Güncelleme Tarihi:
Eyyüp BURUN/ GAZİANTEP, (DHA)- GAZİANTEP Ticaret Odası (GTO) Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Yıldırım, son günlerde baklava fiyatlarıyla ilgili artan eleştirilere cevap vererek, baklavanın fiyatındaki artışın sadece fıstık fiyatlarıyla orantılı olmadığını söyledi.
GTO hizmet binasında basın mensuplarıyla bir araya gelen Yıldırım ve yönetim kurulu üyeleri, yeni projelerinden bahsederek basın mensuplarının sorularını cevapladı. Yıldırım, yönetime 4 ay önce geldiklerini ve GTO’nun 120 yıllık gelenek ve göreneklerine göre hareket edeceklerini söyledi. Daha önce yapılan ‘İhracat Koçluğu Projesi’ni yeniden hayata geçireceklerini ifade eden Yıldırım, ihracat yapacak firmalara uygulamalı eğitim vereceklerini ifade etti. Antep Fıstığı ve kuruyemiş sektörlerinin dışarıya açılması için de proje geliştirdiklerini ifade eden Yıldırım, “Son dönemde sıklıkla fiyatı ile gündeme gelen alamet-i farikamız, yeşil altınımız Antep fıstığımız için bir projeye başlıyoruz. Özellikle sektörün dışa açılmasına odaklandık bu projede. Ticaret Bakanlığımızın destekleri ile Antep Fıstığı ve Kuruyemiş Sektöründe faaliyet gösteren firmalarımızın dış pazarlara açılımına destek olmaya çalışacağız” dedi.
GTO olarak Amerika’nın Los Angeles kentinde ‘Türkiye Ticaret Merkezleri’ yapacaklarını ifade ederek, “Bu kapsamda Amerika'nın Los Angeles kentindeki gıda firmalarına hizmet verecek bir merkez kurma çalışmalarına başladık. Bu merkezler özellikle yurtdışı pazarlara açılmakta zorluk çeken orta ve küçük ölçekli firmaların uluslararası pazarlara erişimini kolaylaştırmayı amaçlıyor. Bu merkezler, yurtdışında tek başına şube açma imkânı olmayan şirketlerimize ofis/depo/teşhir salonu alanlarıyla, şirketlerimizin yurtdışı pazarlara girişine yardımcı oluyor. Ofisleri ve teşhir salonlarıyla ülkemizin, ihracatçı firmalarımızın ve Türk ürünlerinin adeta tanıtım üssü” diye konuştu.
'BAKLAVA FİYATLARINI SADEVE FISTIK ARTTIRMIYOR'
Son günlerde yaşanan fiyat artışı nedeniyle eleştirilen baklava hakkında da konuşan Yıldırım, Antep Fıstığı’nda bu yıl fiyatların düşük olduğunu fakat bunun baklavaya yansımadığını aktararak şunları söyledi:
“2005 yılında Gaziantep Sanayi Odası, o zamanki adıyla Türk Patent Enstitüsü’ne coğrafi işaret başvurusu yapmış ve 2007 yılında 'Antep baklavası', 'Coğrafi İşaret Tescil Belgesi' alarak resmen Gaziantep’e has bir ürün olmuştur. Bunun en doğal sebebi, Antep baklavasının tamamen yerli ürünlerle yapılıyor olmasıdır. Antep baklavasında kullanılan sadeyağ, keçi sütünden elde edilmiş, yüzde 99,9 yağ içeren, tuzdan ve diğer katkılardan arındırılmış halis tereyağıdır. Fıstık, Gaziantep ile Nizip ilçesi arasında yer alan Barak bölgesinde yetişen, rayiha ve lezzet bakımından birinci kalite boz iç Antep fıstığıdır. Gaziantep’te gayet sıhhi üretim ortamlarında, geleneksel usullerle ve tamamen el emeğiyle yapılan baklavanın bu nitelikleri göz önüne alındığında, bunlara bir de tazeliğini koruması ve uzun yolculuklara dayanabilmesi için özel olarak tasarlanan ambalajların maliyeti de eklenince baklavanın fiyatı artmaktadır. Baklavanın ana malzemelerinden biri olan Antep fıstığı fiyatları yıl içinde dalgalanıp değişkenlik gösterebilmektedir. Ancak baklavanın maliyetini, fiyatını belirleyen tek unsur içine konulan fıstık değildir. Sadeyağ, kaymak, baklavalık un, şeker, işçilik maliyetleri fiyatı belirleyen bileşenlerdir. Ancak unutulmamalıdır ki fıstığın değerini arttıran en önemli ürün Antep baklavasıdır. Baklava ve fıstık birbirinden ayrılamaz, biri olmazsa öbürü de olmaz. Antep baklavasını Antep fıstığı dışında bir malzeme ile (fındık, ceviz) yapmak, onun coğrafi işaret tesciline aykırıdır, kabul edilemez. Son günlerde şehrimizde baklava fiyatının hala tartışılıyor olması her iki sektöre de zarar vermektedir. Şehrimizin ekonomik ve ticari hayatına yön veren, binlerce ailenin geçim kaynağı olan bu iki güçlü sektör bu konularla gündeme gelmemelidir.”
Yıldırım konuşmasının ardından basın mensuplarının sorularını cevapladı.
FOTOĞRAFLI