Güncelleme Tarihi:
İHRACAT YATIRIMI TEŞVİKLERE DAHİL EDİLMELİ
Yatırımda yakalanan ihracatçıların da bulunduğunu belirten Kumova, “Önündeki iş planına göre makine siparişi vermiş, ödemelerinin bir kısmını tamamlamış firmalarımız var. Bu işletmeler özellikle tespit edilip, suiistimale izin vermeden, makina yatırımları başta olmak üzere son 6 ayda yapılmakta olan ve bugünden sonra yapılacak her türlü yatırımlar, imkanlar dahilinde teşvik kapsamına dahil edilmelidir” diye konuştu.
OTOYOL VE DÜŞÜK BEDELLİ YAKIT DESTEĞİ
Koronavirüs sürecinde ihracat navlunlarında büyük artışlar oluştuğunu belirten Kumova, bu durumun belirli bir süre daha devam edeceğini söyledi. Teslimatlar için geçen yol sürelerinin uzadığını ifade eden Kumova, “Bu anlamda özellikle ihracat TIR’ları için, belirli bir süre otoyollarda geçiş ücreti alınmaması, nakliye TIR’larına daha düşük bedellerle yakıt desteği sağlamak gibi unsurları devreye sokarak, ihracatçıya oluşacak ekstra maliyetler minimize edilmelidir” dedi.
ÇALIŞMA ALANLARINDAKİ MESAFE
Koronavirüsün tamamen hayatımızdan çıkmasına kadar çalışma alanlarında, çalışanlar arasındaki mesafelerin artırılacağını söyleyen Kumova, montaj hatlarının uzunluklarında, tam kapasite çalışılması durumunda kapalı alan metrekarelerinde değişiklikler olmak zorunda kalacağını belirtti. Tedbirlerden kaynaklı işverenlerin üzerinde önceden hesaplanmamış bir maliyet bulunduğuna işaret eden Kumova, çalışma alanlarının yetmemesinden kaynaklı sorunların, ihracatçıların daha farklı sıkıntılarla da uğraşmalarına sebep olacağını aktardı.
EVRAK İŞLERİ HIZLANMALI
Bu dönemde resmi evrak işlerine daha hızlı cevap verilmesi gerektiğini vurgulayan Kumova, “Koronavirüs vesilesiyle resmi makamlardaki memur arkadaşlarımızın daha fazla özveride bulanarak, ülke olarak daha fazla ihracat yapmamız gereken böyle bir ortamda, ihracatçılarımızın önünü her zamankinden daha fazla açmalıyız” diye konuştu.
NAKİT VE İŞLETME SERMAYESİ SORUNU
Ne zaman tam olarak eski haline döneceği belirsiz olan talep ve bozulan bir tedarik zinciri bulunduğuna dikkat çeken Kumova, “Bu durum firmalarda her geçen gün nakit ve işletme sermayesi sorunlarının artmasına sebep olmaktadır. İşletmeler nakit sıkıntısı çeken müşterilerinden alacaklarını zamanında tahsil edememe sıkıntısı yaşamaktalar. Kısa vadeli nakit akışı kısıtlamaları nedeniyle tedarikçi ödemelerinde de gecikmeler oluşuyor. Ticari hayatımızın içinde kritik rol oynayan ve alacak finansmanı yöntemi olarak kullanılan vadeli çekler, bu dönemde nakit akışında yaşanan sıkıntılar sebebiyle ciddi tahsilat sorunlarına yol açıyor. Ayrıca vadeli çeklerin firmalar tarafından teminat gösterilmesi, vadeli çeklerin ödenmemesi durumu karşısında finansman sorunlarını ve devamında bunların hukuki sonuçlarını ortaya çıkarmaktadır. Bu durumları dikkate alarak minimum ipoteklerle kredi ve KGF tanımlamaları, sektörlerin geneli nezdinde devlet ve özel bankalar tarafından sağlanmalıdır. Firmalarımızda önündeki süreçleri masaya tam olarak yatırarak, finansal sıkıntı yaşayabilecek tedarikçilerin çeşitlendirmesi, müşteri çeklerinde yaşanabilecek bir sıkıntıya hazırlıklı yedek planlar geliştirmesi, tedarikçileri ile iletişimlerin ve kontrollerin genişletmesi, ileriye dönük siparişlerin optimize edilmesi, stoka çalışmanın önüne geçilmesi gibi huşular üzerinde daha fazla çalışılması gerekmektedir” dedi.