DHA
Oluşturulma Tarihi: Kasım 15, 2016 09:16
TİM: İhracatçının yatırım planları, inovasyondan yana
İstanbul, 15 Kasım (DHA) - Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), 2016 üçüncü çeyrek gerçekleşme ve dördüncü çeyrek beklenti anketinde ihracatçılar için ABD, Rusya, İran ve Almanya hedef ülkeler olarak belirlendi.
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), 2016’nın üçüncü çeyrek gerçekleşme ve dördüncü çeyrek beklentilerini içeren ihracatçı eğilim anketi sonuçlarını kamuoyu ile paylaştı. Anket, ekonomik beklentilerden üretime, potansiyel yeni pazarlardan genel karlılık düzeyine, yatırımlardan istihdama kadar birçok alanda ihracatçıların beklentilerini ele alıyor.
414 firmanın katıldığı anket verilerine göre, ihracatçıların ilk kez girmeyi hedeflediği pazarlar arasında ABD yüzde 15’le ilk sırada yer aldı. ABD’yi, yüzde 13.3 ile Rusya, yüzde 11.4 ile İran, yüzde 10.6 ile Almanya ve yüzde 9.9 ile Çin takip etti. Karşılıklı olarak atılan olumlu adımlar sonucunda Rusya, ihracatçılar için hedef ülkeler sıralamasında ikinci sırada yer aldı. Geçtiğimiz çeyrekte de hedef pazarlar listesinde ilk sıralarda yer alan Rusya, bu çeyrekte payını daha da artırdı.
Bu gelişmeyi değerlendiren TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, “Birinci Çeyrek İhracatçı Eğilim Anketi sonuçlarında, ilk 5 Hedef Pazar arasına giremeyen Rusya, ikinci çeyrekte yüzde 12.1 oran ile hedef pazarlar arasında yerini aldı. Bu çeyrekte ise yüzde 13.3 ile ihracatçılar tarafından hedef pazar olarak gösterilen ikinci ülke oldu. Hükümetimizin attığı olumlu adımlarla, ihracatçılarımızın önümüzdeki dönemde Rusya’ya daha çok ihracat gerçekleştireceklerine inanıyorum” dedi.
İhracatçının yatırım planları, inovasyondan yana
Anket sonuçlarına göre, 2016’nın dördüncü çeyreğinde ihracatçı firmalar, yurtiçi yatırımlarının yüzde 24.9’unu modernizasyon, yüzde 21’ini kapasite artırımı, yüzde 18.6’sını ise Ar-Ge ve inovasyon alanında planlayarak yüksek katma değerli ürünlere yöneldiğini vurguladı. İhracatçı firmaların yurtdışı yatırım planlarına da değinen Büyükekşi, şunları söyledi:
“Geçtiğimiz çeyreğe göre ankete katılan firmalarımız satış ve dağıtım ağı yatırımlarının payını yüzde 17.1’e çıkararak, bu yatırım hedefini ilk sırada gösterdi. Yurt içinde modern teknikler ve Ar-Ge-İnovasyon ile üretim kapasitesini artırmayı hedefleyen ihracatçılarımız, yurtdışında satış ağlarını genişleterek ihracatımıza büyük katkılar sağlayacaklar. Firmalarımızın bu yöndeki yatırım planlarına yönelmeleri bizlere umut veriyor” dedi.
Üç ihracatçıdan biri yeni pazarlara giriş yaptı
TİM Eğilim Anketine göre öne çıkan veriler şöyle:
Yılın üçüncü çeyreğinde yeni pazarlara girdiğini belirten firmaların oranı bir önceki çeyrekle benzer seyirde gerçekleşerek yüzde 34.8 seviyesinde oldu. Mevcut pazarını tamamen kaybeden ihracatçı oranı, yüzde 13.8 gibi düşük bir seviyede gerçekleşirken, ihracatçıların yüzde 51'i ise mevcut pazarlarda yeni müşteriler kazandıklarını bildirdi.
Üretime ve ihracata yönelik beklentiler olumlu
2016’nın dördüncü çeyreğindeki beklentiler incelendiğinde, üretim ve ihracatın azalmayacağı beklentisinde olan ihracatçıların oranı sırasıyla yüzde 68.1 ve yüzde 59.2 olarak gerçekleşti. Bu veriler, önceki dönemle paralellik gösteriyor. Genel karlılık düzeyinin azalmayacağı beklentisinde olan ihracatçıların oranı ise geçtiğimiz dönem yüzde 58.5 iken, bu dönem 48.3’e geriledi.
Yerli hammadde kullanım oranı tatmin edici
Ankete katılan ihracatçı firmalar, Temmuz- Ağustos 2016 döneminde, bir önceki dönemle paralel olarak üretimlerinde, yüzde 65.9 oranında yurtiçi menşeli hammaddeler kullandıklarını belirtti. Hammaddede dışa bağımlılığın en yüksek olduğu sektör kimyevi maddeler sektörü olurken, en düşük olduğu sektör ise bitkisel ürünler sektörü oldu.
İhracatçının yılsonu kur ve enflasyon beklentileri olumlu
İhracatçıların 2016 yılsonu piyasa beklentileri incelendiğinde, USD / TL kur tahmini 3.14, EURO / TL kur tahmini 3.43, EURO / USD parite tahmini ise 1.09 olarak gerçekleşti. İhracatçı firmaların 2016 yılsonu enflasyon tahmini yüzde 8.16 olurken, yılsonu büyüme beklentileri de yüzde 3.1 oldu.
Ankete katılan ihracatçı firmaların yüzde 64’ü, 15 Temmuz Darbe Girişiminin ihracata herhangi bir etkisinin olmadığını belirtti.
İhracatçılar, atılan adımların yatırımları artıracağını düşünüyor
İhracatçı firmaların yüzde 54’ü, Merkez Bankası’nın faiz indirimlerine devam etmesini bekliyor. Bununla birlikte, açıklanan teşvik paketi sonrasında ihracatçıların yüzde 31’i yatırımlarını artıracağını belirtti.
Rusya’ya ihracat gerçekleştiren üç firmadan biri ihracatını artırdı
Anket sonuçlarına göre; hâlihazırda Rusya’ya ihracat yapan firmaların yüzde 34’ü, Rusya’ya gerçekleştirdiği ihracatta artış kaydettiğini belirtti.
Mehmet Büyükekşi ise “Son dönemdeki gelişmelere baktığımızda; Hükümetimizin ihracatı geliştirmek için attığı birçok olumlu adım olduğunu görüyoruz. İhracatçılarımızın en önemli isteklerinden biri olan yeşil pasaport yasalaştı. 2017 bütçesinde ihracat destekleri 1 milyar TL’den 3 milyar TL’ye çıkarıldı. İhracatçılar olarak bizler, Hükümetimizden ne talep ettiysek, karşılığını aldık. Bu çerçevede, Hükümetimize şükranlarımızı sunuyoruz. Ayrıca, geçtiğimiz yıl Rusya ile yaşadığımız krizin de son bulması ihracatçılar olarak bizleri çok sevindirdi. İnanıyoruz ki, 2017 yılında, Rusya’ya ihracatımız tekrar eski seviyelerini yakalayacak” dedi.