AVM ziyaretçileri yüzde 5.7 azaldı, cirolar yüzde 3.4 yükseldi

Güncelleme Tarihi:

Oluşturulma Tarihi: Nisan 05, 2017 11:43

AVM ziyaretçileri yüzde 5.7 azaldı, cirolar yüzde 3.4 yükseldi

Haberin Devamı

İstanbul, 5 Nisan (DHA) - Türkiye genelinde alışveriş merkezlerinde Şubat ayında geçen yılın aynı ayına göre ziyaretçi sayısında yüzde 5.7 düşüş yaşanmasına karşın, toplam cirolar ayakkabı/çanta satışlarındaki artışların desteğiyle yüzde 3.4 yükseldi.
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research tarafından oluşturulan AVM Endeksi’nin Şubat ayı sonuçları açıklandı.
Her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre ciro endeksi, Şubat ayında yıllık bazda yüzde 3.4 artışla 184 puana ulaştı.
AYD'den yapılan açıklamaya göre, AVM’lerde kiralanabilir alan (m2) başına düşen cirolar Şubat 2017’de İstanbul’da 794 liraya, Anadolu’da 639 liraya yükseldi. Türkiye geneli metrekare verimliliği ise Şubat ayında 701 liraya ulaştı.
Kategoriler bazında en yüksek ciro artışı yine ayakkabı-çanta kategorisinde yaşandı ve geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 14 yükseldi.
AVM’lerdeki "diğer alanlar" kategori cirosu yüzde 6.0, giyim kategori cirosu yüzde 4.0, yiyecek kategori cirosu yüzde 2.0 artarken, teknoloji kategori cirosu yüzde 4.0 ve hipermarket kategori cirosu ise yüzde 5.0 düştü.
Şubat 2017 verileri bir önceki dönemin aynı ayı ile karşılaştırıldığında ziyaret sayısı endeksinde yüzde 5.7’lik bir düşüş yaşandı.
"Elektronik ve kozmetikte taksitlendirme sınırlamalarının altını çizmeli"
AVM Endeksi Ocak 2017 sonuçlarını değerlendiren AYD Başkanı Hulusi Belgü, "2017’nin perakende sektöründeki ekonomik dalgalanmalarla geçen ilk iki ayındaki ciro endeksi, Ocak ayındaki düşüşünün ardından Şubat ayında yaşanan artış ile birlikte organize perakendenin toparlanmaya başladığına işaret ediyor; ancak, artış hala enflasyonun altında" dedi ve ekledi:
"Diğer yandan turizmde de gelişmeye ihtiyacımız olduğu aşikar. Yerli tüketici bir şekilde alışverişine devam ediyor, ancak turist sayısının düşmesi hem giriş sayılarını hem de ciroları olumsuz etkiliyor. Aynı şekilde bilhassa elektronik aletlerde, kozmetikte var olan taksitlendirme sınırlamalarının altını bir kez daha çizmekte fayda var. Kategori bazında bir inceleme yaptığımızda ayakkabı – çanta kategorisi aylardır olduğu gibi yine yükselen grafiğini sürdürüyor. Ziyaret sayısında yaşanan azalmaya rağmen, ciro endeksinin yükselmesini; AVM’lere gelen ziyaretçi profilinin tüketim alışkanlığını değiştirdiği, AVM’lerden yaptığı alışverişi miktarını artırdığı ve dolaylı olarak metrekare verimliliğinin de artışına olanak sağladığı şeklinde yorumlamak mümkün."
"Ziyaretçi sayısı düşerken, ciro artışı verimliliği artıran gelişme"
AVM ciro ve ziyaretçi endekslerini değerlendiren Prof. Dr. Emre Alkin de, "Ziyaretçi sayısının aydan aya düşmesine rağmen ciroların yükselmesi, metrekare verimliliğini artıran bir gelişme olarak göze çarparken, Şubat ayının ‘koşan malları’ yine ayakkabı ve çanta olmuş; üstelik bu kategorilerde cirolar yüzde 14 civarında artmış" dedi ve şöyle devam etti:
"Gıda, temizlik, elektronikte ciro düşüşleri hem doğal hem de anlamlı"
"Aslında bu durum AVM ziyaretçilerinin ihtiyaçlarını karşılamak kadar, moral düzeltmek amacıyla da AVM’lere geldiklerini gösteriyor. Teknoloji ve Hipermarket'teki düşüş bu düşüncemi kanıtlar nitelikte. Ayakkabı ve çantadaki ciro yükselişi mevsimsel olarak düşünülse bile, üst üste birkaç aydır birinciliği kaptırmamaları bundan sonraki aylar için de bir işaret. Hayat pahalılığının özellikle gıda ve temizlik maddelerinde etkili olması ve döviz kurlarının elektronik eşya talebini doğrudan etkilemesi sebebiyle bu kategorilerdeki ciro düşüşleri hem doğal hem de anlamlı. Yaz aylarına kadar burada ciroların dalgalanacağını söylemek yanlış olmayacaktır. Gelirdeki sert düşüşler veya hayat pahalılığındaki sert yükselişler tüketicilerin kalite ve hijyenden ödün vermelerine yol açtığı bilinen bir gerçek. Dolayısıyla ciro düşüşlerinin bir kısmı da daha hesaplı ürünlerin tercih edilmesi olabilir. Özetle, enflasyon ve işsizliğin yükseldiği bir dönemde AVM Ciro Endeksi’nin artması, tüketicilerin alışveriş tercihlerinde giderek daha fazla ‘organize pazarları’ tercih ettiğini gösteriyor."

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!