IHA
Oluşturulma Tarihi: Şubat 18, 2016 16:15
ÜRKİYE İHRACATÇILAR MECLİSİ BAŞKANI VE ZİYLAN ŞİRKETLER GRUBU YÖNETİM KURULU ÜYESİ MEHMET BÜYÜKEKŞİ, MARKANIN VE MARKALAŞMANIN ÖNEMLİ OLDUĞUNU BELİRTEREK, "KENDİ MARKANIZI OLUŞTURMAK ÜZERE YOLA ÇIKMALISINIZ. 20 YILDAN BERİ MARKA İÇİN YILDA 2-3 MİLYON DOLAR REKLAM PARASI HARCIYORUZ" DEDİ
Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı ve Ziylan Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Üyesi Mehmet Büyükekşi, markanın ve markalaşmanın önemli olduğunu belirterek, "Kendi markanızı oluşturmak üzere yola çıkmalısınız. 20 yıldan beri marka için yılda 2-3 milyon dolar reklam parası harcıyoruz" dedi.
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Gaziantep Genç Girişimciler İcra Kurulu Tecrübe Paylaşımı Toplantısında girişimci gençlerle bir araya gelen Büyükekşi, iş hayatının zorluklarını, başarı yollarını ve tecrübelerini anlattı. İş hayatına daha 6 yaşındayken girdiğini anlatan Büyükekşi, sabah okula, öğleden sonra da işe gittiğini belirtti. 2,5 lira haftalıkla çalıştığını söyleyen Büyükekşi, ayakkabının bütün üretim aşamalarını bilecek kadar işle uğraştığını ifade etti. Öğrencilik yıllarına dair de bilgi veren Büyükekşi, öğrenciler arasında çok büyük rekabet olduğunu vurgulayarak, " Derste iyi olanlara öğretmen kol bandı takardı. O bandı hep ben taşımak istemişimdir. Genelde de taşırdım. Önemli olan kendinize bir hedef koyup bu hedefe ısrarla ilerlemektir" diye konuştu. Üniversite eğitimi için İstanbul Yıldız Teknik Üniversitesi’ne gittiğini ve üniversite yıllarında da iş hayatının içinde de yer aldığını belirten Büyükekşi, şöyle devam etti:
"Okuldan çıkınca hemen dayımın dükkanına gidiyordum. Okuldan mezun olunca hemen ayakkabı tabanı üretimi yapan bir şirketimiz vardı, orada genel müdür olarak işbaşı yaptım. Çok ortaklı bir yapımız vardı, bu çok ortaklılık sıkıntı çıkarmasın diye ayrı bir şirket kuralım dedik. 100 milyon sermayeyle yine çok ortaklı olarak bir ayakkabı fabrikası kurduk. O şirketin de genel müdürü oldum. Ziylan Ayakkabı’yı 1985 yılında kurduk, o zaman çeşitli markaların tescilini aldık. Kendimize yine bir hedef koyduk. Hedef, o zaman Türkiye’de en çok ayakkabı üreten bir marka vardı. Onlar günde 6 bin ayakkabı üretiyordu ama biz bin çift üretiyorduk. O hedefimiz için çalıştık ve başardık." Dayısı Ahmet Ziylan’ın gelişimi için kendisine bazı şartlar sıraladığını kaydeden Büyükekşi, "Askere gitmem gerekiyordu, ehliyet almam gerekiyordu, İngilizce öğrenmem gerekiyordu ve evlenmem gerekiyordu. Bunları yerine getirdim, önce askere gittim. Askerlik sonrası İngilizceyi öğrenmenin şart olduğunu gördük ve İngiltere’ye giderek dil eğitimi aldım. Ehliyetsiz olmuyordu, ehliyeti de aldım" şeklinde konuştu. Dil öğrenmeden önce yaşadığı bir olayı anlatarak lisan öğrenmenin önemine dikkati çeken Büyükekşi, "İlk ihracatımızı yapacaktık ve Yunanistan’dan bir müşteri geldi. Onunla ticari bir diyalog kuracağız ama yabancı dilimiz yok. Aradaki tercümanlar tam olarak tercüme yapamıyordu. Bir türlü çözemedik. Sabahtan öğleye kadar 30 bin dolarlık ihracat konusunda anlaşamadık. Orada anladım ki İngilizce çok önemliydi. Evlendim ve eşimi de alarak İngiltere’ye dil öğrenmeye gittim" ifadelerini kullandı.
2008 yılında TİM Başkanı olduğunu belirten Büyükekşi, "Eğer biz bir ülkeye ekonomik olarak üstünlük kurmak istiyorsak mutlaka ihracat yapmamız gerekiyor. İhracatta vade sorununuz yok. O yüzden ihracat konusunda attığımız adımlar bizim için önemlidir" diye konuştu.
Büyükekşi, sözlerini şöyle tamamladı:
"Kendi markanızı oluşturmak üzere yola çıkmalısınız. 20 yıldan beri marka için yılda 2-3 milyon dolar reklam parası harcıyoruz. 1991 yılında 14 bin çift ayakkabı üretmeye başladık. İhracatımız genelde 10 Tır olarak gerçekleşiyordu. Polanya’ya, başka ülkelere ürün veriyorduk. Aynı ülkedeki firmalara da fazla ürün satmamaya özen göstermek durumundasınız. Elinizden geldiğince fazla ihracat yapacaksınız ama aynı yere fazla ürün verdiğinizde bu defa da sattığınız ürünleri onlar satamayacak ve süreklilik bozulacak. O yüzden açgözlü davranmamak çok önemli."
TOBB Gaziantep Genç Girişimciler İcra Kurulu Başkanı İbrahim Yetkinşekerci ise tecrübe paylaşım toplantılarının genç girişimciler için oldukça verimli olduğunu belirterek, "Mehmet Büyükekşi’yi de bu anlamda misafir ediyoruz. Başkanımızın bizlere aktaracağı birikimlerin bizler için oldukça değerlidir" dedi. Kurul çalışmalarına da değinen Yetkinşekerci, geçen dönem ilkini başlattıkları "Girişimci Havuzu Projesi" ile genç girişimcilere yol açmaya çalıştıklarını ifade etti. Uygulanabilir ve yenilikçi proje sahiplerini ödüllendirdiklerini anlatan Yetkinşekerci, "Bu sene toplam 202 başvuru aldık. Birinci proje sahibini 30 bin TL ile ödüllendireceğiz. Bunun yanı sıra diğer projelere destek sunacağız" diye konuştu.
Gaziantep Ticaret Odası (GTO) Yönetim Kurulu Başkanı Eyüp Bartık da gençlerin gerçekleştirdiği çalışmaları önemsediklerini söyledi.
Bartık, şunları kaydetti:
"Türkiye’nin geleceği gençlerdir. Gaziantep’i, Türkiye’yi 10 bin dolarlık gelir tuzağından kurtaracak il olarak tanımlıyorum. Ayrıca Gaziantep’i girişimci fabrikası olarak değerlendiriyorum. 10 bin dolar gelir tuzağından bizi kurtaracak olan gençlerimizdir."
Toplantı sonunda Bartık ve Yetkinşekerci, Büyükekşi’ye teşekkür plaketi takdim etti.