Güncelleme Tarihi:
BURSA (AA) - VEDAT YÜCEBAŞ - Çarşı ve alışveriş merkezlerindeki giyim firmaları ile mağazaların, yeni sezon için raflarını kış ürünlerinden temizlemek amacıyla başlattığı kampanyalarda yüzde 70'e varan indirim uygulanırken, ünlü markalarda bile 40-60 lira arasında pantolon, gömlek ve triko kazak bulunabiliyor.
Tarihi Kapalı Çarşı, Uzun ve Okçular çarşıları ile alışveriş merkezlerindeki giyim firmalarının vitrinlerinde indirim kampanyalarının duyuruları dikkati çekiyor. İlkbahara girilmesi ve hava sıcaklıklarının artmasıyla mağazaların raflarındaki kışlık ürünleri ellerinden çıkarma telaşını yaşadığı bugünlerde, yüzde 70'e varan indirim oranları uygulanıyor.
Genellikle yüzde 50 indirim oranları göze çarparken, "1 alana 1 bedava", "3 gömlek 99 lira", "Triko kazaklarda tek alımda yüzde 30 indirim, ikili alımda 100 lira" gibi kampanyalar da dikkati çekiyor. Bazı firmalar ise yakın fiyattaki ürünleri için "tek fiyat" uygulamasıyla hareket ediyor.
Alışveriş merkezlerinde yer alan ünlü markalarda bile önemli oranlarda indirimler, tüketicilerin ilgisini çekiyor. Yüzde 30-70 arasında indirimlerin uygulandığı kampanyalarla, 40-60 lira arasında pantolon, triko kazak ve gömleğin bulunabildiği ünlü markaların mağazalarında özellikle hafta sonları ciddi yoğunluk yaşanıyor.
Okçular Çarşısı'nda kadın ayakkabısı satan bir firmanın sorumlusu Emre Kaya, bahar ve yazlık ürünlere yer açmak için ellerinde kalan kışlık ayakkabı ve botlara yönelik ciddi indirimler yaptıklarını söyledi.
Ürünlerini, normal sezonda da fazla bir kar marjıyla satmadıklarını ifade eden Kaya, "Yine de bir miktar indirime gittik. Birkaç gün içinde elimizdeki kışlık ayakkabıları eritmeyi ümit ediyoruz" dedi.
Aynı bölgedeki erkek giyim mağazasının sahibi Kadir Yıldız ise hem indirim hem de farklı yöntemlerle kışlık kıyafetleri bitirmeyi hedeflediklerini bildirdi.
Bu yıl baharın erken geldiğine dikkati çeken Yıldız, "Havalar erken ısınmaya başladığı için müşterilerimiz baharlık ve yazlık kıyafet talep ediyor. Mağazamızda yeni sezon ürünlerine yer açmak için indirim ve kampanya başlattık. Bir alana bir bedava kampanyasıyla kışlık ürünlerimizi bitirmeyi istiyoruz" değerlendirmesinde bulundu.
Yıldız, indirim uygulamasının müşterilerince ilgi gördüğünü anlatarak, "Satışlarımızda hissedilir bir artış var. Bu sezonun ürünlerini bir sonraki yıl giymek isteyen ve indirim takip eden müşterilerimiz de var. Hedeflediğimiz gibi kışlık stoklarımızı ciddi oranda azaltacağımızı düşünüyoruz" diye konuştu.
Bursa Hazır Elbise Şapka İmalatçıları Esnaf ve Sanatkarları Odası Yönetim Kurulu Üyesi Erdoğan Türel ise havaların ısınmaya başlamasıyla firmaların yeni ürünlere yer açmak için bir miktar indirime gitmesinin normal olduğunu ancak büyük miktarlardaki indirimlerin çok fazla gerçeği yansıtmadığını öne sürdü.
Sezonunda 100 liraya satılan bir ürünün, "sezon bitti" diye 50 hatta 30 liraya düşmesini anlamakta güçlük çektiklerini dile getiren Türel, "Her sezon bitiminde firmalar bir miktar indirime gider ancak yüzde 50-70 oranındaki indirimleri gerçekçi bulmuyorum" dedi.
- "Tüketiciler her indirim kampanyasına kanmamalı"
Bilinçli Tüketiciler Platformu Sözcüsü Mehmet İmrek de çarşı ve alışveriş merkezlerindeki mağazaların, sezon sonlarında "aynı ürünün ikincisi yarı fiyatına", "Sezon satışlarda yüzde 70 indirim" ve daha birçok benzeri indirim kampanyaları düzenlendiğini söyledi.
Tüketicileri yanıltarak satış yapan bu dükkanlarla alışveriş merkezlerindeki mağazaların sözde indirim kampanyası adı altında daha büyük cirolar ve kazançlar elde ettiğini belirten İmrek, "Tüketicilerin senenin her günü yapılan bu sözde indirim adı altındaki kampanyalara inanmamaları ve geniş bir piyasa araştırması yaptıktan sonra düzenlenen kampanyayı değerlendirmeleri menfaatlerine olacaktır. Her indirim kampanyasına kanmamalı dikkatli hareket edilmelidir" dedi.
İmrek, sözde indirim kampanyaları öncesinde fiyatların artırıldığını savunarak, şunları kaydetti:
"Kampanyalar öncesinde fiyatlar iki veya daha fazla katına çıkarılıp yüzde 70'lik indirim yapılıyormuş havası verilerek aslında indirim yapılmamaktadır. Çeşitli kelime ve rakam oyunlarıyla tüketicilerin kafaları karıştırılmaktadır. Örneğin, '100 liralık ürün yarı fiyatına' şeklinde büyük puntolarla yazılan etiketin alt kısmında çok küçük puntolarla satışı zor olan başka bir ürünün satın alınması şart koşulmaktadır. Ayrıca kredi kartı ve peşin satışlara da ayrı ayrı sözde indirim kampanyaları düzenlenmektedir. Örneğin satışı 90 lira olan bir ürünün etiketine 99 lira fiyat yazılmakta, satış peşin ödeme şeklinde olursa 90 lira, kredi kartıyla tek seferlik çekim olursa 99 lira ve taksit seçeneği varsa daha üzeri fiyatlarla satışı yapılarak tüketicilerin zayıflığından aşırı şekilde yararlanılmaktadır. Yapılan araştırmalarda çoğunlukla indirim kampanyası yapılan yerlerdeki etiketlerin iki veya üç katı şişirilip sözde indirimler yapıldığı bilinmektedir. Tüketiciler bu indirim adı altında yapılan kampanya numaralarına kanmamaları gerekir."