Güncelleme Tarihi:
Bilge Keykubat
Ziraat Mühendisi-Tarım ve Gıda Influenceri
Dünyadaki bilinen ilk modern zeytinyağı işliğinin Urla’daki Klazomenai antik kentinde yer alıyor olması, yine geçmişi MÖ 2000’li yıllara dayanan Anadolu’daki bilinen ilk şaraphanenin Çeşme Limanı’nda bulunması bölgenin tarım ve gastronomi olarak o tarihlerden itibaren ne kadar konunun içinde olduğunun bir kanıtı.
MÖ 4000’li yıllardan itibaren tarım, gastronomi ve ticaretin en önemli buluşma noktalarından olan Urla, günümüzde turizmi de bu zincire ekleyerek döngüyü sağlayan en önemli merkezlerden biri haline dönmüş durumda.
Şöyle kabaca bir bakalım elimizde ne var diye? Urla sakız enginarı, Urla kınalı bamyası, Nohutalan kavunu, Urla karası üzümü, Urla hurma zeytini, radikası, şevketi bostanı, inciri, mandalinası, özel yerel lezzetleri, zeytinyağı, şarabı, dillere destan şef restoranları, çok özel doğası, muhteşem denizi, harika iklimi, tarihi, felsefesi, zeytin yolu, bağ yolu, yerel tematik pazarları, festivalleri, tadım etkinlikleri, vizyonu açık tarım ve gıda girişimcileri, yerel üreticileri gibi pek çok özelliğiyle bir tarım ve gastronomik destinasyon noktası Urla.
SADECEYE MİDEYE DEĞİL
Deneyim yaşamanın öne çıktığı, ürünlerin geçmişlerine kökenlerine inmenin önemli olduğu, hikayenin çok etkili olduğu, dijital dünyanın olmazsa olmaz olduğu, sağlıklı ürün kadar lezzetin ve görselliğin de önemli olduğu günümüzde, yemek artık; sadece mideye değil ruha ve yaşam kalitesine de etki etmekte.
İsimlerini tüm dünyanın bildiği ve turizm açısından önde gelen marka şehirlerine baktığımızda şehrin tarihi, kültürel mirası, felsefesi, ürünleri, doğal güzellikleri ve daha pek çok hususun birlikte uyum içinde yol aldıkları görülmektedir.
İzmir ve Urla’da bu marka şehirler arasında yerlerini almak zorunda.
Artık turizmde alışık olduğumuz kalıplar değişiyor. Yıllardır turizm denince akla gelen deniz, kum, güneş, kar ve tarihin artık aralarına yerel ürün ve iyi yemek de eklenmiş durumda. Yapılan araştırmalar turistlerin neredeyse yüzde 80’inin seyahat rotasını belirlerken yemek ve yerel lezzetlere de dikkat ettiğini gösteriyor.
TARIM OLMAZSA OLMAZI
Geçtiğimiz 2 yıl zarfında turizmin pandemiden en çok etkilenen sektörlerden biri olduğu herkes tarafından kabul ediliyor. Ancak turizmin alt kollarından tarım ve gastronomi turizmi pandemiden en az etkilenen alan olarak da herkesi cezbediyor. Yeni akımlar artık gelecek yılların turizmini derinden etkileyeceğe benziyor.
Gastronomi şehri nasıl olunur diye baktığımızda ise bazı değerler, hikayeler ve deneyimler önemli.
İşte bu noktada Urla yerel ürünlerin sürdürülebilir olduğu ve doğal şekilde üretildiği merkez olarak karşımıza çıkmakta. Hep söylüyorum “Tarım olmazsa gastronomi olmaz” diye. İşte tam bunu pekiştirir şekilde Urla, hem kendisi hem de yakın bölgesi ile zamanında ve yerinde üretilen kaliteli tarımsal ürünleriyle gastronomi sektörünü hep desteklemekte.
Dillere destan şef restoranlar, muhteşem yerel restoranlar yapacakları yemekler için ürünleri ya kendileri bahçelerinde üretmekte ya da en yakın üreticiden almakta.
DİJİTAL GÖÇEBELERİN DURAĞI
Urla; grupları kendine çektiği kadar sırt çantasını alarak yola çıkan bireyleri ve küçük turist kafilelerini de kendine çekiyor.
Bu noktada farklı bir kapı açmak istiyorum. Gelişen dünyanın dijital yapısına da uyum sağlayan Urla, “Dijital göçebeleri” ve “sosyal medya fenomenlerini” de kendine bağımlı hale getirmiş durumda. Dijitalde var olamayanların, dijitalde güçlü olamayanların yok olduğu bir dönemdeyiz. Bu yeni sistemi en iyi şekilde kullanarak, algı yönetimini doğru yaparak, gerçekçi bir strateji ile hem İzmir hem de Urla marka şehirler arasında yerini daha da güçlendirecek ve kalıca hale getirecektir.
Gastronomi turizminin gelişmesinin; hem mutfak kültürünün korunmasına, hem bölgesel tarım faaliyetlerinin gelişmesine, hem de kırsal kalkınmaya destek olmasına katkı sağladığını aklımızdan çıkarmayalım.
Lezzetli yemekleri ile mideye hitap ettiği kadar hem göze, hem de ruha en iyi hitap edebilen noktaların ilk sıralarında gelen Urla, gastronomi turizminin keyif noktası olmakta iddialı.