Güncelleme Tarihi:
Ege Bölgesi Sanayi Odası (EBSO) meclis üyesi ve Çeşme'de orkinos yetiştiriciliği yapan Nedim Anbar, Panama bandıralı Lady Tuna isimli geminin karaya oturmasını meclis toplantısında değerlendirdi. Kendisinin de emekli bir deniz subayı olduğunu hatırlatan Anbar, kazanın kaptanın gemiyi otomatik pilotta bırakması sonucu olduğunu değerlendirdiğini belirtti. Kaza nedeniyle meydana gelen kirliliğin 2 günde temizleneceğine inanmadığını belirten Anbar, deniz yüzeyinin bu sürede temizleneceğini ancak denizin altındaki kirliliğin yıllar süreceğini söyledi.
EBSO'nun 2017 yılı bütçesinin de oylandığı Aralık ayı meclis toplantısı meclis salonunda gerçekleştirildi. EBSO Yönetim Kurulu Başkanı Ender Yorgancılar'ın yurt dışında olması nedeniyle katılamadığı toplantıda konuşan Başkan Yardımcısı İbrahim Gökçüoğlu, PİSA sınavından alınan olumsuz sonuçları değerlendirdi. Elde edilen sonuçları 'Türkiye gerçeği' olarak yorumlayan Gökçüoğlu, "Sonuçlar açıklandıktan sonra bir yetkili çıkıp 'O ülkelerdeki milli gelirle bizim ülkemizdeki milli gelire bakın. Burada olmamız normal' demesini anlamakta zorlanıyorum. Çünkü milli gelirle eğitimin bir bağlantısı yok. Biz eğitimimizi geliştiremedikçe buralarda daha çok konuşmaya devam ederiz" dedi.
İZMİR EĞİTİMDE PİLOT İL OLSUN
Eğitim sisteminde yapılacak değişiklik için İzmir'in pilot il olmasını öneren Gökçüoğlu şöyle konuştu:
"Eğitim için yeni bir uygulama geçmeden, 'şunu yapalım, bunu deneyelim' demeden önce bu sistemler İzmir pilot bölgesinde denensin. Yani İzmir bu konuda pilot bölge olsun. Eğer sistem başarılı olursa bu sistem tüm Türkiye'ye yayılır ama başarısız sonuçlanırsa iptal edilir. Kentin pilot ilan edilmesiyle buraya özel yasa ve yönetmelikler çıkarılmalı. Yani tıpkı serbest bölgelerde olduğu gibi özel düzenlemeler yapılabilir. Bunun yanında mezun olanların da yine kendi işlerini yapmaları o işlerdeki kaliteyi arttıracaktır. Yani ziraat mühendisi mezun olunca tarlasında çalışsın. Her meslek kendi içinde değerli, eğer ki bir de bunun eğitimini alıp yaparsanız daha da kıymetlenir. Her işin bir değeri var ve biz bu değeri eğitimle arttırabiliriz. EBSO olarak bu sıkıntıları her platformda anlatalım. Üniversitesiyle, teknik ekibiyle İzmir'i pilot bölge yapalım."
MİMARİ PROJE HAZIRLANACAK
İzmir Atatürk Organize Sanayi Bölgesi (İAOSB) Yönetim Kurulu Başkanı Hilmi Uğurtaş, OSB içersinde mahkeme süreci devam eden Tariş arazisi üzerinde İAOSB yönetimi tarafından yapılması kararlaştırılan EBSO Yeni Hizmet Binası için mimari çalışmaların başlatılacağını açıkladı. Uğurtaş, "İAOSB, EBSO Hizmet Binasını yapmak üzere genel kurul kararını aldı. Tariş'ten aldığımız arazi üzerinde dava sürmesi nedeniyle biz bir adım atamadık. İnşallah bu dava 2017'de sonuçlanır. Biz binanın yapım sürecini hızlandırmak için, mimarlık projesinin hazırlanması kararı aldık. Proje yarışma ile seçilecek. Tahmin ediyorum 8-10 aylık bir sürede çizimler tamamlanacak ve ardından kazmayı vurabiliriz" diye konuştu.
BARİYER İÇİN GEÇ KALINDI
Çeşme'de orkinos yetiştiriciliği yapan Nedim Anbar da Panama bandıralı Lady Tuna isimli geminin karaya oturmasını meclis toplantısında değerlendirdi. EBSO Üyesi Nedim Anbar, fuel oil yakıtının Çeşme Körfezi'ne yayıldığını ve bunu önlemek için çok geç kalındığını belirtti. Anbar, "Bu tür sızıntılarda geminin etrafına yayılmayı önleyici bariyerler konulmalıydı. Bu bariyerler denizin 1 metre içine kadar iner. Ayrıca birbirine 50 metre mesafeli 2 ayrı turda bariyerler döşenir ki birinden sızan diğerine yakalansın. Ama bunlar hemen o an yapılmalıydı. Biz kaza anından 3'üncü güne kadar bariyer getirin diye ısrar ettik. Sonunda geldi ama geç kalındı" dedi.
YAKITIN 3'TE 2'Sİ DENİZİN ALTINDA
Şuan sızıntının durdurulduğunu belirten Anbar, "Ama olan oldu. Çeşme'nin hemen hemen bütün koyları kötü durumda. Başta Dalyan olmak üzere diğer yerler de rezalet. Yakıtın 3'te 2'lik bir kısmı deniz altında ve Ildırı'dan Çeşme'ye kadar yayılmış olma ihtimali hayli yüksek. Yazın sıcaklık arttıkça bu fuel oil yüzeye çıkacaktır. Yetkililer, denizin 2 ayda temizleneceğini söylüyor. Belki yüzey temizlenebilir ama denizin altındaki kısmın bu kadar kısa sürede temizlemesi mümkün değil. Şahsi kanaatim birkaç yıl Çeşme'de turizm çok olumsuz etkilenecektir" diye konuştu. Kendisinin de orkinos yetiştiriciliği yaptığını belirten Anbar, "Hava lodosa dönmesin diye dua ediyoruz. Eğer hava lodosa dönerse orkinoslarımız komple bu kirlilik nedeniyle yok olabilir" dedi.
BATIÇİM'DEN 'BETON YOL' ÖNERİSİ
Batıçim Genel Müdür Yardımcısı olan EBSO Meclis Üyesi Feyyaz Ünal ise asfalt yollar yerine beton yolların kullanıma geçmesi gerektiğini söyledi. Ünal, "Bugüne kadar Afyon, İstanbul ve Karamürsel'de bunun uygulamaları yapılmış. Özellikle büyükşehir olmayan belediyelerde köy yolları 'beton yol' yapılabiliyor. Ayrıca, sel tehlikesi olan yollarda asfalt yollar yok olduğundan maliyetler artıyor, beton yollar ise etkilenmiyor. Karadeniz Bölgesi'nde Trabzon Büyükşehir Belediyesi'nin yaptığı beton yollar olmasaydı selin yol açtığı zarar 50 milyon lirayı bulabilecekti. Ama alışkanlığımız olmadığı için beton yolları kullanmıyoruz. Artık yerel yönetimlerin de asfalt yerine beton yollar yapmasını istiyoruz" diye konuştu.
BÜTÇE OY BİRLİĞİ İLE KABUL EDİLDİ
Meclis oturumunda EBSO 2107 yılı bütçesi 13 milyon 850 bin lira olarak oylamaya sunuldu. Bütçe oy birliği ile kabul edildi.
Timur TARLIĞ / İZMİR, (DHA)
FOTOĞRAF