Online eğitim kültürümüz oluştu

Güncelleme Tarihi:

Online eğitim kültürümüz oluştu
Oluşturulma Tarihi: Aralık 14, 2020 11:59

Bursa’nın çeşitli özel okullarıyla konuştuk. Serinin ilk söyleşisinde sorularımıza TED Bursa Koleji’nin Ortaokul ve Lise Müdürü Ebru Bekil cevap veriyor...

Haberin Devamı

PANDEMİ VE EĞİTİMDE DÖNÜŞÜM

Pandemi sürecinde alışmış olduğumuz eğitim öğretim sisteminin hızlı değişimi öğrencileri ve velileri etkilediği kadar eğitim kurumlarını da etkiledi. İlk etapta 13 Mart’ta iki hafta süre ile okullar kapandı. Sağlık Bakanlığı ve Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) ön-gördüğü koşulların sağlanması ile okullar 21 Eylül’de kısmen ve sadece belirli sınıflar için açılmıştı. Fakat ülke çapında vakaların ani artışı ile MEB bir sonraki karara kadar okulların kapalı olacağını duyurdu. Bu değişken dönemin yaşantımıza getirdiği koşullarda özel okullar eğitime nasıl devam etti ve yeni kısıtlamalar ile ne yapacaklar?

Online eğitim kültürümüz oluştu

Uzaktan eğitimde birçok öğretmen belki daha önce hiç kullanmadıkları teknolojik araçlar ile tanıştı. Öğretmen ve öğrenciler için bu süreci nasıl kolaylaştırdınız?

Haberin Devamı

Dijital teknoloji kullanımı konusunda tecrübeli olan okullar bu sürece çok hızlı uyum sağlayarak uygulamaya geçti. Webex ve Microsoft Teams araçlarını kullandık. Öğretmenler için yaşam boyu öğrenmek kaçınılmaz bir davranış. Koşullara uyum sağlayıp öğrenmeyi sürdürdüğümüz sürece yeni şekillenen sistemde yer edinebiliriz.
Branş ve rehber öğretmenlerimiz bireysel ve grup çalışmalarıyla öğrencilerimizin yaşamlarıyla, içinde bulundukları bu sürecin ilişkilendirmesini sağladı. Çevrimiçi eğitimde öğrencinin psiko-sosyal durumunu aile ve okul daha yakından takip edilmelidir. Bu süreçte veliler ile birlikte çalıştık.

MEB’nın 17 Kasım tarihli kararı ile 31 Aralık’a kadar resmi, özel ve örgün tüm eğitim kurumları uzaktan eğitime geçti. 17 Ka-sım’dan önce öğrencilerinize neler sundunuz?

2020-2021 Eğitim ve Öğretim Yılına başlamadan üç eğitim modeli üzerinde çalışmalarımızı planlamıştık ve salgın döneminde MEB’ in yaptığı açıklamalara uygun olarak uygulamaya başladık. Sürecin devamında yüz yüze eğitime başlayan tüm gruplarımızla aynı sistemi uyguladık.
Asenkron derslerimizde eğitim-öğretim materyalleri öğretmen tarafından öğrencilere sistem üzerinden sunularak zamana bağlı olmaksızın yürütülüyor. Video, PowerPoint, Word dokümanları, internet linkleri gibi eğitim materyalleri öğrencilerimizin kullanı-mına sunuluyor. TED Okulları öğretmenlerinin ortak çalışmalarıyla hazırlanan ders anlatım videoları da önemli bir yer tutuyor.

Haberin Devamı

Şimdi eğitime nasıl devam ediyorsunuz?
Şu an tüm kademelerimizde yüz yüze eğitim için oluşturulmuş ders programlarımızı çevrimiçi olarak da yürütüyoruz. Amacımız yüz yüze eğitimde yaptığımız her çalışmayı, uzaktan eğitimde de gerçekleştirmek. Ayrıca çevrim içi eğitim sürecinde sorumluluk ve otokontrol öğrencimizdedir. Bu durumda öğrencinin özdenetimini güçlendirici psiko-eğitimler veriyoruz. Gerek küçük online sınav-lar, gerek online TED Geneli İzleme Sınavlarına katılarak öğrenmeyi ölçme çalışmaları da gerçekleştiriyoruz.

Pandemi sürecinde Türkiye’de uygulanan uzaktan eğitim faaliyetlerine ilişkin eleştiri ve önerileriniz nelerdir?
Toplum olarak online eğitim alma konusunda kültürümüz oluştu diye düşünüyorum. Pandemi sürecinde toplumumuzda uzaktan eğitim hizmetlerinin önemi daha iyi anlaşıldı. Öğrenciler çevrimiçi eğitim alma alışkanlığı kazandı, bu bence dijitalleşen dünyada önemli bir kazanım.
Türkiye’de uzaktan eğitimle ilgili yapılan bazı bilimsel araştırmaları incelediğimde, var olan alt yapımızın, erişim imkanlarımızın, ders içeriklerinin ve tasarımlarının pedagojik açıdan güçlendirilmesi gerektiğini gördüm. Öğretmen yeterliliklerinin artırılması, velilerin uzaktan eğitime katkısının sağlanması ve bu konuda velilerin bilgilendirilmesi, müfredatın uzaktan eğitime uyarlanması uzaktan eğitimin iyileştirilmesine katkı sağlayacaktır.

Haberin Devamı

Peki, öğrenci ve veli sağlığını korumak için nasıl önlemler aldınız?
Okulumuz çok geniş bir yerleşkenin ve doğanın içinde bir okul. Dolayısıyla açık havadan yararlanarak okulumuzun bahçesini eğitim sürecinde yoğun olarak kullandık. Dersliklerimiz ve ortak kullanım alanlarımızın düzenlenmesi de yine ilgili kılavuzun gerektirdiği şartlara uygun olarak yapıldı. Tekli öğrenci sıraları kullanmamız gerekli şartları oluşturmada daha da uygun ortam sağladı. Teneffüs aralarında ve öğrenciler okulda olmadığında dezenfeksiyon işlemleri yapıldı. Veli görüşmeleri de bu süreçte onli-ne.

Birçok okulda öğrenciler teneffüs saatlerinde korunma konusunda kendileri sorumluluk almak zorunda bırakılıyor. Siz ekstra tedbirler aldınız mı?
Tüm öğrencilerimizin ve çalışanlarımızın okulda bulundukları sürede ortak alanlarda maske kullanmaları gerekmekte. Bina giriş-lerine hijyen istasyonları, koridor ve ortak alanlara el dezenfektanları yerleştirildi. Tek kullanımlık bardak suların kullanımına geçildi. Her nöbet alanındaki nöbetçi öğretmen sayımızı artırdık.

Haberin Devamı

Online eğitim kültürümüz oluştu
MEB tarafından özel okulların uymaları beklenen kurallar var mı? Katıldığınız projeler veya aldığınız sertifikalar var mı?
MEB ve Sağlık Bakanlığının kılavuzları ve resmi yazılarını değerlendirerek Enfeksiyon Önleme ve Kontrol Eylem Planı’nı oluştur-duk. TSE onaylı “Okulum Temiz” sertifikası için yapılan denetimlerde de okulumuz başarılı bulunmuş ve bu sertifikayı almıştır.

Öğrencilerinizden test yapmalarını istediğiniz oldu mu?
Negatif çıkan test sonucunun birkaç gün sonra geçerliliği kalmıyor. Test istemedik. Test, sağlık kuruluşları tarafından gerek görül-düğünde yapılıyor. Okul doktorumuz ve idarecilerimiz de süreci takip ediyor.

Haberin Devamı

Korona virüs testi pozitif çıkan bir öğrenci ile ilgili bilgi aldığınızda nasıl bir yol izlediniz?
MEB’nın “Okullarda COVID-19 Pozitif Vaka Çıkması Durumunda Yapılması Gereken Uygulamalar” adı altında yayınladığı algorit-mayı takip ettik.

Eğitimin değişime uğradığı bu dönemde öğrenci psikolojisini nasıl destekliyorsunuz?
Öğrencilerimizin sosyal ve duygusal gelişimlerinin en az akademik gelişimleri kadar önemli olduğunun farkındayız. Öğrencide kaygı ve belirsizlik hisleri yoğun olarak görülürse öğrenmeye elverişli bir ortam oluşturamayız. Öz farkındalık, öz yönetim, sosyal farkındalık, sorumluluk alma, karar alma konularında da ihtiyaçlarına göre öğrencilerimizi desteklemekteyiz.
Hedefin ulaşılabilir olması ve gelişimci ilerlemesi motivasyonu arttırıyor. Öğrenci ve öğretmen arasında güvenli bağların oluşu-muna önem veriyoruz. Öğrencilerimize sorumluluk vererek onların kendilerini daha değerli ve önemli hissetmelerini sağlıyoruz. Takdir ediyoruz, örnek gösterilebilecek çabalarını ve gayretlerini diğer öğrencilerle paylaşıyoruz.
Psikolojik olarak sağlamlığı destekleyen en önemli öğe, fizyolojik iyilik halidir. Bunun temelinde de nitelikli uyku, sağlıklı beslenme ve egzersiz yer almaktadır. 20’li yaşların başına kadar bir öğrenci en geç 23.00 gibi yatmak üzere uyumalıdır. Öğrencilerimiz ve velilerimiz için uzmanlarla planladığımız seminerlerle profesyonel beslenme bilgilendirme yolunu seçiyoruz.
Uzaktan eğitim ve izolasyon süreci ile hareket kısıtlaması yaşamak zorunda kalan gençlerimizin okulumuz Beden Eğitimi ve Spor bölümü ile gerçekleştirdikleri egzersiz programlarını uyguluyor. Çevrimiçi birlikte film izlemek, sohbet etmek, bir enstrüman çal-mayı öğrenmek veya minik bir orkestra olarak şarkılar seslendirmek ve çalmak gibi onların morallerini destekleyecek önerilerde bulunabiliriz.

Son olarak, yakın gelecekte eğitim sisteminin nereye doğru evirileceğini düşünüyorsunuz?
Eğitimde dış kaynaklardan bilgi talep etme, öğrenmemizin dışarıya bağımlı olma dönemi bitecek. Herkes kendi öğrenmesinden sorumlu olacak ve kontrol edecek. Otokontrol, iç disiplin ve iç motivasyon kavramları öne çıkacak. Bilgiye erişimin çok kolay oldu-ğu bu çağda, bilgiyi değerlendirmek, analiz etmek, özümsemek ve yorumlamak çok önemli olacak. Bu becerilerini geliştirememiş kişiler de var olan bilgi çokluğunun içinde kaybolabilecek. Dolayısıyla eleştirel düşünme becerileri daha önemli hale gelecek. Eği-timin de öğrencileri bu alt yapıyı oluşturacak şekilde planlanması gerecektir.

 

YARIN:

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!