Güncelleme Tarihi:
BASIN BÜLTENİ
Capital ve Ekonomist dergileri tarafından bu yıl beşincisi düzenlenen Uludağ Ekonomi Zirvesi’nin Verifone sponsorluğunda gerçekleştirilen ‘Perakende Sektöründe Yeni Dönem’ oturumunda moderatörlüğü Pegasus Hava Yolları Genel Müdürü Mehmet T. Nane gerçekleştirdi. TAMPF Yönetim Kurulu Başkanı Zafer Kurşun, Migros Genel Müdürü Özgür Tort, P&G Türkiye ve Kafkasya Yönetim Kurulu Başkanı Tankut Turnaoğlu, Mudo Onursal Başkanı Mustafa Taviloğlu, Penti Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo ve Vakko CEO’su Jaklin Güner’in konuşmacı olarak katıldığı panelde perakende sektöründeki son gelişmeler ve yenilikler ele alındı.
Konuşmacılara söz vermeden önce kısaca düşüncelerini paylaşan Pegasus Hava Yolları Genel Müdürü Mehmet T. Nane, “Gerek dünya, gerek ülkemiz son 6 ayda, son bir yılda çok değişik olaylara maruz kalıyor. Bu olaylar kimi yerde kendini terör olayı, kimi yerde siber saldırı olarak gösteriyor. Ama bütün bunların amacı, bizim günlük hayat akışımızı bozmak. Bunu slogan olarak yakında çok duymaya başlayacaksınız. Hayatımıza sahip çıkmazsak, ama siber dünyada ama fiziksel dünyada bu atakları yapan kişilerin, o ocakları söndürenlerin amaçlarının gerçekleşmesini sağlarız. O yüzden tedbiri elden bırakmadan, hayatımıza sahip çıkmamız gerekiyor. Hayatımıza sahip çıkalım dostlar” dedi.
Mehmet Nane daha sonra sektördeki gelişmeleri ve AVM’lerde çalışan kadın oranlarına ilişkin bir soru yönelterek mikrofonu Türkiye Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Federasyonu (TAMPF) Yönetim Kurulu Başkanı Zafer Kurşun’a verdi. Kurşun, “Çalışan nüfusu 800 bin. Modern perakendeden bahsediyoruz. Türkiye’deki toplam perakendede çalışan sayısı muhakkak ki çok daha fazla. Bu rakamın yüzde 30’unu da kadınlar oluşturuyor” dedi.
Perakende sektörünün büyüme sorunu olmadığını belirten Migros Genel Müdürü Özgür Tort, yerelleşmeyi kucaklayan şirketlerin başarılı olmaması için hiçbir sebep olmadığını söyledi. Perakendenin büyümeden öte para kazanmak gibi bir sorunu olduğunun altını çizen Tort, “Para kazanmak çok önemli hale geldi. Çünkü işçi giderleri sürekli artıyor, işletme gideri sürekli artıyor. Tüm oyuncular büyümenin motorunu verimli çalışmaya endekslemek zorunda. Önümüzdeki dönemde sektörün trendini bu belirleyecek” dedi.
Türkiye’nin dünyadan farklı olarak markaya önem verdiğinin altını çizen P&G Türkiye ve Kafkasya Yönetim Kurulu Başkanı Tankut Turnaoğlu, “Türkiye’nin dünyadan biraz farklı olduğu bir alan var, o da nicelikten çok niteliğe önem veriliyor olması... Marka ve kaliteli markaya verilen önem Türkiye’de daha fazla. Türkiye hakikaten dünyada bu konudaki en önde gelen ülkelerden biri olarak geliyor” diye ekledi.
Hem üretim hem de perakende tarafında faaliyet gösteren Penti Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo, perakende ile üretim arasındaki ilişkiyi çözmek amacıyla izlediği yoldan bahsetti. Üretimin ve tüketimin kritik faktörlerini alt alta yazarak konu üzerinde düşünmeye başladığını aktaran Kariyo, “Üretimin kritik başarı faktörü ölçek ekonomisini kullanarak maliyeti düşürmektir. Bu kadar basit... Perakendenin kritik başarı faktörü, tüketicinin kısa vadede ihtiyaçlarını karşılama, uzun vadede sadakat oluşturabilmektir. Bunlara baktığımız zaman ikisinin arasında hiçbir ilişki yok. Bunların farklı DNA’lar olduğuna karar verdik. Ben hem üreticiyim, hem perakendeciyim, bana göre bir arada yürümüyor. Bir insanın ya üretici ya perakendeci olması gerekiyor” ifadelerini kullandı.
Perakendecilerin altyapılarda dijital dalganın gerektirdiği pek çok hazırlığı yerine getirdiğini söyleyen Vakko CEO’su Jaklin Güner, “Tedarik zincirlerimizde muhteşem altyapılar kurduk. Vakko tarafında, stok yönetiminde mağazadaki stoklarda RFIB teknolojisini ilk biz kullandık” dedi.
Tüm bu gelişmelere karşın Türkiye’de e-ticaretin payının yüzde 2,5 olduğuna dikkat çeken Güner, “Bütün bunlar esasında bize şunu söylüyor: Türkiye’deki perakende sektörü oyuncuları tüketiciler kadar hızlı dijitalleşmedi” diye ekledi.
Yaptığı espriler ve paylaştığı hatıralarıyla dinleyicileri güldüren Mudo Onursal Başkanı Mustafa Taviloğlu ise konuşmasına Uludağ Ekonomi Zirvesi’ne katılmaktan duyduğu mutluluğa dikkat çekerek başladı. Taviloğlu’nun, “Herkes çok reklamını yaptı, Penti, Vakko… Ben Mudo’dan bahsetmek istemiyorum ama mağazalarımıza uğrarsanız memnun olurum” espirisi ise büyük alkış aldı. Perakendeciliğe ve markalarına büyük emekler verdiklerinin altını çizen Taviloğlu, “Hayatım boyunca ve bugün bir kere daha doğru yaptığımı gördüm. Bakın neler oluyor etrafta. Neler oluyor ve biz buradayız. Bu nedir? Bu Türkiye’nin dinamiğidir. Ben hayatım boyunca Türkiye’ye inandım. Bugün bir kere daha yanlış yapmadığımı görüyorum. Ne olursa olsun bu Türkiye’de bir potansiyel var. Türkiye konumu itibariyle, nüfusu itibariyle fevkalade fırsatları olan bir ülke” şeklinde konuştu.
Güçlü sponsor desteği
Garenta’nın beşinci kez ana sponsorluğunu üstlendiği Uludağ Ekonomi Zirvesi’nin co-sponsorları Ferko, Nef, Samsung, Turkcell, Türkiye İş Bankası, Türk Telekom, Vodafone oldu. Akkök, Cisco, Citibank, Doğa Koleji, Danone Nutricia, Global Yatırım Holding, Intel, Siemens, TEB, Tekfen, Verifone ve Zorlu Holding’in oturum sponsoru olduğu Zirve'de, Finansal Kurumlar Birliği, Kredi Kayıt Bürosu ve TAV Havalimanları destek sponsor olarak yer aldı. CNN Türk ve Hürriyet’in medya sponsoru olduğu Zirve’nin etkinlik sponsorluklarını Comodo, Denizbank, Integral Menkul Değerler ve Park Residences, konaklama sponsorluğunu Ağaoğlu, içecek sponsorluğunu ise Uludağ İçecek üstlendi.