Güncelleme Tarihi:
AKIŞ DEĞİŞİKLİĞİ FARKLILIK GÖSTEREBİLİR
Bu modelde çalışan için zorlukların başında, iş ve mola zamanlarının bulanıklaşması geldiğini vurgulayan Gül, kurumsal çalışma saatinin belirgin olmaması ve denetiminin zor olması gibi koşulların çalışanın bir kısmında odak kaybına neden olduğunu, bir kısmına da özgürlük hissi verebildiğini kaydetti. Bu sınırların belirsizliğiyle baş etmek için çalışanların kendilerine belli disiplin pratikleri belirlediklerini belirten Gül, “Kıyafet zorunluluğu sebebi ile her gün iş yerinde ne giyeceğini düşünmek yerini, istediği kıyafeti giyebilme özgürlüğüne bırakıyor. Kahvaltı yapmadan işe gidiş, kahvaltı yapmaya; mesai saatleri içinde yapması engellenen aktiviteleri, istediği zaman yapabilmeye; çalışma ve mola saatlerini kendisinin belirlemesi gibi bir sürü akış yer değiştirebiliyor. Bu akış değişikliği kişinin verimini hem yükseltebilir, hem de düşürebilir. Araştırmalar, alışkanlıkların sert değişiminin kişide farklı davranış değişiklikleri yarattığını göstermektedir” diye konuştu.
KENDİMİZİ UZAKTAN ÇALIŞMAYA HAZIRLAYALIM
Öncelikle uzaktan çalışma sisteminde iş yerinin hazırladığı prosedürlere uyum gösterilmesi gerektiğini vurgulayan Gül, “Bu prosedürlerde; mesai başlama saati, net bir görev ve iş akışı, iletişim içinde bulunacağımız kişi ve kanallar, iş güvenliği ve ergonomi kuralları gibi birçok uygulanması zorunlu kurallar vardır. Sonrasında ise mutlaka çalışma mekanı neresi olursa olsun, o mekanın iş yapabilme olanaklarına ve konforuna sahip olması gerekmektedir. Gürültülü ve dikkat dağıtıcı unsurlardan uzak, iletişim alt yapısı kuvvetli, orijinal çalışma ortamımıza benzer masası koltuğu, bilgisayarı, dosya düzeni ile elverişli, kendimizi disipline edebilecek bir ortamı oluşturmamız gerekmektedir. Tabi ki en önemlisi ise kendimizi disipline edebilmemizdir” dedi.
İŞ YAŞAM DENGESİ
Özellikle bu dönemde çalışma ortamı ev olacağı için iş-yaşam dengesinin ciddi bir erozyona uğrayabileceğini ifade eden Gül, “Bu zaman dilimini sabırlı, anlayışlı ve planlı yürütebilmek çok önemlidir. Bir tarafta aile fertlerinin günün çok az bir zaman diliminde yüz yüze iletişim kurabildiği dönemden, sürekli bu fırsatı bulabildiği bir döneme geçilmiştir. Bu dönem alışkanlıkları zorladığı için doğru yönetilmesi gereken bir dönemdir” diye konuştu.
Uzaktan çalışma modelinin işverenler ve iş görenler açısından bir takım avantajlar ve dezavantajlar doğurabildiğine işaret eden Gül, iki taraf açısından da şu maddeleri sıraladı:
ÇALIŞANLAR AÇISINDAN AVANTAJLAR:
-İş yapış biçiminde esneklik sağlar.
-Kişisel özgürlük alanı yaratır.
-İşsel masraflar azalır.
-Bireysel çatışmalar azalır.
-İş dışı zaman tasarrufu sağlar.
-İş ve aile yaşamına denge katar.
ÇALIŞANLAR AÇISINDAN DEZAVANTAJLAR:
-Kişide yalnızlık hissi oluşabilir.
-Ait olamama duygusu yaşanabilir.
-Takım çalışmasından yoksun kalınabilir.
-Terfi korkusu yaşanabilir.
-Psikolojik sorunlar ortaya çıkabilir.
-İş ve yaşam arasındaki denge sorunu yaşanabilir.
-Aile sorunları göze batabilir.
-İş sosyalleşmesi azalabilir.
İŞVERENLER AÇISINDAN AVANTAJLAR:
-Verimlilik artar.
-Çalışma kalitesi artar.
-Ofis ve mekan çalışma alanı tasarrufu sağlanır.
-İş ilişkilerinde esneklik meydana gelebilir.
-Motivasyon artar.
-Maliyetler azalır.
-Devamsızlık azalır.
İŞVERENLER AÇISINDAN DEZAVANTAJLAR:
-Durumsal ve yönetsel yapı değişikliklerinde sorun yaşanabilir.
-Donanım ve sanal çalışma ortamı oluşturma veya güçlendirme maliyetleri çıkabilir.
-Teknolojiye erişim problemleri yaşanabilir.
-Denetim zorluğu yaşanabilir.