, şunları söyledi:
“İki dil bilen ve sadece Türkçe bilen katılımcıların sözcükleri tanımadaki hızını da belirledik. İki dil bilenlerin Türkçe sözcükleri, tek dil bilenler kadar hızlı tanıyıp cevap veremediklerini gördük. Bunun yanı sıra, verdikleri cevapların doğruluğu açısından iki grup arasında fark görülmedi. Bu sonuçlar Türkçe-İngilizce bilenlerin dillerdeki duygu algısının aynı, dil algısını gerçekleştiren beyin altyapısının tek dil bilen bireylerden farklı olduğunu gösteriyor."