HASTANELERE ACİL SERVİS UYARISI

Güncelleme Tarihi:

HASTANELERE ACİL  SERVİS UYARISI
Oluşturulma Tarihi: Aralık 14, 2018 11:03

Bazı hastanelerin acil servis hizmetlerinde ücret talep edilmesi gibi mevzuata aykırı uygulamalar olduğu şiekayetleri yapılıyor. Hastane kapılarında mağduriyet yaşayan hastalar ve sivil toplum kuruluşları, acil servis uygulamalarının gözden geçirilmesini istiyor.

Haberin Devamı

ANTALYA’da bazı özel hastanelerin acil servislerine başvuru sırasında hastalardan ücret talep edilmesi, sağlıkta usulsüzlük tartışmalarını gündeme getirdi. Yüksek ateşle hastaneye yetiştirilen bir çocuğun ailesinden bile ücret istendiğini belirterek isyan eden hasta yakınları, mevzuata uymayan hastanelerin mercek altına alınmasını istiyor.

KAYITSIZ ŞARTSIZ BAKIM

Kamu ve özel tüm sağlık kurum ve kuruluşlarının acil durumlarda hastaya gereken tıbbi müdahaleyi yapmasının zorunlu olduğunu hatırlatan Antalya İl Sağlık Müdürü Dr. Ünal Hülür, şunları anlattı: “Özel hastanelerde, hastanın sağlık güvencesine ve ödeme gücüne bakılmaksızın kabul edilmesi, gerekli müdahalenin de kayıtsız şartsız ve gecikmeksizin yapılması zorunludur. Bu konuda mevzuata uyulmadığının tespiti halinde cezai işlem uygulanır. Bir mağduriyetin oluşmaması için, acil hekimi ve çalışanların, sürecin işleyişini hasta ve yakınlarına izah etmeleri son derece önemli. Acil hizmeti alan vatandaşlar mevzuata aykırı ücretlendirmede bulunan kurumlarla ilgili her hastanenin hasta hakları birimlerine, müdürlüğümüze ve Sosyal Güvenlik Kurumu’na başvurabilir.”

ACİL DURUM BİTENE KADAR

Haberin Devamı

Acil servislerde etkin bir hizmet verilebilmesi için ‘Renk Kodlaması’ ile yeşil, sarı ve kırmızı alan hastası olarak tanımlandığını ve bunun tespiti için ön muayene anlamına gelen ‘triyaj uygulaması’ yapılması gerektiğini belirten Ünal Hülür, şunları kaydetti: “Acil servislere başvuran hastalara herhangi bir ek ücret talep etmeksizin bakılması, kritik hastaların stabil olmadan kesinlikle sevk edilmemesi, gerekiyorsa yatışlarının yapılması, hastalar stabilize olduktan sonra hekim tarafından acil halin sona erdiğine dair tespit ve keyfiyetin hastaya bildirilmesi, sonrasında hastaların taburcu, sevk veya yatış işlemlerin yapılması gerekir.”

EĞİTİM VE ŞİKAYET SİSTEMİ

Hasta Haklarını Koruma Derneği Başkanı Sevgi Acar, acil serviste renk kodu uygulamasının bazı hastaların acil olmayan sağlık sorunlarıyla bu birimi suiistimal etmesi nedeniyle getirildiğini ancak bu durumun daha sonra özel hastanelerin suiistimaline dönüştüğünü söyledi.
Özel hastanelere acil sağlık sorunlarıyla giden hastaların mağduriyet yaşamalarını önlemek için tüm sağlık çalışanlarına eğitim verilmesini ve şikayet mekanizmasının daha etkin hale getirilmesini öneren Acar, “Sağlık Müdürlüğü Hasta Hakları Komisyonu, şikayet edilenin kurumundan bir temsilci, şikayet edilenin sendikasından bir temsilci, Tabipler Odası’ndan bir üye, halk temsilcisi, derneğimizden bir temsilci ve doktor olan komisyon başkanından oluşuyor. Şikayet edilen tarafın daha güçlü olduğu bir komisyondan hasta lehine karar çıkması zor oluyor. Bu durum değiştirilmeli” dedi.

3 RENK UYGULAMASI

Haberin Devamı

Sağlık sisteminde uygulanan acil serviste ‘kırmızı, sarı ve yeşil alan’ düzenlemesine göre, acil servislere başvuran tüm hastalar ilk müracaatta acil hasta olarak değerlendiriliyor ve ilave ücret alınmıyor. Ancak sağlık durumu ‘yeşil alan’ kategorisine girenlerden, yani acil olmayanlardan hastane tedaviden sonra ücret talep edilebiliyor. Mevzuatta, ani gelişen hastalık, kaza ve yaralanmada olayın meydana gelmesini takip eden ilk 24 saat içinde müdahale gerektiren, hızlı müdahale yapılmaması veya hastanın nakli halinde sağlık riskinin doğacağı durumlar acil sağlık hizmeti olarak tanımlanıyor.

 

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!