Güncelleme Tarihi:
Enver ALAS/İSTANBUL, (DHA) MİLLİ Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz, 2002'den bugüne yükseköğretimde hem nicelik hem de nitelik olarak çok büyük ilerlemeler sağlandığını belirterek, "Yatay büyümeyi sağladık, bundan sonra dikey büyümeye yoğunlaşıyoruz, odaklanıyoruz" dedi. Yılmaz, "Nitelikli bilgiye ve nitelikli bilgiyi ürüne çevirecek bilim adamına sahipsen, tam bağımsız bir ülkesin" diye konuştu.
İsmet Yılmaz, Yükseköğretim ve Yurt Dışı Eğitim Genel Müdürlüğü tarafından Yenibosna'da bir otelde düzenlenen "2023 Vizyonu Doğrultusunda Türkiye'nin Yetişmiş İnsan Gücü" konulu 'Ülke-Bölge, Uluslararası İlişkiler ve Siyaset Bilimi Çalışmaları Değerlendirme Toplantısı'nın açılışına katıldı.
Uzmanların katılımıyla gerçekleşecek ve 4 gün sürecek değerlendirme toplantılarının ilkine Bakan Yılmaz'ın yanı sıra Yükseköğretim Kurulu Başkanvekili Prof. Dr. Hasan Mandal, Yükseköğretim ve Yurt Dışı Eğitim ve Genel Müdürü Bülent Çiftci ile bakanlığın yurtdışına gönderdiği 206 bursiyer katıldı.
YURTDIŞINA GÖNDERİLEN ÖĞRENCİLER
Açılış konuşmasını yapan Bakan İsmet Yılmaz, toplantının nihai başarısının farklı ülke ve bölgelerde uzmanlaşmak üzere yüksek lisans ve doktora eğitimi almak için yurt dışına gönderdikleri öğrencilerin başarısına bağlı olduğunu söyledi. Kendisinin de devlet tarafından yurtdışına gönderilen bir öğrenci olduğunu, bu kapsamda iki yıl yurt dışında kalıp, döndükten sonra Türkiye'de olanlardan çok daha fazla bilgi edindiklerini düşündüğünü anlatan Yılmaz, "Bu nedenle ne yurt dışında ne de yurt içinde eğitim alanı unutmamak, ihmal etmemek, bu kişilerin bütünüyle ortak projeler başarabilmek gerektiğini, burada da bu becerenin kamu kuruluşlarının yöneticilerine, Yükseköğretim Kurumuna, üniversitelerin yöneticilerine düşüyor" diye konuştu.
"AMACIMIZ NİTELİKLİ ALANINDA UZMAN İNSANLARA SAHİP OLMAK"
Yılmaz, "Nitelikli akademik eğitime, uluslararası deneyime, yabancı dil eğitimine, farklı ülke ve bölgelerle ilgili gelişmiş insanlara sahip olmanın bir ülkenin en önemli gücüdür. Nitelikli bilgiye ve nitelikli bilgiyi ürüne çevirecek bilim adamına sahipsen, tam bağımsız bir ülkesin. Tam bağımsızlığın şartı, nitelikli bilgi ve bilim adamına sahip olmaktan geçiyor. Amacımız nitelikli, alanında uzman insanlara sahip olmak. Öğrencilerimizi yurtdışına gönderirken öncelikle onların alanlarında ve gönderildikleri ülke ve bölgeyle ilgili konularda uzmanlaşmalarını amaçlıyoruz. Öğrencilerimizin uluslararası ilişkiler ve siyaset alanında da donanımlı olmalarını bekliyoruz" dedi.
MİLLİ GELİRİN YÜZDE 5,8'İ EĞİTİME AYRILIYOR
Yeni neslin oluşmasındaki anahtar rolün nitelikli eğitim personeline düştüğünü işaret eden İsmet Yılmaz, nitelikli insan kaynağı ve nitelikli bilgi ihtiyacının artışına paralel olarak, her geçen gün daha donanımlı gençler yetiştirmenin öneminin arttığına dikkat çekti.
Yılmaz, "Yakın tarihe bakıldığında bölgesel ve uluslararası güç olma yolunda başarılı olmuş ulusların başarısında en büyük pay, eğitime yaptıkları yatırımlara ve bu alanda yürüttükleri akılcı politikalara bağlıdır. Türkiye olarak milli gelirimizin yüzde 5,8'ini eğitime ayırıyoruz. OECD(Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü) ülkelerinin eğitime ayırdığı pay yüzde 5,2. OECD ülkelerinden daha fazla payı eğitime harcıyoruz" şeklinde konuştu.
Bakan Yılmaz, 2002'den bugüne yükseköğretimde gerek nicelik gerekse nitelik olarak büyük ilerlemeler sağladıklarını kaydetti.
"Yatay büyümeyi sağladık, bundan sonra dikey büyümeye yoğunlaşıyoruz, odaklanıyoruz" diyen Yılmaz şöyle konuştu:
Bunun için yeni kanun çıkardık. Yükseköğretim Kurulu'nun görevleri arasına ihtisaslaşma getirildi, Kalite Kurulu kuruldu. İdari ve mali özerkliği sahip bu kurul hem akademik bakımdan hem de idari bakımdan üniversiteleri denetleyecek. Türkiye'nin geleceği bu bakımdan çok daha iyi olacak. 2002'de Türkiye'de üniversite çağına gelmiş her 100 öğrenciden 14'ü üniversiteye gidebilirken bugün 100 öğrenciden 41'i üniversiteye gidebiliyor."
50 FARKLI ÜLKEDE 3 BİN 255 ÖĞRENCİ
İsmet Yılmaz, bakanlığın burs programıyla yurtdışına gönderdiği öğrencilerin nitelikli insan gücünün yetiştirilmesi bakımından önemine vurgu yaptı. Yılmaz, "Hali hazırda 50 farklı ülkede 3 bin 255 öğrencinin öğrenimlerine devam etmektedir. 2013 yılında yapılan düzenlemeyle öğrencilerin seçiminde lisans mezuniyet notu, ALES puanı ve sözlü sınav puanlarından oluşan çoklu değerlendirme sistemine geçildi. Öğrencilerin yurt dışında geçirdiği sürelerin memuriyetten geçirilmiş sayılmasına yönelik yasal düzenleme yapıldı. Öğrencilere aylık olarak ödenen yurt içi ve yurt dışı burs miktarlarını artırdık. Burs programlarından yararlanmak isteyen devlet memurları için öngörülen istifa mecburiyetini ortadan kaldırarak, aylıksık izin düzenlemesini getirdik. Yine öğrencilerin bakmakla yükümlü olduğu eş ve çocuklarının sağlık giderlerinin karşılanmasına yönelik yasal düzenlemeleri yaptık" ifadelerini kullandı.
BÜLENT ÇİFTCİ: YENİ BURSİYERLER ESKİ BURSİYERLERLE BİR ARAYA GELECEK
Yükseköğretim ve Yurt Dışı Eğitim ve Genel Müdürü Bülent Çiftci de konuşmasında toplantıların 4 gün süreceğini belirterek, bu kapsamda yeni bursiyerlerle eski bursiyerleri bir araya getireklerini belirtti. Çiftci, "Hem rol-model olma bakımından hem de tecrübe paylaşımı bakımından önemli bir icra söz konusu olacak" dedi.
Açılış konuşmalarından sonra verilen aranın ardından toplantı çeşitli oturumlarla devam etti.
(FOTOĞRAF)