Bankalar ve tüketici örgütlerinden dolandırıcılara karşı güç birliği

Güncelleme Tarihi:

Bankalar ve tüketici örgütlerinden dolandırıcılara karşı güç birliği
Oluşturulma Tarihi: Haziran 01, 2016 09:37

Bankalar ve tüketici örgütlerinden dolandırıcılara karşı güç birliği

Haberin Devamı

Gülseli Kenarlı / İstanbul, 1 Haziran (DHA) - Son zamanlarda bankalar taklit edilerek artan dolandırıcılık olayları tüketici örgütleri ile bankaları birlikte hareket etmeye yönlendirdi.

Sanal dolandırıcıların banka çağrı merkezi gibi SMS, elektronik posta ve arama motorları ile tüketicilere ulaşarak dolandırdıklarını anımsatan Tüketici Sorunları Derneği (Tüsoder) Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu, tüm uyarılarına rağmen binlerce kişinin hesaplarının boşaltıldığını veya kredi kartlarından hukuka aykırı harcamalar yapıldığının görüldüğünü söyleyerek bu duruma karşı bankaların da önlem almasını Türkiye Bankalar Birliği (TBB) yetkililerinden talep ettiklerini bildirdi.

Ağaoğlu, yıllardır kredi kart aidatı, kredi dosya masrafı ve benzeri kesintiler nedeniyle karşı karşıya geldikleri, pek çok mecrada çekiştikleri bankalarla işbirliği yapmak ihtiyacı duyduklarını ifade ederek, “Tüketicilerin banka hesapları ve kredi kartı bilgilerine bir şekilde sahip olan dolandırıcıların kurbanı olan kişilerden gelen şikayetler üzerine TBB’ye başvurarak kendilerinin de konuya müdahil olmalarını istedik" dedi ve ekledi:

"Dolandırılan tüketici sayısında azalma olmadı"

"Bunun üzerine TBB 55 sayfalık bir kitapçık hazırlatarak bunu ücretsiz olarak bankalar eliyle vatandaşlara ulaştırdı. Ancak hazırlanan kitapçıktaki bilgileri sade tüketicilerin kavramakta güçlük çekeceğini düşünerek bizim tarafımızdan hazırlanan basit ve sade dille yazılmış 20 maddelik bir uyarı metnini TBB’ye aktardık. Burada ifade ettiğimiz hususlar hemen her gün gerek TBB, gerekse Tüsoder’in sosyal medya hesaplarından yayınlanarak tüketicilerin uyarılmasına gayret sarf ediliyor. Buna rağmen dolandırılan tüketici sayısında azalma olmadı."

"Beni de 850 ile başlayan numaradan arayıp dolandırmak istediler"

Sanal dolandırıcıların son derece profesyonel çalıştığına dikkat çeken Ağaoğlu, "Sahtekarların son yöntemlerinin çok gelişmiş olduğunu, bankaların çağrı merkezlerinin numarasından arayarak vatandaşları dolandırdıklarını tespit etmiş bulunuyoruz" dedi ve şöyle açıkladı:

"Beni de kredi kartını kullanmakta olduğum bir bankanın çağrı merkezinin 850 ile başlayan numarasından arayıp dolandırmak istediler. Üstelik karşımdaki canlı bir operatör değil, telesekreterdi. Arayan kişi robotik bir konuşma tonu ile ‘Sayın Ağaoğlu, ….numara ile başlayan kredi kartınızla internet ortamında şüpheli işleme rastlanmıştır. Bu işlem size ait değilse 1’i tuşlayınız.’ Dedikten sonra 16 haneli kart numaramı girmemi istedi. Karşımdaki telesekreter olduğundan hemen kart numaramın tamamını girdim. Sonraki aşamada beni aramış oldukları cep telefonu numaramı istemesiyle birlikte şüphelenip telefonu kapattım ve arayan numarayı aradığımda aslında bankadan aranmadığımı öğrenmiş oldum. Derhal kredi kartımın sanal ortamda alışverişe kapatılmasını sağladım."

"Uyarı için gönderilen iletilerde link bulunmamalıdır"

TBB ile temasları ve uyarıları ertesinde bazı bankaların iyi niyetli olarak tüketicilere SMS, e-posta gibi yöntemlerle ulaşarak bilgilendirdiklerini ve kişisel bilgilerini kendi personelleriyle bile paylaşmaması uyarısında bulunduklarına işaret eden Ağaoğlu, "Bankaların uyarı için gönderdiği iletilerde link bulunmamalıdır; çünkü o gönderinin bir tuzak link olma ihtimali vardır ve tıklandığında kişinin hesap bilgileri karşı tarafın eline geçebilir" diye uyardı.

"Şifrenin hangi amaçla gönderildiği de belirtilmeli"

Sahtekarların tuzak kurdukları kurbanlarına bankadan aradıklarını belirterek, daha önce kestikleri kart aidatı veya dosya masrafı bedelini kredi kartı hesabına iade edeceklerini söyleyerek, teyit için kart numarasının tamamını tuşlamalarını ve daha sonra da kendilerine şifre göndereceklerini, bu şifreyi kendilerine aktarmalarını istediklerini, aslında bu esnada internet ortamında kurbanın kartıyla harcama yapıldığını belirten Ağaoğlu, "Ortaya çıkan tüketici mağduriyetinin çözümü kördüğüm gibi. Şifreyi karşı tarafa aktardığı için kendisi de sorumlu oluyor. Bu noktada kesin çözüm, bankalardan şifre gönderimi esnasında o şifrenin hangi amaçla gönderildiğinin de belirtilmesidir" diye ekledi.

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!