IHA
Oluşturulma Tarihi: Nisan 16, 2015 13:30
KENT KONSEYİ (BKK) TARAFINDAN DÜZENLENEN TOPLANTIDA BURSA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ TARAFINDAN GEMLİK’TE YAPILMASI PLANLANAN SAHİL PROJESİ VATANDAŞLARA ANLATILDI.
Kent Konseyi (BKK) tarafından düzenlenen toplantıda Bursa Büyükşehir Belediyesi tarafından Gemlik’te yapılması planlanan sahil projesi vatandaşlara anlatıldı.
BKK ve Gemlik Kent Konseyi’nin ortaklaşa yaptığı ‘Bursa Konuşuyor Genel Konsey’ toplantısında, Büyükşehir Belediyesi tarafından şehrin sahil kesiminde yapılması planlanan projenin Gemlik ayağı ele alındı. Gemlik Ticaret ve Sanayi Odası Salonu’ndaki toplantıya, Gemlikliler büyük ilgi gösterdi. BKK Başkanı Semih Pala, en zor konuların konuşulabileceği ortamları kent konseylerinin sağladığını söyledi. Toplantılara insanların katkı sağlamak için geldiğini belirten Pala, kent konseylerinin bu ortamları oluşturduğunu belirtti.
Gemlik Belediye Başkanı Refik Yılmaz, Gemlik’in Bursa’nın denize açılan kapısı olduğunu hatırlattı. Büyükşehir’in yüzünü sahillere çevirdiğini aktaran Yılmaz, katılımcı bir anlayışla Bursalılarla birlikte sahillerin planlanacağını söyledi. Bursa’nın turizmden daha fazla pay alması gerektiğini belirten Yılmaz, Gemlik’in tarım ve sanayinin yanında turizm şehri de olması gerektiğini ifade etti. Bu kapsamda çalışmaların başladığını, körfezde dört arıtma tesisinin kolektör hatlarının son montajının yapıldığını aktaran Yılmaz, “Gemlik ve Kumla’ya yaz aylarında Türkiye’nin değişik yerlerinden insanlar geliyor. Eksiklerimiz elbette var. Bu eksiklerin giderilmesi için vatandaşlarla görüş alışverişinde bulunarak planlar oluşturuluyor. Toplantıdan çok güzel sonuçlar çıkacaktır. Gemlik’i hep beraber daha yaşanabilir hale getirmeliyiz. Geçtiğimiz aylarda yoğun lodos oldu. Sahillerimizde ciddi hasarlar oluştu. Bunların tekrar yaşanmaması için adımlar atılıyor. Hasarlar gideriliyor. Uzmanların vereceği rapora göre bu bölgelerde kıyıları koruyucu tedbirler alınacak. Yat limanlarının olması, balıkçı barınaklarının büyütülmesi gerekiyor” dedi.
Gemlik Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Kemal Akıt, “Körfezimizde
balık nesli gittikçe azalıyor. 50 sene önce sahilde denize girerdik. Kıyı da balık tutulurdu. Denizi ve havayı kirleten sanayi istemiyoruz. Gemlik’te resif de düşünülmeli. İmralı Adası’nın etrafından 6 kilometrelik yasak bölge var. Yasak sayesinde bölgede her türlü balık bulunuyor. Ancak trol, beklentimizi bitiriyor. Buna da çözüm üretilmeli” diye konuştu.
Büyükşehir Belediye Genel Sekreteri Bayram Vardar ise, Bursa’nın hızla geliştiğini, sıkıntılarına çözüm aradığını ifade etti. Bursa kıyılarını daha iyi hale getirmek maksadıyla Büyükşehir Belediyesi’nin çalışma başlattığını dile getiren Vardar, Büyükşehir’in bütünşehir olmasının ardından tüm sahilleri bütün olarak ele aldıklarını açıkladı. Orhangazi’nin ve İznik’in atık sularının düne kadar Gemlik Körfezi’ne aktığını hatırlatan Vardar, “Çevreye dayalı müdahaleyi Büyükşehir Belediyesi mantığıyla yaptık. Karsak Deresi ıslah edildi. Büyükşehir Belediyesi bünyesinde iki tane idari değişiklik yaptık. Sahil Hizmetleri Daire Başkanlığı ve Tarımsal Hizmetler Daire Başkanlığı kuruldu. Kıyı düzenlemelerinde birçok kurum var. Ciddi donanım gerekiyor. Bizler tüm kurum ve vatandaşlar eşgüdüm sağlayarak sonuca ulaşmak istiyoruz. Ortak akıl sonucu Gemlik’e kıyı ölçeğinde neler yapabileceğimizi belirleyeceğiz. Hedef daha yaşanabilir bir Gemlik” diye konuştu.
Sahiller Daire Başkanı Hakan Bebek, Bursa İli Bütünleşik Kıyık Alanları projesinin Gemlik etabıyla ilgili verileri paylaştı. Büyükşehir Belediyesi’nin daha yaşanabilir Bursa için kıyılara yatırım yapmaya başladığını anlatan Bebek, bu amaçla kıyıların genel planlamasını yapmak için projeyi başlattıklarını belirtti. Kanunlara göre kıyıların kamu yararında kullanılmasının zorunlu olduğunu hatırlatan Bebek, Büyükşehir Belediyesi’nin de toplum yararına kıyıları düzenlemek için işe başladığını kaydetti. Bursa’nın 115 kilometrelik kıyı bandı bulunduğunu anlatan Bebek, “Gemlik bazında depremsellikle ilgili verilerimizi toplandık. Kıyının yükselti, eğim, altyapı analizini yaptık. Tarım ve orman alanlarıyla ilgili bilgileri topladık. Ulaşım analizini yaptık. 115 kilometrenin yüzde 65’u bu zamana kadar hiçbir müdahale görmemiş. Gemlik Bölgesi’nde ise müdahale edilmemiş alan yüzde 45 civarında. Tüm kıyıların kullanım şeklini çıkardık. Mevcut plajların yüzde 57’sini kullanıyoruz. 23 tane halk plajımız var. Oysa Mudanya Kocaçay’ın doğu ve batısında plaj olabilecek veya korunabilecek kumsal alanlarımız var. Mevcut kıyı yapılarıyla ilgili envanteri çıkardık. Limanların teknik bilgilerini, kapasitelerini çıkardık. Bursa’da 9 tane balıkçı barınağı var. 3 tanesi Gemlik’te bulunuyor” dedi.
Çalışmalar kapsamında vatandaşın sahile bakış açısını ölçmek için anket çalışması yaptıklarını söyleyen Hakan Bebek, ankete katılanların yüzde 88’inin kıyıyı kullandığını, en çok Osmangazi’den kıyı kullanımının olduğunu belirtti. Yüzde 52’sinin sahili gezi amaçlı kullandığını anlatan Bebek, “Mudanya, kıyı kullanımında Bursalılar için en öne çıkan merkez. Ulaşım kolaylığı bunda etkili. Ankete göre kıyılar en çok yürüyüş amaçlı kullanılıyor. Deniz aracı sahibi olma isteği yüksek. Ancak yat limanı ve teknelerin barınmasında mekanların olması halinde bunun artacağını tespit ettik. Kıyılarımızın temel sıkıntısı, kirlilik, sosyal tesislerin eksikliği ve ulaşım olarak görüldü. Deniz dibinin topografyası, jeolojisi, sismik yapısı, tuzluluğu ve sıcaklığıyla ilgili Bursa’da ve Türkiye’de ilk kez çalışma yaptık. Deniz eko sistemiyle ilgili ciddi veri topladık. Kıyının 400 metre açıklığa kadar elimizde deniz dibini gösteren haritalar var” diye konuştu.
Toplantıya katılan vatandaşlar, “Deniz kıyısını dolduran kaya ve benzeri dolgular kaldırılmalı. Çalışmalar bölge halkıyla istişare edilerek yapılmalı. Altyapı yatırımları devam etmeli. Askeriye içerisindeki Gemlik Havaalanı aktif hale getirilmeli. Özel sektör teşvik edilerek otel benzeri yatırımlar artmalı. Planlar, Bakanlığa sunulmadan önce vatandaşla paylaşılmalı. Sosyal tesislerin sayısı artmalı. Gemlik merkezde kumsal alan oluşturulmalı ve insanların tekrar balık tutabileceği hale getirilmeli. Deniz dibine yapılan binalar yıkılmalı. Denize ve havaya zarar veren sanayi önlenmeli. Çevrenin korunması için vatandaş bilinçlendirilmeli. Kurşunlu Plajı iyileştirilerek tekrar açılmalı. Deniz ulaşımı güçlendirilmeli. Deniz kıyısından otoyol geçirilmesi doğru değil, tekrar düşünülmeli. Sahil şeridi devasa kayalardan ve betondan arındırılmalı. Üniversite Gemlik’e gelmeli. Trolle mücadelede işbirliği yapılmalı. Gemlik’te resif alanları oluşturulmalı. Balıkçı barınaklarına ulaşım iyileştirilmeli. Limanların demiryoluyla bağlantısı sağlanmalı.
Yemek yeme mekanları artırılmalı. Denizin sportif alanlar olarak kullanılması için çalışılmalı. Denizle bağı kopan Gemlikli tekrar denizle buluşturulmalı. Sanayi atıklarının Gemlik Körfezi’ne atılması önlenmeli. İnsanlar Gemlik merkezinde yüzebilmeli. Birinci derece afet bölgesi olan Gemlik’te sanayi bölgesinin riskleri hesaplanmalı. Afet sırasında denizden gelecek yardımlar için depolama alanları belirlenmeli. Yaz aylarında Gemlik’ten Kumla, Karacaali ve Narlı’ya teknelerle deniz taşımacılığı tekrar başlatılmalı” diye görüşlerini dile getirdi.