Güncelleme Tarihi:
Hilal Sarı / İstanbul, 26 Şubat (DHA) – Sabancı Holding Yıllık Paylaşım Toplantısı 2018’de konuşan Sabancı Holding CEO’su Mehmet Göçmen, 2018 yılının Enerjisa üretim şirketinin halka arzına hazırlıkla geçeceğini belirterek, 2019 sonu itibariyle halka arza hazır olacağını açıkladı.
Göçmen Yıllık Paylaşım Toplantısı’nda şu değerlendirmeleri yaptı:
"Portföyümüzün dinamik yönetimi de stratejik yol haritasının sütunlarından biri. 2017 yılının Ağustos itibariyle Enerjisa’yı ikiye ayırdık; bir tanesi üretim, bir tanesi dağıtımla ilgili bir şirket.
"Operasyonel verimliliklerini en üste çıkarmak için çok önemli bir adımdı. 8 Şubat’taki gong töreniyle halka arz gerçekleşti. Beklediğimizin beş katı talep oldu. 1.5 milyar liraya yakın kaynağın tekrar üretim şirketinde kullanılması ve 2019 yılı sonuna kadar halka arza hazır hale getirilmesi için çalışıyoruz.
"2017 yılı Türkiye ekonomisi açısından yüksek büyümenin yakalandığı bir yıl oldu. Başta Kredi Garanti Fonu olmak üzere teşvik programlarının etkisi, alt yapı yatırımları bunda önemli etken oldu. 2018’e de aynı ivmeyle girdiğimiz için, başka kırılganlıklar olmadığı takdirde yine hızlı büyüme olacaktır. Yüzde 5.0’i biraz aşabilecek bir beklentimiz olduğunu paylaşmak isterim.
"En fazla kırılganlık yaratan unsur enflasyon. Yüksek enflasyon ekonomimiz için risk oluşturduğundan hükümetimiz için de enflasyonu düşürmek öncelikli. Tek hanelere dönmeyi öncelik haline getirdi hükümet ama bu yıl da iki haneli gidecek gibi görünüyor.
"2017’de yeni bir stratejik yol haritası hazırladık ve dörtlü ana yapı üzerine kurguladık. Bunlar arasında mevcut işlerin en yüksek operasyonel performansa ulaştırılması ana unsurlar.
"Akbank Orta ve Doğu Avrupa’nın En İyi Bankası ünvanlı ilk Türk Bankası oldu. Aktifleri yüzde 16 artarak 341 milyar dolar oldu. Enerji’de kombine ciro yüzde 43 attı.
"Kombine EBITDA yüzde 40 artış gösterdi. Genlerimizde en önemli yeri işgal eden Sanayi’de ise banka hariç cirodaki pay yüzde 17 oldu. Kombine ciroda bir önceki yıla göre artış yüzde 26 oldu. Kombine EBITDA ise sanayi kolunda yüzde 22 arttı. Hammadde fiyatları ve kurdaki artışa adaptasyon kardaki artışları cirodaki artışa göre daha geriden takip etmesine neden oldu.
"Cirodaki payı yüzde 8.0 olan çimentoda ise kombine ciro yüzde 14 arttı, kömür fiyatlarının artmasıyla zorlanan bir iş kolu oldu. Yüklü bir yatırım programımız vardı, 2017 bunların başarıyla tamamlanıp işletmeye alındığı bir yıl oldu.
"Toplam cirodaki payı yüzde 21 olan perakende cirosu ise yüzde 5.0 arttı ve kombine EBITDA yüzde 128 arttı. Karlılığı arttırdığımız bir yıl oldu.
"Sigorta iş kolumuzun cirodaki payı yüzde 8.0, cirosu yüzde 40, karlılığı yüzde 72 artış kaydetti. Açık ara en başarılı iş kolu oldu. Mevzuat değişikliğinin yanı sıra şirket yönetiminin aldığı tedbirlerle başarılı oldu.
"Bütün bunlara bakıldığında 2017 yılında kombine satışlar yüzde 22 artışla 53.8’den 65.6 milyar liraya ulaştı. Kombine EBITDA yüzde 34’lük artışla 15 milyar liraya ulaştı ve konsolide net kar yüzde 31 artarak yüzde 2.7’den yüzde 3.5’e yükseldi.
"Bir sigorta şirketi bir otel rezervasyonu işinde, ya da teknoloji şirketi araba üretebiliyor. Teknolojiyle rekabet yer değiştiriyor ve biz böyle bir dönemde çağı yakalayan yenilikçiliği destekliyoruz."
Stratejinin üçüncü ayağının teknoloji ve yeni pazarlara yatırıma devam etmek olacağını açıklayan Göçmen, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Sabancı bu ülkede kazandıklarını yine bu ülkenin gelişmesi için kullanmıştır. 2017 yılında da beş milyar lira yatırım yaptık. Bunun yüzde 46’sı enerji, yüzde 23’ü sanayi, yüzde 13’ü çimentoya oldu.
"Kompozit iş kolunda stratejik bir satın alma yapıldı ve KordSa geçen sene ilk defa ABD’de havacılık sektörünün tedarik zincirinde yer alan iki fabrikayı almak için anlaşmaları tamamladı. Türkiye’ye göre daha fazla potansiyel gösteren pazarlarda yatırımlarımız olabilir.
"Çimsa’da Afyon’da yeni fabrika kuruldu ve Eskişehir ve Niğde fabrikalarında yatırım gerçekleşti. Brisa’da lastik fabrikası devreye aldık ve iç ve dış pazara mal satabilir haline geldik. Aksaray’da ikinci fabrika yatırımı gerçekleşti. Temsa’da ise elektrikli otobüsü üretmeye başladık.
"Stratejimizin dördüncü ayağı dijitalleşme ve verilerin yarattığı yeni iş modellerine odaklanma. Bu aslında çok önemli kültürel bir dönüşüm gerektiriyor.
"Tüm iş modellerimizin A’dan Z’ye yeniden modellenmesini gerektiriyor. Önceliğimiz insana dokunan tüm süreçlerdeki insan kaynağı uygulamalarını gözden geçiriyoruz. İş modellerimizi rekabetçi yapımızı güçlendirmek için yeniden tasarlıyoruz.
"Bugün ve gelecek için liderlerimizin gelişimine odaklanıyoruz. Bu anlamda üniversitemiz çok önemli. Yetenek yönetimi stratejik yaklaşımımızın odağında. Yeni Neslin Sabancı’sı kültürel bir dönüşüm olarak çıkıyor karşımıza. Teknolojiyi yenileyebilme kabiliyetiniz ve bunun için gerekli yetkinlikte insanları birlikte çalıştırabilmeniz gerekiyor. Sabancı Holding olarak dijital dönüşüm konusunda iyi bir örnek olmayı hedefliyoruz."